Saturday, Aug 17, 2024

صفحه نخست » هیچ مانعی برای تحصیل مبینا نعمت‌زاده در رشته پزشکی وجود ندارد

gavehAmaleh.jpgسخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که طبق قوانین بنیاد ملی نخبگان، مبینا نعمت‌زاده که در المپیک پاریس موفق به کسب مدال برنز شد، می‌تواند در رشته پزشکی تحصیل کند

ورزش سه - جدیدترین واکنش از سوی یک نهاد قانونی و صاحب‌نظر در خصوص جنجال مربوط به پزشکی خواندن مبینا نعمت‌زاده، بلامانع بودن ادامه تحصیل او در این رشته است.
یک هفته پس از المپیک پاریس و درحالی که حدودا دو هفته از مدال‌آوری مبینا نعمت‌زاده در رشته تکواندو می‌گذرد، جنجال‌های مربوط به او پایان ناپذیر است و حالا شرایط طوری پیش رفته که در هر ساعت با اظهارنظرهای گوناگون در خصوص درخواست مبینا برای تحصیل در رشته پزشکی، بار دیگر این دختر تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها می‌شود.
احسان عظیمی راد در این خصوص می‌گوید: در خصوص درخواستی که خانم نعمت‌زاده دارند، از دو جنبه قابل بررسی است. ما در قوانین‌مان ذکر کردیم که اگر شخصی حائز رتبه‌های برتر جهانی شوند؛ نخبه محسوب می‌شوند و از مزایایی بهره می‌برند. یکی از این مزایا ورود بدون کنکور به دانشگاه است که ایشان هم می‌توانند از آن استفاده کنند.
او ادامه داد: موضوع دوم، بحث درخواست ایشان برای تحصیل در رشته پزشکی است که متقاضی زیادی دارد و از این جهت حساسیت‌برانگیز شده است؛ اما مشکلی وجود ندارد و با توجه به سطح نخبگی و مدال‌آوری در المپیک، می‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند و مانعی وجود ندارد. مثل دانش آموز‌های المپیادی که اگر در دنیا مقام بیاورند، می‌توانند در هر رشته‌ای بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.
شاید مردم از نظر عدالت آموزشی و نگاه بیرونی، حساس شده‌اند اما مشکلی وجود ندارد و ایشان از لحاظ قانونی اجازه دارند هر رشته‌ای که می‌خواهند تحصیل کنند.

سهمیه پزشکی به مبینا نعمت‌زاده؛ ۷۵ درصد دانشجویان علوم پزشکی با سهمیه دکتر می‌شوند

دویچه وله - به دنبال جنجال‌های تازه درباره اختصاص سهمیه پزشکی به یکی از چهار زن مدال‌آور المپیک ایران، وزیر پیشنهادی بهداشت کابینه مسعود پزشکیان گفته است، "۷۵ درصد دانشجویان علوم پزشکی با سهمیه دکتر می‌شوند."

ماجرای اختصاص سهمیه پزشکی به مبینا نعمت‌زاده، برنده مدال برنز المپیک پاریس در رشته تکواندو حاشیه‌های گسترده‌ای ساخته و مخالفان و موافقان خودش را دارد.

در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها در این‌باره، محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت کابینه پزشکیان از آمار بالای افرادی خبر داده است که با سهمیه در رشته پزشکی پذیرش می‌شوند.

به گفته ظفرقندی تنها ٢۵ درصد از دانشجویان پزشکی تهران بدون سهمیه هستند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

پس از مطرح شده این اظهارنظر، عبدالرضا داوری از فعلان سیاسی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «چند روز است بر سر اختصاص یک سهمیه در رشته پزشکی برای مبینا نعمت‌زاده غوغا به پا شده، غافل از آنکه بنا به اعلام دکتر ظفرقندی، همه ساله از ٣٠٠ نفر دانشجوی ورودی علوم پزشکی تهران، ٢٢۵ نفر با سهمیه پذیرش شده‌اند!»

بخشی از مخالفان این موضوع می‌گویند: «مبینا یک ورزشکار است و اگر هم می‌خواهد ادامه تحصیل بدهد، باید تربیت بدنی بخواند. تحصیل در رشته پزشکی از آنجا که مستقیما با جان انسان‌ها در ارتباط است ایده خوبی نیست.»

برخی موافقان اما می‌گویند: «چه اشکالی دارد یک دختر تاریخ‌ساز بتواند دانشگاه برود؟ هر چهار سال یک بار قرار است افرادی که تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌شود مدال بیاورند بنابراین نه این موضوع قابلیت تبدیل شدن به رویه را دارد و نه جای کسی تنگ می‌شود. در میانه این همه رانت در جامعه ایران که همه جا از کنکور تا موقعیت‌های شغلی و اقتصادی به چشم می‌خورد، دادن یک صندلی در دانشگاه به چهره شاخص ورزشی بدون اشکال است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy