Tuesday, Aug 27, 2024

صفحه نخست » تاریخچه انتخابات در ایالات متحده آمریکا- چهار؛ ایالت جورجیا، کیوان شکوری

Keyvan_Shakouri_2.jpgایالت جورجیا به مرکزیت آتلانتا در جنوب شرقی آمریکا قرار دارد. نام این ایالت از جرج دوم پادشاه بریتانیا برگرفته و به افتخار او نامگذاری شده است. جورجیا یکی از ۱۳ مستعمره اولیه‌ای بود که در جریان انقلاب آمریکا بر علیه استعمار بریتانیا در سال ۱۷۷۶ میلادی اعلام استقلال و در دوم ژانویه ۱۷۸۸ با تصویب قانون اساسی ایالات متحده آمریکا بعنوان چهارمین ایالت به این کشور پیوست. در بیست و نهم دسامبر ۱۷۷۸ شهر تاریخی سوانا (Savannah) این ایالت شاهد شروع یکی از جنگ‌های انقلابی بنام تسخیر سوانا بود که منتهی به سقوط این شهر شد. این ایالت در جریان جنگ داخلی آمریکا جزو ایالات مؤتلفهٔ آمریکا یا کنفدراسیون (Confederate States of America) و بدنبال جدا شدن از آمریکا بود.

جمعیت این ایالت ۱۱.۰۲۹.۲۲۷ تن می‌باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۴۹.۶ درصد سفید‌پوست، ۳۳.۲ درصد سیاه‌پوست، ۱۱.۱ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۴.۹ درصد ( Asian) آسیای شرقی، ۰.۶ سرخ‌پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۵ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

دانشگاه جورجیا از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایالات متحده، دانشگاه اِموری (Emory University) از معتبرترین دانشگاه‌های جهان در زمینه علوم پزشکی و زیست‌فناوری و مؤسسه فناوری جورجیا (Georgia Institute of Technology) با داشتن یکی از بهترین دانشکده‌های فنی و مهندسی در سطح آمریکا از موسسات علمی و آموزشی مهم این ایالت می‌باشند.

فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان می‌باشد که خیلی از سال‌ها بعنوان پر رفت و آمد‌ترین فرودگاه جهان شناخته می‌شود.

از سال ۱۷۸۹ تاکنون که آگوست ۲۰۲۴ میلادی می باشد ۵۹ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا برگزار شده که ایالت جورجیا بغیر از انتخابات سال ۱۸۶۴ که بعلت جنگ‌های داخلی از ایالات متحده آمریکا جدا شده بود در مابقی ۵۸ دوره انتخابات برگزار شده شرکت کرده است که از این تعداد ۳۴ دوره حزب دموکرات، ۱۰ دوره جمهوری‌خواه، هشت دوره جمهوری‌خواه دموکراتیک، سه دوره حزب ویگ، دو دوره حزب فدرالیست و یک دوره حزب مستقل آمریکایی

(American Independent Party) برنده آرای الکترال این ایالت شدند.

برای بررسی این انتخابات را به سه بخش تقسیم می‌کنیم. دوره اول از سال ۱۷۸۹ الی ۱۸۶۰ یعنی آخرین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که قبل از جنگ داخلی برگزار شد. در این بخش ۱۹ دوره انتخابات برگزار شد که حزب جمهوری‌خواه دموکراتیک هشت دوره، دموکرات شش دوره، حزب ویگ سه دوره و فدرالیست دو دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند. جمهوری خواهان نیز هیچ سهمی در این بخش نداشتند که طبیعی نیز می‌باشد، چون تاریخ تاسیس حزب جمهوری‌خواه به سال ۱۸۵۴ میلادی یعنی اواخر بخش اول باز می‌گردد. در بخش دوم از سال ۱۸۶۸ الی ۱۹۶۰ میلادی ۲۴ دوره از این انتخابات برگزار و دموکرات‌ها برنده همه این ۲۴ دوره بودند و جمهوری خواهان هیچ سهمی نداشتند. در بخش سوم از سال ۱۹۶۴ الی ۲۰۲۰ تعداد ۱۵ دوره این انتخابات برگزار شد که جمهوری خواهان ۱۰ دوره، دموکرات‌ها چهار دوره و حزب مستقل آمریکایی یک دوره برنده آرای الکترال در این ایالت تاریخی شدند. نکته قابل توجه این است که تا قبل از سال ۱۹۶۴ جمهوری خواهان هیچ دورهای برنده این انتخابات نشده بودند و در این سال اولین دوره برد خود را تجربه کردند.

در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ جو بایدن با ۴۹.۴۷ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۴۹.۲۴ درصد آرا و گرفتن ۱۶ رای الکترال این ایالت شد.

از سال ۱۷۸۹الی آگوست ۲۰۲۴ میلادی تعداد ۶۵ سناتور از ایالت جورجیا راهی واشنگتن شده‌اند که مجموع سناتورهایی که فقط عضو حزب دموکرات بودند بعلاوه سناتورهایی که علاوه بر احزاب دیگر سابقه سناتوری از این حزب را نیز داشته و در تاریخ حزب دموکرات بعنوان سناتور ثبت شده اند ۳۶ تن، جمهوری خواهان هفت تن و مابقی از احزاب دیگر بودند.

در طول تاریخ این انتخابات دموکرات‌ها کاملا برتر هستند و جمهوری خواهان تا قبل از ۱۹۸۱ فقط یک سناتور از جورجیا به مجلس سنا فرستاده بودند اما از سال ۱۹۸۱ کمی اوضاع تغییر کرد و گرایش مردم جورجیا به جمهوری خواهان بیشتر شد و از سال ۲۰۰۵ الی ۲۰۲۰ هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا در دست جمهوری خواهان بود، اما در یک انتخابات نزدیک در همین سال جمهوری خواهان هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا را به دموکرات‌ها واگذار کردند.

در حال حاضر نیز تی جاناتان اوسوف و رافائل جی. وارنوک هر دو از حزب دموکرات دو سناتور حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می‌باشند.

ریچارد بی راسل جونیور با ۳۸ سال سابقه از ۱۹۷۱ -۱۹۳۳ و والتر.اف. جورج با ۳۵ سال سابقه حضور در مجلس سنا ۱۹۵۷-۱۹۲۲ هر دو از حزب دموکرات با سابقه‌ترین سناتورهای تاریخ این ایالت بودند.

از سال ۱۷۸۹ تا کنون که ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد، ۲۹۳ تن به مقام نمایندگی ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان آمریکا رسیدند که ۱۷۹ تن دموکرات، ۴۳ تن جمهوری‌خواه و مابقی از احزاب دیگر بودند. این آمار نشان از برتری دموکرات‌ھای جورجیا در طول تاریخ این انتخابات دارد بطوریکه در یک بازه زمانی ٩٠ ساله از سال ١٨٧۵ الی ١٩۶۵ میلادی ھیچ نماینده جمھوری‌خواھی رای نیاورد و دموکرات‌ھا کاملا برتر بودند. اما در ٢٠ سال اخیر کم کم شرایط بنفع جمھوری خواھان تغییر کرد بطوریکه در حال حاضر از ١۴ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ۹ تن جمھوری‌خواه و پنج تن دموکرات می‌باشند. نکته جالبی در تاریخ این انتخابات وجود دارد و بر جذابیت‌های این انتخابات می‌افزاید، این است که کارل وینسون (Carl Vinson) با عضویت در حزب دموکرات از سال ۱۹۶۵-۱۹۱۵ به مدت ۵۱ سال نماینده ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان بود که یکی از با سابقه ترین نمایندگان تاریخ ایالات متحده بود که بیش از نیم قرن در این مقام خدمت کرد. همچنین لوئیس چارلز لِوِن

بنیانگذار حزب بومیان آمریکا (Native American Party OR Know Nothing) اولین یهودی بود که به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت.

برایان پورتر کمپ فرماندار حال حاضر ایالت جورجیا، بعنوان هشتاد و سومین فرماندار ایالت جورجیا در تاریخ ثبت شده است. اما تعداد فرمانداران ایالت جورجیا بعد از استقلال ۷۷ تن می‌باشد و دلیل این اختلاف این می‌باشد که در تاریخ فرمانداری جورجیا، فرمانداران قبل از استقلال نیز ثبت شده‌اند، ولی موضوع مورد بحث ما نمی‌باشند و موضوع ما همانطور که در مقدمه کتاب هم ذکر شد، تاریخ فرمانداری بعد از استقلال در سال ۱۷۷۶ میلادی می‌باشد.

از سال ۱۷۷۶ تا کنون ۷۷ تن به مقام فرمانداری ایالت جوجیا رسیدند که از این تعداد ۴۲ تن عضو حزب دموکرات، ۱۴ تن جمهوری‌خواه دموکراتیک، پنج تن جمهوری‌خواه، یک تن ویگ، یک تن فرماندار نظامی، یک تن با عضویت در دو حزب ویگ و دموکرات و نهایتا ۱۳ تن فرمانداران بدون حزب که در واقع در آن زمان هنوز احزاب آمریکا تشکیل نشده بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد مجموع فرماندارانی که فقط عضو حزب دموکرات بودند بعلاوه جورج راکینگهام گیلمر که دو مرتبه با دو حزب متفاوت یعنی دموکرات و ویگ به این مقام رسید و در تاریخ حزب دموکرات نیز بعنوان فرماندار دموکرات ثبت شده ۴۳ تن در مقابل پنج فرماندار جمهوری‌خواه با اختلاف زیاد دست برتر را در طول تاریخ فرمانداری این ایالت دارند و در یک برهه تقریبا ۱۳۰ ساله ( ۲۰۰۳-۱۸۷۲) هیچ فرماندار جمهوری‌خواهی ثبت نشده است. اما در سال‌های اخیر جمهوری خواهان بهتر عمل کرده و از سال ۲۰۰۳ هر سه فرماندار منتخب این ایالت جمهوری‌خواه می‌باشند. برایان کمپ فرماندار حال حاضر این ایالت از حزب جمهوری‌خواه می‌باشد.

جیمز ارل کارتر جونیور معروف به جیمی کارتر سی و نهمین رئیس جمهور ایالات متحده سابقه فرمانداری ایالت جورجیا را در پرونده کاری خود دارد.

یوجین تالمج (Eugene Talmadge) و فرزند وی هرمان یوجین تالمج

(Herman Eugene Talmadge) بعنوان پدر و پسر هر دو به مقام فرمانداری جورجیا رسیدند.

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات‌ها در طول تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حوزه انتخابیه جورجیا با ۳۴ دوره در مقابل جمهوری خواهان با ۱۰ دوره برتر و برنده آخرین دوره این انتخابات نیز هستند و در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا دموکرات‌ها با ۳۶ سناتور در مقابل جمهوری خواهان با هفت سناتور برتر و با توجه به اینکه از سال ۲۰۰۵ وضعیت تغییر و هر دو صندلی این ایالت در مجلس سنا در دست جمهوری خواهان بود و مجددا در سال ۲۰۲۰ دموکرات‌ها هر دو کرسی این ایالت در سنا را بدست آوردند و در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان دموکرات‌ها با ۱۷۹ نماینده در مقابل جمهوری خواهان با ۴۳ تن دست برتر را دارند اما در سال‌های اخیر گرایش به جمهوری خواهان بیشتر شده است بطوریکه از ۱۴ نماینده حال حاضر این ایالت ۹ تن جمهوری‌خواه وپنج تن دموکرات و در نهایت دموکرات‌ها با ۴۳ فرماندار در مقابل جمهوری خواهان با پنج فرماندار دست برتر را در انتخابات فرمانداری دارند اما از سال ۲۰۰۳ تاکنون هر سه فرماندار این ایالت جمهوری‌خواه می‌باشند، بطور کل می‌توان گفت که ایالت جورجیا در طول تاریخ یک ایالت کاملا دموکرات بوده، تا اینکه حدودا ۲۰ سال پیش جمهوری‌خواه شد اما مجددا در انتخابات سال ۲۰۲۰ آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری، دو کرسی این ایالت در مجلس سنا را به دموکرات ها واگذار کردند و از طرفی جمهوری خواهان

با ۹ کرسی مجلس نمایندگان در مقابل دموکرات‌ها با پنج کرسی دست برتر را دارند و هر سه فرماندار اخیر این ایالت جمهوری خواه بودند، رقابت در این ایالت نزدیک است.

کیوان شکوری

منبع: US Election History



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy