Wednesday, Jul 31, 2024

صفحه نخست » شوک ترور هنیه

za.jpgاحمد زیدآبادی - ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران، هم عملی بسیار ناجوانمردانه و بی‌رحمانه است و هم پدیده‌ای بی‌نهایت خطرناک.

تا شوک ناشی از این ترور برطرف نشود، نمی‌توان ابعاد حادثه را به درستی و دقت تحلیل کرد.

ظاهراً همهٔ مرزها و خط‌قرمزها در جنگ ویرانگر غزه، فروریخته است. در دنیای بدونِ خط قرمز، هیچ سطحی از امنیت برای زندگی نوع انسان قابل فرض نیست.

:::

ykp.jpgدام هنیه

یدالله کریمی پور - نخستین انتظار ازتهران در قبال ترور شهید هنیه، انداختن جمهوری اسلامی در چاهی است که به گمانم می‌توان آن را دام هنیه نامید. اسرائیل با این ترور در پی بالابردن روحیه شهروندان و ارتشش بود. ولی هدف استراتژیک نتانیاهو، زمینه سازی برای کشاندن جمهوری اسلامی به جنگ مستقیم، و بدین وسیله و در پی آن ، وادار کردن ایالات متحده برای ورود به آن است.

گام نهادن در چنین دامی، با فرض واکنش احساسی تهران و شعله ور سازی جنگ منطقه ای، به معنای افتادن در تارهای اهداف راهبردی اسرائیل است. به اغلب احتمال امروز بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین، شادترین سیاستمداران جهان هستند. توصیه یدالله کریمی پور به واکنش تصمیم سازان چنین است:


۱- در نخستین روز کاری رئیس جمهور، متانت استراتژیک و خونسردی خود را حفظ کنید؛

۲- در اقدامی متقابل و بدون پذیرش مسئولیت، اسرائیل را از درون گرفتار سازید؛

۳- این ترور و چگونگی آن را، زمینه برای تمرکز بر خلا های استراتژیک و پر کردن آنها قرار دهید.‌ این رخداد را تبدیل به بستری برای رفع و رجوع چالش های استراتژیک ملی کنید؛

۴- مراقب رویکرد جاسوسان احتمالی رخنه کننده در سطوح تصمیم سازی استراتژیک باشید. شاید هدف ناکام گذاشتن و زخمی کردن استراتژی دولت چهاردهم باشد.

به هر روی از شورای عالی امنیت ملی درخواست دارم، مصالح عالیه کشور را در نظر گرفته و با واکنش مناسب بخردانه، نقاط ضعف همیشگی اسرائیل را با طرحی همگون هدف بگیرید. از هر گونه برخورد مستقیم پرهیز شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy