Friday, May 31, 2024

صفحه نخست » دولت بایدن برای اولین بار از تروریستی اعلام شدن سپاه در سراسر جهان حمایت کرد

sepahT.jpgبی بی سی - دو مقام وزارت خارجه آمریکا،‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «تهدید جهانی» خواندند و از حمایت آمریکا از تلاش‌ سایر کشورها برای قرار دادن سپاه در فهرست گروههای تروریستی خبر دادند.

آبرام پیلی، کفیل فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، دیشب در شبکه ایکس، توییتر سابق، نوشت: «ما از تلاش‌ها در سراسر جهان برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت می‌کنیم.»

او بخشی از جلسه مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را بازنشر کرد و با اشاره به اینکه آمریکا پیشتر سپاه را در فهرست گروههای تروریستی قرار داده است، سپاه پاسداران را «تهدیدی برای جهان» خواند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، هم در جلسه مطبوعاتی با خبرنگاران گفت که کشورش از تلاش‌ها برای تعیین سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی حمایت می‌کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا درباره سپاه پاسداران گفت: «این سازمان به‌شدت ترویج‌کننده تروریسم است و معتقدیم که [اقداماتش] بر همه جهان تاثیر می‌گذارد.»

پاسخ آقای پاتل به سوال خبرنگاری درباره این بود که آیا آمریکا با تروریستی خواندن سپاه در آلمان و سایر کشورها موافق است.

خبرگزاری آلمان، هفته گذشته، به نقل از دیپلمات‌های اروپایی، گزارش داده بود که چند کشور اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، در پی آن هستند که سپاه را بر اساس حکم دادگاه دوسلدورف آلمان درباره یک پرونده طرح حمله به یک کنیسه یهودیان در شهر بوخوم،‌ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

حکم دادگاه دوسلدورف چه بود؟

دادگاه عالی منطقه‌ای دوسلدورف آلمان، در سال ۲۰۲۲،‌ (۱۴۰۱) یک ایرانی مقیم آن کشور را در ارتباط با اتهام اقدام برای آتش زدن یک کنیسه مجرم شناخت و به دو سال و ۹ ماه زندان محکوم کرد.

در حکم این دادگاه، که به‌تازگی تایید و قطعی شده است، آمده بود که «سازمان‌های دولتی ایران» در طراحی این نقشه دست داشتند.

در حکم دادگاه دوسلدورف، که زمستان پارسال صادر شد، یک مرد ۳۶ ساله ایرانی آلمانی که نامش « بابک» اعلام شد، قصد داشت با یک ماده آتش‌زا «کوکتل مولوتوف» به ساختمان کنیسه‌ای در شهر بوخوم،‌ در غرب آلمان، حمله کند اما به دلیل حفاظت از این محل مجبور می‌شود، ماده انفجاری را در مدرسه‌ای در مجاورت کنیسه بیندازد.

شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق بشر مقیم بریتانیا، درباره این پرونده در شبکه ایکس، (توییتر) نوشت: «متهم در تابستان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و هر بار به مدت چند هفته در ایران بوده است. او با جمهوری اسلامی و مواضع ضد اسراییلی و ضد یهودی آن احساس نزدیکی می‌کرده است.»

خانم صدر نوشت، شخصی که به متهم پرونده، ماموریت منفجر کردن کنیسه را محول کرد، «یک ایرانی-آلمانی است که عضو بلندپایه گروه فرشتگان جهنم بوده است؛ کلوپ موتورسواری که در جرایم سازمان‌یافته زیادی نقش دارد.»

خانم صدر بدون نام بردن از این فرد نوشت که او «به دست داشتن در دو قتل و اعمال مجرمانه دیگری متهم است و به همین دلیل از مرداد ۱۴۰۰ که به ایران گریخته دیگر به آلمان بازنگشته است.»

شادی صدر درباره اهمیت رای دادگاه عالی دوسلدورف نوشت: «شهادت کارشناس نهاد محافظت از قانون اساسی، که بالاترین نهاد امنیتی آلمان است، درباره فعالیت‌های جاسوسی جمهوری اسلامی ایران برعلیه مراکز یهودیان در آلمان و اینکه نیروی قدس سپاه پاسداران پشت این حمله خاص بوده، پرونده را، با وجود خسارت اندکی که ایجاد شده، به پرونده‌ای درباره تروریسم دولتی تبدیل کرده است.»

این فعال حقوق بشر می‌گوید که با قطعی شدن این حکم، «حالا یک رای قضایی درباره فعالیت‌های تروریستی سپاه در خاک اروپا وجود دارد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy