Wednesday, May 29, 2024

صفحه نخست » افشاگری وال استریت ژورنال از پنهان‌کاری بایدن درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران

biden.jpgایران اینترنشنال - روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های قابل توجه جمهوری اسلامی در مسیر دست‌یابی به سلاح هسته‌ای نوشت دولت جو بایدن می‌کوشد این «حقیقت ترسناک‌» را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جامعه جهانی پنهان کند.

بر اساس یافته‌های تازه‌ترین گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حکومت ایران میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داده است.

جمهوری اسلامی در حال حاضر بیش از ۱۴۲ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی در اختیار دارد که در مقایسه با گزارش پیشین آژانس بین‌المللی در بهمن‌ ماه سال گذشته، جهشی ۲۰/۶ کیلوگرمی نشان می‌دهد.

اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصدی را به سرعت و پس از طی چند مرحله کوتاه می‌توان به اورانیوم با خلوص ۹۰ درصدی تبدیل کرد که در تولید سلاح هسته‌ای کاربرد دارد.

به گزارش وال استریت ژورنال در روز هشتم خرداد، این میزان اورانیوم غنی‌شده برای تولید سه کلاهک هسته‌ای کافی است و دیگر در مورد قصد تهران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای، شکی جدی وجود ندارد.

این روزنامه هشدار داد میزان اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی می‌تواند بیش از این باشد زیرا حکومت ایران سال‌ها از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی کامل از برنامه هسته‌ای خود جلوگیری کرده و این یکی از ایرادهای بزرگی است که می‌توان متوجه توافق برجام در زمان باراک اوباما، رییس‌جمهوری اسبق ایالات متحده کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

هر چند این تصور وجود دارد که واشینگتن از اعمال محدودیت‌های بیشتر بر تهران حمایت می‌کند اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده از کشورهای اروپایی خواسته تا در نشست آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن، به دنبال افزایش فشارها بر ایران به دلیل توسعه برنامه‌ هسته‌ای نباشند.

پیشرفت برنامه هسته‌ای حکومت ایران حتی فرانسه و بریتانیا را که پیش‌تر و در زمان اوباما مشتاقانه در مذاکرات برجام شرکت کرده بودند، نگران کرده است.

وال استریت ژورنال نوشت با این حال دولت بایدن در تلاش است تا با «پنهان کردن حقیقت»، جمهوری اسلامی را در خصوص برنامه هسته‌ای آن به چالش نکشد و حکومت ایران را «تحریک نکند».

بر اساس این گزارش، کاخ سفید نمی‌خواهد پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده که قرار است روز ۱۵ آبان سال جاری برگزاری شود، بحران جدید دیگری در عرصه بین‌المللی پدید آید.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز هشتم خرداد گزارش‌ها را در خصوص فشار واشینگتن به کشورهای اروپایی برای خودداری از دامن زدن به تنش‌ها با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، نادرست خواند.

او گفت: «ما با هیچ کشوری برای دادن رای منفی یا ممتنع به هیچ قطعنامه‌ای [درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران] لابی نکرده‌ایم.»

وال استریت ژورنال در ادامه مطلب خود به حمایت جمهوری اسلامی از حماس و حوثی‌های یمن، تهاجم مرگ‌بار هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، حمله موشکی و پهپادی حکومت ایران به اسرائیل و عملیات متعدد گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران علیه سربازان آمریکایی در سوریه، عراق و اردن پرداخت و مواضع دولت بایدن را در برابر جمهوری اسلامی مورد انتقاد قرار داد.

این روزنامه هشدار داد کم‌اهمیت جلوه دادن برنامه هسته‌ای تهران موجب حل این معضل بین‌المللی نمی‌شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارم اردیبهشت اعلام کرد جمهوری اسلامی می‌تواند ظرف چند هفته به اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب اتم دست یابد.

گروسی با انتقاد از نبود شفافیت در برنامه هسته‌ای تهران گفت: «وقتی شما همه این موارد را در کنار هم قرار می‌دهید، علامت‌های سوال زیادی برایتان پدیدار می‌شوند.»

وال استریت ژورنال افزود هر چند بایدن مدعی بود در سیاست خارجی از دونالد ترامپ بهتر عمل می‌کند اما استراتژی دولت کنونی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی، باز گذاشتن دست تهران برای «تشدید، تشدید و تشدید تنش‌ها» و پاسخ واشینگتن، تنها «سازش، سازش و سازش» بوده است.

بر اساس این گزارش، هر چند دولت بایدن تا زمان برگزاری انتخابات آتی آمریکا نمی‌خواهد اقدامی علیه تهران صورت دهد اما حکومت ایران در این بازه زمانی دست روی دست نخواهد گذاشت.

این روزنامه پیش‌بینی کرد بالا رفتن سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران ادامه‌دار خواهد بود و دولت بعدی آمریکا، صرف‌نظر از هر سیاست‌مداری که سکان‌دار آن باشد، با حکومتی «جسور شده» در تهران روبه‌رو خواهد شد.

یکی از جدی‌ترین ایرادها به دولت اوباما و توافق برجام این بود که به جمهوری اسلامی اجازه می‌دادند پس از منقضی شدن این توافق، به سرعت به سوی ساخت بمب اتمی حرکت کند.

وال استریت ژورنال بایدن را متهم کرد به حکومت ایران اجازه داده است با سرعت دل‌خواه خود در مسیر تولید سلاح هسته‌ای گام بردارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجم اردیبهشت بر ادامه برنامه هسته‌ای حکومت ایران تاکید کرد.

او «پیشرفت‌های تسلیحاتی» جمهوری اسلامی را ستود و گفت: «این پیشرفت که یک جایی خود را نشان داد، همه دشمنان را متعجب کرد که ایران اسلامی چگونه توانسته است در شرایط تحریم این تعداد سلاح پیشرفته تولید کند .... ان‌شاءالله بیشتر و بهتر و پیشرفته‌تر از این سلاح‌ها نیز تولید خواهد شد.»

وال استریت ژورنال به سیاست دولت بایدن برای اجرا نکردن تحریم‌های جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و نوشت رژیم ایران از زمان روی کار آمدن دولت کنونی ایالات متحده، «ثروتمندتر و تهاجمی‌تر» شده است.

این روزنامه افزود تهران هیچ‌گاه به ساخت‌ سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر از این نبوده و می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که سیاست دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی شکست خورده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy