Friday, Jul 12, 2024

صفحه نخست » باران کوثری ممنوع الپوستر، ممنوع التصویر و ممنوع الخروج!

12-9.jpgایران اینترنشنال - جهانگیر کوثری، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و پدر باران کوثری، بازیگر، گفت دخترش با مجموعه‌ای از ممنوعیت‌ها در زمینه پخش تصویر، پوستر و امکان خروج از ایران مواجه شده است.

کارگردان «رگ‌های آبی» دلیل این‌که این فیلم هنوز اکران نشده است را ممنوع‌التصویری باران کوثری دانست.

کوثری گفت دخترش نه تنها ممنوع‌التصویر، بلکه «ممنوع‌الپوستر و ممنوع‌الخروج» نیز شده است.

رگ‌های آبی فیلمی درباره فروغ فرخزاد، شاعر سرشناس ایرانی است که نقش او را باران کوثری ایفا کرده است.

اردیبهشت سال گذشته عکس‌هایی از باران کوثری بدون حجاب اجباری منتشر شد و برخی خبرگزاری‌های وابسته به حکومت، از تشکیل پرونده قضایی علیه او خبر دادند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

اواسط آبان سال ۱۴۰۲ سهیل بیرقی، کارگردان فیلم عامه‌پسند خبر داده بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده از تصاویر فاطمه معتمدآریا و باران کوثری را در تمامی تبلیغات این اثر سینمایی حتی روی سر در سینماهای نمایش‌دهنده ممنوع کرده است.

دو هفته پیش از آن و با انتشار فهرستی از ۲۰ بازیگر زن که به دلیل تن ندادن به حجاب اجباری اجازه فعالیت ندارند، بحث ممنوع‌ از کار شدن هنرمندان دوباره داغ شده بود.

در این فهرست علاوه بر باران کوثری، نام بازیگرانی مانند کتایون ریاحی، هنگامه قاضیانی، ترانه علیدوستی، سهیلا گلستانی، گلاب آدینه، شقایق دهقان، ویشکا آسایش، پانته‌آ بهرام، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی، فاطمه معتمدآریا، افسانه بایگان و ... به چشم می‌خورد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد همان زمان اعلام کرد امکان فعالیت برای بازیگران زنی که در انظار عمومی حجاب اجباری را کنار گذاشتند و به قول او «کشف حجاب» کردند، فراهم نیست.

مدتی بعد محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی نیز رفع شدن ممنوعیت کار بازیگران زن مخالف حجاب اجباری را به ابراز پشیمانی و عذرخواهی مشروط کرد.

شماری از بازیگرانی که نام‌شان در این فهرست آمده اعلام کردند خودشان پیش‌ از این با دنیای بازیگری زیر سایه قوانین جمهوری اسلامی خداحافظی کرده‌اند.

کارگردانان سینمای ایران و شورای‌ عالی تهیه‌کنندگان سینما از تصمیم این بازیگران در نپذیرفتن حجاب اجباری حمایت کردند و در بیانیه‌ای مشترک تصمیم وزارت ارشاد را تنش‌زا، ناقض استقلال قوا و خلاف قانون دانستند.

انجمن فیلم کوتاه ایران نیز در بیانیه‌ای این تصمیمات «غیر فرهنگی»‌ را موجب تخریب مفهوم ملی سینما دانست.

در جریان خیزش انقلابی ایرانیان، شماری از هنرمندان در همراهی با اعتراضات مردم تصاویری بدون حجاب اجباری از خود منتشر کردند.

تعدادی از این هنرمندان به دلیل این مخالفت، تحت تعقیب قرار گرفته، بازداشت، احضار یا زندانی شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy