Tuesday, Sep 3, 2024

صفحه نخست » چگونه حمله اسرائیل به سامانه اس-۳۰۰ ایران مانع حملات بعدی تهران شد

S300.jpg«نمایش ماه‌های گذشته قدرت نظامی اسرائیل علیه ایران و حزب‌الله احتمالا اهداف تهاجمی آنها را تا حد قابل توجهی از بین برده است»

ایندیپندنت فارسی - رسانه اسرائیلی اورشلیم پست روز دوشنبه دوم سپتامبر (۱۲ شهریور) در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که به احتمال زیاد، حمله اسرائیل به سامانه اس‌ــ۳۰۰ ایران باعث شد که جمهوری اسلامی و متحدش حزب‌الله لبنان از حملات بعدی و اقدام‌های تلافی‌جویانه منصرف شوند.

به نوشته اورشلیم پست، منابع بلندپایه گفته‌اند که حمله ارتش اسرائیل به سامانه موشکی ضدهوایی اس‌ــ۳۰۰ ایران در روز ۱۹ آوریل که به‌عنوان انتقام از پرتاب بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد هوایی به سمت اسرائیل در روزهای ۱۳ تا ۱۴ آوریل انجام شد، تاثیرش را به جا گذاشت و در این تصمیم جمهوری اسلامی و حزب‌الله که از حملات انتقامی بابت کشته شدن فواد شکر و اسماعیل هنیه منصرف شوند، به میزان قابل‌توجهی اثر داشت.

این منابع افزودند که نحوه بازدارندگی حملات پیشین اسرائیل برای تهران و حزب‌الله متفاوت بود اما در نهایت سبب شد هر دو برای اجرای حملات تلافی‌جویانه محتاط‌تر شوند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران در روز ۳۱ ژوییه که جمهوری اسلامی آن را به اسرائیل نسبت می‌دهد و بارها وعده «خون‌خواهی» رهبر سیاسی حماس را مطرح کرده، جمهوری اسلامی هنوز علیه اسرائیل اقدام نظامی انجام نداده است.

اورشلیم پست درباره اقدام نکردن تهران نوشت که منابع آگاه معتقدند علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از حمله اسرائیل به سامانه اس‌ــ۳۰۰ متوجه برتری نظامی تل‌آویو شد. در همین حال او و نیروهای مسلحش از این غافلگیری و اینکه مطمئن نیستند اسرائیل چگونه آن حمله را انجام داده است، بیشتر آشفته شده‌اند.

به نوشته این رسانه، اهمیت حمله به سامانه ضدموشکی اس‌ــ۳۰۰ تنها این نبود که یک دهه طول کشیده بود تا روسیه این سامانه را به تهران بدهد یا اینکه جهش بزرگی در قابلیت‌های ضدهوایی جمهوری اسلامی بود، بلکه موضوع مهم‌تر این بود که این سامانه در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای نطنز و همچنین یک پایگاه نظامی کلیدی قرار داشت.

به گفته منابع آگاهی که اورشلیم‌پست در گزارش از آن‌ها یاد کرده، پس از آن حمله بود که علی خامنه‌ای به‌وضوح دریافت تل‌آویو اگر بخواهد، می‌تواند مکان‌های راهبردی بسیار مهم ایران را هم به‌راحتی نابود کند.

افزون بر این، زمانی که اسرائیل و ائتلاف متحدانش ۹۹ درصد از تهدیدهای هوایی تهران را خنثی کردند، جمهوری اسلامی دریافت که محاسباتش برای حمله به اسرائيل اشتباه بوده است.

در این گزارش اشاره شد که با توجه به نمایش قدرت تهاجمی و دفاعی اسرائیل در ماه‌های گذشته، می‌بینیم که پس از هفته‌ها سخنرانی مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی درباره انتقام از اسرائيل بابت کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، هنوز پس از ۳۰ روز تلافی انجام نگرفته و همه نشانه‌ها حاكی از آن است كه خامنه‌ای احتمالا تصميم به عقب‌نشينی اساسی گرفته است.

درباره حزب‌الله لبنان نیز وضعیت به همین شکل است و این متحد ایران که می‌خواست بابت کشته شدن فواد شکر، فرمانده نظامی خود، انتقام سختی بگیرد، در نهایت گزینه محدودتری را برای انتقام از اسرائیل انتخاب کرد و به جای شروع یک جنگ کامل علیه اسرائیل، به پرتاب شش تا هشت هزار موشک در روز بسنده کرد و به جای شلیک پیشرفته‌ترین موشک‌های دقیق دوربردش به سمت غیرنظامیان در تل‌آویو و حیفا، به پرتاب چند صد راکت به چند مقر نظامی رضایت داد.

منابع آگاه به اورشلیم پست گفتند که این تغییر در طرح حزب‌الله‌ــ به دلیل ترس از آنچه اسرائیل ماه آوریل مقابل ایران انجام داد‌ــ نه‌تنها از یک جنگ عمومی جلوگیری کرد، بلکه از نظر تاکتیکی هم به اورشلیم دست بالا را داد.

به اعتقاد آن‌ها، اگر حزب‌الله از همه راکت‌ها و موشک‌های دقیقش استفاده می‌کرد و مراکز عمده جمعیتی اسرائیل را نشانه می‌گرفت، ارتش اسرائیل نه‌تنها به جنوب لبنان بلکه به بیروت، بعلبک و دره بقاع حمله می‌کرد. در حالی که در اقدام پیشگیرانه کنونی، ارتش اسرائیل مجبور نبود بیشتر نیروی هوایی‌اش را روی اهداف دورتر و دشوارتر متمرکز کند و توانست به اهداف نزدیک در جنوب لبنان حمله کند.

این بدان معنا است که ارتش اسرائیل می‌تواند برای حفاظت از روستاهای شمال اسرائیل در برابر راکت‌های کوتاه‌برد انرژی بیشتری صرف کند. در حالی که در یک جنگ بزرگ‌تر، نیروی هوایی احتمالا بیشتر روی دفاع از تل‌آویو و مرکز اسرائیل تمرکز می‌کرد و روستاهای شمالی آسیب‌پذیرتر می‌شدند.

به نوشته اورشلیم‌ پست، منابع آگاه می‌گویند که در مجموع، قدرت تهاجمی و دفاعی اسرائیل در ماه آوریل در برابر ایران، همراه با حمله پیشگیرانه آن به حزب‌الله در ۲۵ اوت، به احتمال زیاد به اهداف آن‌ها برای ایجاد کابوسی برای اورشلیم پایان داد یا آن‌ها را به میزان قابل‌توجهی از بین برد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy