Monday, Jun 24, 2024

صفحه نخست » پدر، مهره‌‌ی شطرنج پسر! در دوران انتقال قدرت از خلیفه به ولیعهد

pedar.jpgدر دوران پساخامنه‌ای به سر می‌بریم، لطفا کمربندهای ایمنی را بسته نگاه‌دارید و تا لحظه‌ی فرود به هشدارها توجه فرمایید!

مهیار مهرزاد

دوستان توجه داشته باشید در بسیاری از مسائل اخیر از جمله در بازی اخیر ۵<۱ آقای خامنه‌ای تصمیم‌گیر اول و آخر نبوده است.

از سخنان اخیر رهبر همان تصلب و سرسختی پیشین و گوشه و کنایه‌هایش به پزشکیان را می‌توان استنباط کرد. از ایشان جز این هم انتظاری نمی‌رود، اما مساله اینجاست که از وقتی که مساله بیماری ایشان به طور جدی‌تری مطرح شده است، عملا هسته‌ی سخت قدرت و دولت پنهان در کار طرحی جدید است که لزوما با همه‌ی آراء و جهت‌گیری‌های وی همسو و منطبق نیست.

ما اکنون در دوران انتقال قدرت از خلیفه به ولیعهد مواجه هستیم و چنین دوره‌ای مختصات خودش را دارد، چیزی که در تحلیل‌ها کمتر به آن توجه می‌شود. در واقع می‌توان گفت برنامه‌ریزی‌های اخیر از افتتاح سد تا امروز بیشتر در کانون جانشینی (و البته در هماهنگی سیاسی با روسیه و‌ پدرخوانده‌ی نظام یعنی پوتین)، شکل گرفته و استمرار یافته تا با نظرات مستقیم شخص رهبر.

پس از جنبش مهسا و بالا گرفتن مشکلات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، به تدریج ج.ا. وارد این دوره گذار شده و به نحوی حداقلی در حال ساماندهی و بازیافت خویشتن است تا ضمن حفظ ساختار تمامیت خواه ولایت‌فقیه، درون‌نگری‌هایی را آغاز کند تا بتواند در دوران پساخامنه‌ای لنگرگاه قدرت و ثروت را درون خاندان و هسته‌ی سخت قدرت حفظ کند. برای رسیدن به این هدف، در زمینه‌های مختلف هزینه‌ی هنگفتی از اموال کشور و منابع خزانه را صرف می‌کند؛ برای مثال در زمینه‌ی بلندگوهای تبلیغاتی، ضمن سرکوب مخالفان، به تدریج در حال خریدن برده‌های جدید است و حتی به چهره‌های مطرح اپوزوسیون داخل و خارج هم چشم طمع بسته، چنان‌که در همین بازی اخیر، شماری از مخالفان پیشین حکومت، به یکباره دچار چرخش در مواضع شده و رسما پذیرفته‌اند که زین‌پس کمتر غرغر کرده و زیر پوشش‌های زرورقی عواطف سانتی‌مانتال خشونت‌‌‌پرهیزی و ایران‌دوستی و اخیرا دمیدن در تنور انتخابات، از ایده‌ی محوری تداوم نظام حمایت کنند.

به بیان دیگر حکومت. ج.ا. دوران شبه سکولار پساخامنه‌ای را مدتهاست که آغاز کرده است و جالب اینجاست که این هسته‌ی سخت جانشینی، از هم اکنون از شخصیت و دیدگاه‌های رهبر به عنوان یکی از مهره‌های شطرنج سیاسی خود استفاده می‌کند.

مثلا وقتی او علیه پزشکیان سخن می‌گوید، هسته‌ی جانشینی می‌داند که این موضع‌گیری در عمل به نفع پزشکیان و باعث اقبال بیشتر به او در میان درصد قابل توجهی از مردم معترض خواهد شد و احتمال دارد که با این موج منفی از زبان او، موج بزرگ‌تری در حمایت از پزشکیان (که اکنون کاندیدای مورد نظر هسته‌‌ی جانشینی است) شکل گیرد و برای همین با خونسردی نظاره می‌کند و هدف خودش را دنبال می‌کند. در واقع امر، اکنون پسر، پدر را به خدمت گرفته است، پدر هم متوجه موضوع است و با کلیات تصمیمات ولیعهد موافقت می‌کند، اما می‌خواهد تا پایان عمر و فرصت کوتاهی که باقی‌مانده بر ایدئولوژی و آرمان‌های مقدس‌پنداشته‌اش پایبند بماند و نقش کاراکتر مغرور و لجوج در خور نایب امام غایب را تا لحظه‌ی آخر به تمامی ایفا کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy