Saturday, Sep 21, 2024

صفحه نخست » تغییر الگوی اسرائیل در جنگ خود علیه جمهوری اسلامی و حزب‌الله

isr.jpgهدى رؤوف (ایندیپندنت عربی) - انفجار دستگاه‌های مکالمه داخلی یا «پیجر» اعضا و وابستگان حزب‌الله اهمیت نقش معلومات اطلاعاتی در نفوذ میان صفوف دشمن را نشان می‌دهد. اسرائیل در تمامی عملیات‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان، الگوی رویارویی خود را به کلی تغییر داده است. تل‌آویو عملا به «محور مقاومت» به رهبری رژیم تهران اعلام کرد که قادر است بدون یک جنگ نظامی همه‌جانبه، حملات گسترده‌ای را برای بازدارندگی پیش ببرد.

*منبع: ایندیپندنت عربی
*نویسنده: هدى رؤوف
*ترجمه و تنظیم از کیهان لندن

شاید زمانی که رژیم ایران شعار «وحدت عرصه‌های مقاومت در برابر اسرائیل» را مطرح کرد، هیچ تصور نمی‌کرد که تل آویو پیش از آن نه تنها از همین اصل پیروی می‌کند بلکه در جهت عکس آن یعنی جنگ همزمان با بیش از یک عرصه خود را آماده‌تر از گذشته کرده است.

اسرائیل و رژیم ایران هر دو به رویارویی و زیان رساندن به منافع یگدیگر از طریق «جنگ در سایه» عادت کرده بودند؛ جنگی که اشکال مختلفی از جمله جنگ دریایی، جنگ سایبری و ترور افراد و شخصیت‌های موثر در این نزاع، داشته است اما تل‌آویو در انجام عملیات‌های نفوذ اطلاعاتی- امنیتی در داخل ایران سرآمد است.

از جمله موفقیت‌های برتر اسرائیل سرقت آرشیو هسته‌ای ایران، ترور محسن فخری‌زاده عامل هسته‌ای و ربودن یکی از افسران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بازجویی از او در داخل ایران و سپس ترور اسماعیل هنیه در قلب تهران است که بر اساس نظارت دقیق و پیگیری تحرکات رژیم ایران و گروه‌های وابسته به آن انجام گرفت. همه این عملیات‌ها نشان از سرآمدی و برتری تصورناپذیر اسرائیل بر حکومت ایران و «محور مقاومت»اش دارد.

نیروهای اطلاعاتی اسرائیل همچنین به تأسیسات تسلیحاتی ایران در منطقه «مصیاف» در داخل سوریه حمله کردند و دو عضو ایرانی آن مرکز را ربودند.

تمامی این عملیا‌ت‌ها توسط اسرائیل انجام شده‌اند که برخی از آنها نقض حاکمیت ارضی ایران قلمداد شده اما همه آنها بر نفوذ اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل که رژیم ایران به شدت از آن رنج می‌برد، تأکید دارند.

در همین چارچوب است که اسرائیل سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر اقدام به منفجر کردن پیجرهای افراد حزب‌الله کرد.

اسرائیل با قرار دادن مقادیر کمی مواد منفجره در کنار باتری هر یک از دستگاه‌های «پیجر» پیش از رسیدن به دست حزب‌الله توانست عملیات هجومی اطلاعاتی- امنیتی بازدارنده‌ی خود را علیه این گروه آغاز کند.

حزب‌الله لبنان این پیجرهای دستکاری شده را بین اعضای خود در سراسر لبنان توزیع کرده و برخی از آنها به دست متحدانش در ایران و سوریه هم رسیده است.

این عملیات طی دو روز متوالی به کشته شدن حدود ۳۷ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۳ هزار نفر از اعضای حزب‌الله لبنان منجر شد.

عملیات پیجرهای انفجاری که در چارچوب کارهای اطلاعاتی می‌گنجد نشان‌دهنده اهمیت نقش معلومات اطلاعاتی و نفوذ اطلاعاتی اسرائیل نه تنها در میان حزب‌الله لبنان بلکه در داخل ایران است.

دستگاه‌های «پیجر» و بیسیم‌های «واکی تاکی» از طریق یک شرکت صوری که معلوم شد متعلق به موساد اسرائیل است دستکاری شده بود. این دستگاه‌ها که در اصل در تایوان ساخته می‌شوند قبل از رسیدن به حزب‌الله توسط یک شرکت متعلق به موساد در اروپای شرقی با مقداری ماده منفجره در کنار باتری آنها تکمیل شدند تا به محض رسیدن یک پیام رمزگذاری شده منفجر شوند.

نفوذ اطلاعاتی اسرائیل تنها در گمراه کردن حزب‌الله لبنان یا رژیم ایران در ارتباط با خریداری این پیجرها نیست بلکه مهم‌تر از آن نفوذی است که اسرائیل برای به دست آوردن اطلاعات درباره نیاز حزب‌الله به خرید «پیجرها» و زمان قرارداد خرید و اجرای آن است. به این ترتیب انفجارهای اخیر یکبار دیگر شکست رژیم جمهوری اسلامی را در برابر برتری اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل ثابت می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy