Monday, Aug 26, 2024

صفحه نخست » "یحیی سنوار از تونل‌ها خارج و در پوشش زنانه مخفی شده است"

sinwar.jpgبه گفته برخی منابع اطلاعاتی اسرائیل، رهبر ۶۱ ساله حماس با لباس زنانه در میان فلسطینی‌ها خود را استتار کرده است

ایندیپندنت فارسی - هم‌زمان با ادامه جنگ در غزه و تلاش ارتش اسرائیل برای یافتن یحیی سنوار، مغز متفکر حملات هفتم اکتبر، درباره مخفی‌گاه این رهبر ۶۱ ساله حماس گزارش‌های مختلفی منتشر می‌شود.

نشریه نیویورک تایمز در مقاله‌ای با اشاره به نتیجه مصاحبه با چندین مقام امنیتی آمریکایی و اسرائيلی نوشت که ایالات متحده از مدتی قبل برای کمک به یافتن سنوار در تونل‌های غزه، راداری با قابلیت نفوذ به زمین در اختیار اسرائيل گذاشته است و برای نفوذ به راه‌های ارتباطی او با سایر اعضای حماس نیز ادامه دارد اما به نظر می‌رسد سنوار از سال‌ها قبل استفاده از لوازم الکترونیکی را کنار گذاشته و برای انتقال پیام‌هایش تنها از انسان‌ها استفاده می‌کند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، واحدی ویژه در ساختمان مرکزی شین‌بت اسرائيل با همکاری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ماموریت یافتن سنوار را برعهده گرفته‌اند و فقط در ماه ژانویه بود که توانستند یکی از مخفیگاه‌های سنوار را در تونل‌های زیرزمینی خان‌یونس کشف کنند اما او چند روز پیش‌تر آن محل را ترک کرده بود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

نیویورک‌تایمز معتقد است که اگرچه مشخص نیست کشته شدن سنوار چه اثری بر روند مذاکرات آتش‌بس داشته باشد، می‌تواند باعث شود بنیامین نتانیاهو با نزدیک‌تر شدن به پیروزی نظامی، به توقف عملیات نظامی در نوار غزه بیشتر تمایل نشان دهد.

در همین حال، نشریه میرور در گزارشی به نقل از کارشناسان نظامی اسرائیلی به خطر افتادن امنیت سنوار را ضربه‌ای فلج‌ کننده‌ای به حماس توصیف می‌کند که احتمالا این گروه را از بین خواهد برد.

به نوشته این نشریه، درباره اهمیت امنیت یحیی سنوار، جایگزین اسماعیل هنیه به‌عنوان رهبر سیاسی حماس، در مذاکرات قاهره نیز بحث شده است و اعضای حماس خواستار تضمین حفاظت از جان او در برابر اسرائیل شدند. به گفته یک مقام مصری، یحیی سنوار به مذاکره‌کنندگان تاکید کرده است که امنیت جانی و رفاه او باید تامین شود.

این درخواست پس از آن مطرح شد که نیروهای اسرائیلی با شناسایی محل اختفای سنوار در شبکه تونل‌های زیرزمینی غزه، به آنجا حمله کردند اما نتوانستند او را دستگیر کنند. آن‌ها اعلام کردند وقتی به محوطه زیرزمینی محل اختفای سنوار رسیدند، «قهوه هنوز داغ بود» اما رهبر حماس باز هم توانسته بود فرار کند.

در همین حال به نوشته میرور، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این مرد ۶۱ ساله در روزهای اخیر از تونل‌های زیرزمینی بیرون آمده و برای اینکه شناسایی نشود، با پوشش زنانه خود را میان سایر فلسطینی‌ها پنهان کرده است.

یکی از مدیران سابق شین‌بت درباره یحیی سنوار گفت که او هر بار بیش از ۲۴ تا ۳۶ ساعت در تونل‌های زیرزمینی نمی‌ماند و مدام تغییر مکان می‌دهد. او تاکید کرد: «سنوار می‌داند که ما می‌توانیم چنین مکان‌های زیرزمینی را از طریق فناوری پیشرفته پیدا کنیم. او می‌داند که اگر اشتباهی مرتکب شود بلافاصله دستگیر خواهد شد؛ بنابراین مدام در حرکت است تا اشتباهی کشنده مرتکب نشود.»

یک مقام آگاه اسرائیل نیز به ساندی اکسپرس گفت: «ما با استفاده از فناوری به دنبال سنواریم و معتقدیم که او در شرایط فعلی احتمالا خود را در میان مردم پنهان می‌کند.»

سنوار در حالی پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، مسئولیت رهبری سیاسی حماس را بر عهده گرفت که مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه در جریان است و دسترسی نداشتن به او، این روند را مختل می‌کند. به گفته منابع اطلاعاتی، گاه حتی سه هفته طول می‌کشد که برخی از پیام‌های میان اعضای حماس و رهبر این گروه تبادل شوند و این موضوع شکستی برای مذاکرات آتش‌بس است.

مواضع تند یحیی سنوار در طول فعالیتش نشان می‌دهد که برای دستیابی به توافق آتش‌بس با اسرائیل اشتیاق زیادی ندارد؛ توافقی که بسیاری منتظرند به نبرد در غزه پایان دهد و به بازگشت گروگان‌های اسیر حماس منجر شود.

ماموران اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده معتقدند راهبرد یحیی سنوار این است که جنگ در غزه را تا زمانی که برای از بین بردن شهرت بین‌المللی اسرائیل و آسیب رساندن به روابط آن با متحد اصلی‌اش، آمریکا، لازم است، ادامه دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy