Thursday, Aug 22, 2024

صفحه نخست » این پزشک به دلیل نوشتن از «شاه» و «جانی» نامیدن جمهوری اسلامی راهی زندان شد

doc.jpgصدای آمریکا - قوه قضاییه جمهوری اسلامی، هم‌زمان با روز پزشک در ایران، ایمان دستیار، پزشک اهل یاسوج، را به دلیل اظهارنظر در صفحه شخصی اینستاگرام، با انتساب اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به دو سال زندان و منع خروج از ایران محکوم کرد.

بر اساس مستندات رسیده به صدای آمریکا در روز پنجشنبه اول شهریور، شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، برای ایمان دستیار با اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای» از طریق انتشار مطالبی در صفحه شخصی اینستاگرام خود که به زعم مقامات قضایی «خلاف واقع و کذب» و «به قصد تشویش اذهان عمومی» تشخیص داده شده، رأی دو سال زندان و ممنوعیت خروج از کشور صادر کرد.

در حکم دادگاه ادعا شده که «الفاظ به کار برده شده» توسط آقای دستیار، «خارج از حد و مرز حق انتقاد شهروندان نسبت به حاکمیت» است.

عباراتی که به عنوان مثال از صفحه اینستاگرام این فعال مدنی در متن حکم آمده، از جمله «حضور در انتخابات به معنای تداوم حضور قاتلان»، «فردا صدای شاه از تلویزیون پخش می‌شود»، و همچنین «جانی و ناقض حقوق» نشان دادن جمهوری اسلامی است که این موارد به عنوان مصداق‌های «تشویش اذهان عمومی مردم» و «تقویت حس نفرت و کینه‌ورزی مردم نسبت به حکومت» ذکر شده است.

حکم شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو یاسوج برای ایمان دستیار «تحمل دو سال حبس تعزیری به عنوان مجازات اصلی و منع خروج از کشور به مدت ۱۸ ماه به عنوان مجازات تکمیلی» عنوان شده و در ادامه آمده است که «با توجه به جوانی» و «فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر»، این رأی به مدت دو سال تعلیق می‌شود.

همچنین در رأی صادره دادگاه آمده است که این حکم تا ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ، برای تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان کهگیلویه و بویراحمد مهلت دارد.

آقای دستیار روز ۲۷ خرداد سال جاری نیز در یاسوج در ارتباط با اظهارنظرهایی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود، بازداشت شده بود.

ایمان دستیار در شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی، در یاسوج بازداشت شده و سپس با سپردن وثیقه آزاد شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy