Sunday, Jul 28, 2024

صفحه نخست » شاه....؛ ف. م. سخن

IMG_3752.jpegزمان، موجود عجیبی ست؛ گاه کوتاه است، گاه بلند، و در هر دو صورت قدرت تغییر دادن شگرفی دارد.

در هر عرصه ای که تصور کنیم، قضاوت انسان در زمان کوتاه، با خطا همراه است، اما همین قضاوت خطا در زمان بلند به شکل عجیب و ظاهرا خود به خودی تصحیح می شود که گاه با قضاوت اولیه زمین تا آسمان فرق می کند.

در عرصه ی ادبیات، در عرصه ی هنر، در عرصه تاریخ، در عرصه اقتصاد، و در تمام عرصه هایی که قضاوت انسان مطرح است ما با این پدیده ی تغییر قضاوت در طول زمان رو به رو هستیم.

در مورد پادشاه فقید، قضاوت غلط اکثریت مردم ایران و اهل تفکر ایرانی، زودتر از آن چه می شد تصور کرد تغییر کرد و قضاوت درست بر جای آن نشست.

وقتی خبرنگار از پادشاه فقید سوال کرد آيا فکر می کنید پنجاه سال بعد مردم نظرشان نسبت به شما عوض شود ایشان با لبخند جواب داد: خیلی زودتر! (نقل به مضمون).

علت تغییر سریع نظر مردم، تبهکاری های بی حد و حصر حکومت نکبت اسلامی بود که از همان روز اول به روی کار آمدن شروع به نابود کردن ایران و ایرانی کرد و حتی یک روز خوش و یک دستاورد کوچک و مثبت در این چهل و پنج سال برای مردم به ارمغان نیاورد.

پیشرفت ها و امکاناتی که در طول سلطنت پهلوی نصیب مردم ایران شده بود، به دلایل متعددی که برخی از آن ها در اثر خطاهای تبلیغاتی دستگاه حکومت وقت بود به چشم نمی آمد تا زمانی که حکومت نکبت اسلامی بر سر کار آمد و آن چه رضا شاه و پادشاه فقید برای ایران انجام داده بودند شاخصی برای مقایسه به وجود آورد و نتیجه ی این مقایسه، شناخت خدمات این دو پادشاه و میزان پیشرفت ایران بود.

اهل تفکر که معمولا عمیق تر از عوام به موضوعات بشری نگاه می کنند، آن ها هم اگر با خودشان دچار خجالت و تعارف نمی شدند، بر اساس همین قیاس در قضاوت های گذشته ی خود تجدید نظر می کردند.

در سالگرد درگذشت محمدرضا شاه پهلوی نگاهی به گذشته و به کارنامه ی ایشان، و نیز سازندگی شگفت انگیز دوران رضا شاه ما را به خطاهای قضاوت خود در دوران پیش از انقلاب آگاه تر می کند و درس هایی در مورد آینده به ما می دهد که در مطالب بعدی سعی خواهیم کرد به آن ها بپردازیم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy