Monday, Sep 2, 2024

صفحه نخست » تاریخچه انتخابات در ایالات متحده آمریکا- هفت؛ ایالت مریلند، کیوان شکوری

Keyvan_Shakouri_2.jpgایالت تاریخی و ساحلی مریلند به مرکزیت شهر آناپولیس در سال ۱۷۷۲ میلادی میزبان اولین مجلس قانون ‌گذاری محلی آمریکا بود. نام این ایالت برگرفته از نام ملکه هنریتا ماریا (Henrietta Maria) می‌باشد که در انگلیس از وی به عنوان ملکه مری ( Mary) یاد می‌شد. این ایالت در کنار اقیانوس اطلس یکی از مستعمرات سیزده‌گانه بود که در جریان انقلاب آمریکا بر علیه استعمار بریتانیا قیام و در چهارم جولای ۱۷۷۶ میلادی اعلام استقلال کردند. نهایتا در تاریخ ۲۸ آپریل ۱۷۸۸ بعنوان هفتمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست و بعلت شجاعت‌هایی که سربازان این ایالت در جنگ انقلابی از خود نشان دادند، جرج واشنگتن لقب "سربازان محافظه‌کار و ریشه دار" (Old Line) به نیروهای نظامی این ایالت و لقب "ایالت محافظه‌کار و ریشه دار" (Old Line State) به خود ایالت مریلند داد.

بالتیمور از شهرهای مهم آن می‌باشد که هم در دوران انقلاب و هم جنگ‌های داخلی شاهد جنگ‌هایی بین دو طرف بود و در جریان جنگ داخلی با اینکه مریلند طرفدار برده داری بود اما جدا نشد و ۵۰ هزار تن از این ایالت به ارتش اتحادیه یا همان فدرال و ۲۲ هزار تن به ارتش کنفدراسیون یا همان ایالت‌های شورشی پیوستند.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۶.۱۸۰.۲۵۳ تن می‌باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۴۷.۳ درصد سفید پوست، ۳۱.۶ درصد سیاه پوست، ۱۲.۶ درصد اسپانیولی‌ زبان یا لاتین تبار، ۷.۱ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۸ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۳.۳ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

دانشگاه جانز هاپکینز از معتبر‌ترین دانشگاه‌های آمریکا بخصوص در زمینه تحقیقات، کالج سنت‌جان سومین دانشگاه قدیمی ایالات متحده که بنیان اولیه آن به سال ۱۶۹۶ باز می‌گردد، دانشگاه مریلند کالج پارک ، موسسه پژوهشی پزشکی هاوارد هیوز از مراکز مهم تحقیقات بیولوژیکی و پزشکی در آمریکا و مرکز فضایی گادارد اولین، قدیمی‌ترین و یکی از مهم‌ترین مراکز ناسا همگی از مراکز علمی و آموزشی این ایالت می‌باشند. همچنین در زمینه امنیت سایبری یکی از برترین‌ها در دنیا می‌باشد و دفتر مرکزی آژانس امنیت ملی آمریکا (National Security Agency) در این ایالت قرار دارد.

وجود صنایع مختلف و مراکز علمی بهمراه صنعت توریسم باعث شده که مریلند دارای اقتصاد بسیار خوبی باشد و در سال ۲۰۲۰ دومین نسبت سرانه خانوار میلیونر در آمریکا را داشته است.

از سال ۱۷۸۹ تا آگوست ۲۰۲۴ میلادی مریلند در همه ۵۹ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت کرده است که ۳۰ دوره حزب دموکرات که دو دوره مربوط به سال‌های ۱۹۰۴ و ۱۹۰۸ میلادی آرای الکترال به ترتیب هفت به یک و شش به دو بنفع حزب دموکرات بین این حزب و جمهوری خواه تقسیم شد، ۱۲ دوره جمهوری‌خواه، چهار دوره حزب ویگ، سه دوره جمهوری‌خواه دموکراتیک، دو دوره فدرالیست، یک دوره حزب بومیان آمریکا برنده آرای الکترال این ایالت شدند و پنج دوره آرای الکترال بین احزاب فدرالیست و جمهوری‌خواه دموکراتیک و دو دوره بین حزب جمهوری‌خواه ملی و دموکرات تقسیم شد.

برای بررسی بهتر این انتخابات را به دو بخش تقسیم می‌کنیم. بخش اول از سال ۱۷۸۹ الی ۱۸۵۶ میلادی می باشد که ۱۸ دوره این انتخابات برگزار شد، که چهار دوره حزب ویگ، سه دوره جمهوری‌خواه دموکراتیک، دو دوره حزب فدرالیست، یک دوره حزب دموکرات، یک دوره حزب بومیان آمریکا و هفت دوره هم همانطور که بالاتر ذکر شد، آرای الکترال بین احزاب تقسیم شد.

بخش دوم از سال ۱۸۶۰ الی ۲۰۲۰ می‌باشد، که ۴۱ دوره این انتخابات برگزار شد و دموکرات‌ها ۲۷ دوره برنده کامل آرای الکترال شدند و دو دوره نیز همانگونه که بالاتر ذکر شد آرا با تعداد بیشتر بنفع دموکرات‌ها بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تقسیم شد و ۱۲ دوره نیز جمهوری خواه هان برنده کامل آرای الکترال این ایالت شدند. همانگونه که آمار نشان می‌دهد دموکرات‌ها در طول تاریخ این انتخابات برتر می‌باشند و در دَهه‌های اخیر نیز بهتر عمل کرده و برنده هشت دوره اخیر این انتخابات می‌باشند.

در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ برگزار شده در حوزه انتخابیه مریلند، جو بایدن با ۶۵.۴ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۲.۲ درصد آرا شد و ۱۰ رای الکترال این ایالت را بنام خود زد.

از سال ۱۷۸۹ الی ۲۰۲۴ میلادی ۵۷ تن از ایالت مریلند بعنوان سناتور این ایالت در مجلس سنا آمریکا خدمت کردند که ۲۳ تن عضو حزب دموکرات، ۱۱ تن جمهوری‌خواه و مابقی از أحزاب دیگر بودند که در حال حاضر وجود ندارند.

آمار فوق نشان از برتری دموکرات‌های مریلند در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا دارد. در سال‌های اخیر نیز دموکرات‌ها بهتر عمل کرده و یکی از دو کرسی این ایالت در مجلس سنا از سال ۱۹۷۷ و دیگری از سال ۱۹۸۷ بطور یکنواخت در اختیار دارند. بنجامین لوئیس کاردین و کریستوفر.جی.ون هالن جونیور هر دو از حزب دموکرات دو سناتور حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می‌باشند. پل ساربانس از سال ۱۹۷۷-۲۰۰۷ و باربارا میکولسکی از سال ۱۹۸۷-۲۰۱۷ میلادی هر دو از حزب دموکرات با ۳۰ سال حضور در مجلس سنا با سابقه‌ترین سناتورهای تاریخ ایالت مریلند بودند.

از سال ۱۷۸۹ تاکنون که ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد ۲۸۷ تن از ایالت مریلند بعنوان نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده‌اند که ۱۲۳ تن دموکرات، ۵۰ تن جمهوری‌خواه و مابقی عضو أحزاب دیگر بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد، دموکرات های مریلند در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان دست برتر را دارند و از طرفی هم اکنون نیز برتری خود را حفظ و از هشت نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا هفت تن دموکرات و یک تن جمهوری‌خواه می باشند، که نشان از گرایش زیاد مردم این ایالت به دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا دارد.

استنی هویر نماینده دموکرات این ایالت از سال ۱۹۸۱ تاکنون به مدت ۴۳ سال نماینده این ایالت می باشد که رکورد بسیار جالبی می باشد.

بعد از استقلال ایالت مریلند از بریتانیا اولین فرماندار در سال ۱۷۷۷ به این مقام انتخاب شد که تا به امروز ۶۳ تن فرماندار داشته است. از این ۶۳ فرماندار ۳۲ تن عضو حزب دموکرات، هفت تن جمهوری‌خواه و مابقی از أحزاب دیگر بودند. همانطور که آمار نشان می دهد دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات با اختلاف زیاد دست برتر را دارند و وس مور فرماندار حال حاضر این ایالت نیز از حزب دموکرات می باشد.

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات‌های مریلند هم در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با ۳۰ دوره در مقابل جمهوری خواهان با ۱۲ دوره برتر و هم برنده هشت دوره اخیر این انتخابات بودند و در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا با ۲۳ سناتور در مقابل ۱۱ سناتور جمهوری‌خواه برتر و هر دو سناتور حال حاضر این ایالت نیز دموکرات می‌باشند و در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان نیز با ۱۲۳ نماینده در مقابل ۵۰ نماینده جمهوری‌خواه برتر و از هشت تن نماینده حال حاضر این ایالت هفت تن دموکرات و یک تن جمهوری‌خواه و نهایتا دموکرات‌ها در طول تاریخ انتخابات فرمانداری با ۳۲ فرماندار در مقابل هفت فرماندار جمهوری‌خواه برتر و فرماندار حال حاضر نیز دموکرات می باشد، می‌توان نتیجه گرفت که دموکرات‌های ایالت مریلند در طول تاریخ دست برتر را داشتند و اکنون نیز یک ایالت دموکرات می باشد.

کیوان شکوری

منبع: US Election History



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy