Thursday, May 30, 2024

صفحه نخست » پلیس برلین شوخی ندارد!

berlinbanner1.jpgدرگیری خشم آلود صدها طرفدار فلسطین با پلیس برلین

بامداد امروز، پنجشنبه ۳۰ مه، ۱۰ خرداد، هفته نامه اشپیگل از بروز درگیری‌های شدید میان طرفداران فلسطین و پلیس در برلین خبر داد. درگیری‌های اخیر در پی ورود تانک های اسرائیلی به مرکز شهر رفح و حمله هوائی به اردوگاه آوارگان این شهر رخ داد. تظاهرکنندگان در جریان این درگیرها به سوی ماموران پلیس سنگ و شیشه پرتاب کردند

جواد طالعی - رادیو بین المللی فرانسه

برلین یکی از مهم ترین مراکز تجمع فلسطینی‌های مهاجر در اروپا است و به همین دلیل در زمینه تظاهرات اعتراضی علیه اسرائیل پیشینه‌ای طولانی دارد. اما در روزهای اخیر با توجه به خشم شدید فلسطینی‌ها و پشتیبانان آن‌ها از عملیات ارتش اسرائیل در رفح، این تجمعات اعتراضی خشونت بارتر از همیشه بوده است.

آنچه خشم تظاهرکنندگان را اخیرا بیش از پیش تشدید کرده، دریافت لحظه به لحظه خبرهای مربوط به پیشروی ارتش اسرائیل در جنوب باریکه غزه، شهر رفح و به ویژه بمباران یک اردوگاه آوارگان فلسطینی در این شهر مرزی است که ده‌ها قربانی بر جای گذاشته است.

پلیس آلمان تعداد تظاهرکنندگان روز پنج‌شنبه را حدود ۸۵۰ تن اعلام کرد، اما شاهدان عینی متعددی گفته‌اند که جمعیت بسیار بزرگ‌تر از این بود. این تظاهرات در آغاز مسالمت آمیز بود و از محله نویه کلن برلین فراتر نرفته بود. اما هنگامی که برخی از تظاهرکنندگان شروع به شعار دادن علیه اسرائیل و حمل بنرهائی در محکومیت حمله به غزه کردند، پلیس کوشید آن ها را متفرق کند.

p1.jpgبخش عمده تظاهرکنندگان نیز دستور پلیس را رعایت کرده و راه خود را از جمعیت جدا کردند، اما نزدیک به ۲۰۰ تن از آن‌ها مقاومت کردند و درگیری‌ها از این لحظه رو به اوج نهاد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

تظاهرکنندگان در آغاز شروع به پرتاب ترقه و آتش زنه های پر سروصدا کردند و سپس به گفته سخنگوی پلیس با پرتاب سنگ و شیشه و در مواردی مواد محترقه به سوی ماموران چندتن از آن ها را مجروح کردند.

به گفته سخنگوی پلیس در پایان تظاهرات حدود۲۰۰ تن در میدان هرمان پلاتس باقی ماندند و حاضر به پایان دادن به تظاهرات خود نشدند. در یک مورد، یکی از تظاهرکنندگان خشمگین با میله پرچم به یکی از ماموران پلیس حمله کرد. فرد متهم به حمله با میله پرچم اندکی بعد بازداشت شد، اما هنگام بازداشت این تظاهرکننده، باز هم ماموران پلیس با شیشه و سنگ مورد حمله قرار گرفتند. تظاهرکنندگان همچنین چند سطل زباله بزرگ و یک کمد برق را به آتش کشیدند.

اما همزمان پایگاه اینترنتی «بی‌بی ۲۴» برلین خبر از حضور ۴ هزار و ۵۰۰ تظاهرکننده در شامگاه چهارشنبه خبر داد که در صفوف فشرده علیه عملیات خونین اسرائیل در رفح به خیابان آمدند.

مقایسه این دو گزارش نشان می دهد که دامنه اعتراض‌ها در برلین رو به گسترش است و درگیری‌ها میان تظاهرکنندگان و پلیس سبب خاموش شدن شعله خشم تظاهرکنندگان نشده است، بلکه احتمال دارد در روزهای آخر هفته پردامنه تر شود.

گزارش اشپیگل حاکی از آن است که در روز سه شنبه پلیس دست‌کم علیه ۱۹ تظاهرکننده اعلام جرم کرده است.

پیشینه تظاهرات خشونت آمیز در نویه کلن

محله نویه کلن برلین که بخش عمده ساکنان آن را خارجیان و خارجی تباران یا گروه های آنارشیست و چپگرای آلمانی تشکیل می‌دهند، از روز ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ در پی حمله حماس به خاک اسرائیل و واکنش شدید اسرائیل به یکی از پرالتهاب ترین محله‌های برلین و آلمان تبدیل شده است.

در تظاهرات روز ۲۹ مه، پلیس علیه ۱۹ تظاهرکننده به اتهام توسل به خشونت اعلام جرم کرد، اما در تظاهرات دیگری که روز ۱۲ ماه مه، در همین محله برگزار شد، تعدادی از ماموران مجروح و ۳۹ تظاهرکننده تحت پی گرد قانونی قرار گرفتند.

سیاست دولت آلمان در زمینه پشتیبانی یکجانبه از اسرائیل و سکوت در برابر سرکوب مردم غزه بیش از همه به خشم فلسطینی ها و پشتیبانان آن ها در برلین دامن می‌زند.

پس از مدت‌ها سکوت یا محکوم کردن یکجانبه حماس از سوی سیاستمداران آلمانی، سرانجام هفته گذشته روبرت هابک، معاون اول صدر اعظم و یوشکا فیشر، وزیرخارجه اسبق آلمان از حزب سبزها اسرائیل را به نقض حقوق بشر در غزه متهم کردند، اما رئیس فراکسیون حزب دموکرات مسیحی در مجلس فدرال علیه این دو سیاستمدار قدبرافراشت و حتی اظهارات قائم مقام صدراعظم را شرم آور خواند.

آلمان به دلیل کشتار یهودیان در دوران حکومت نازی ها خود را موظف به پشتیبانی بدون قید و شرط از حق حیات اسرائیل می داند و به این دلیل هرنوع انتقادی از سیاست های تل آویو را "یهودی ستیزی" ارزیابی می‌کند و مورد پی گرد قضائی قرار می‌دهد.

*تیتر اول این خبر از منبع اصلی گزارش برداشته نشده




Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy