Wednesday, Oct 2, 2024

صفحه نخست » لیبراسیون و فیگارو: قمار خطرناک تهران، با گسترش جنگ جمهوری اسلامی توان مقاومت در مقابل ارتش اسرائیل را ندارد

figaro.jpgلیبراسیون روزنامۀ صبح پاریس در تفسیر دومین حملۀ موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل نوشته است که جمهوری اسلامی ایران در نتیجۀ بحران بزرگ اقتصادی ضعیف و شکننده شده و می‌داند که در صورت گسترش جنگ توان مقاومت در مقابل ارتش اسرائیل را ندارد. مضاف بر این که حضور گستردۀ نیروهای آمریکایی در منطقه در پشتیبانی از اسرائیل منشاء نگرانی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

لیبراسیون به نقل از علی واعظ، پژوهشگر مسائل ایران در واشنگتن، افزوده است که مقامات جمهوری اسلامی می‌دانند که آنان تاب تحمل یک وضعیت جنگی مداوم را ندارند. اما، خودداری آنان از پاسخگویی به اسرائیل اعتبار رژیم تهران را در نزد متحدانش در منطقه و همچنین ته‌ماندۀ توان بازدارندگی‌ آن را نابود می‌کند. لیبراسیون در ادامه افزوده است که حملۀ موشکی اول اکتبر رژیم ایران به اسرائیل تهران و کل منطقه را در اضطراب جنگی تمام عیار فرو برده است.

ژورژ مالبرنو، روزنامه‌نگار معروف فیگارو و فرستادۀ این نشریه به بیروت، در مطلبی تحت عنوان "قمار خطرناک ایران" نوشته است که حملۀ موشکی اول اکتبر به اسرائیل با تأئید علی خامنه‌ای انجام شد به این امید که رهبر جمهوری اسلامی بتواند برای خاموش کردن اعتراض متحدانش در لبنان در پی کشته شدن حسن نصرالله حداقل قدرت بازدارندگی خود را احیاء کند.

کلمان ترم، پژوهشگر فرانسوی مسائل ایران به خبرنگار فیگارو گفته است که حکومت ایران باید آبروی خود را نزد نیروهای نیابتی‌اش نجات می‌داد، والا کل اعتبار خود را نزد این گروه‌ها و همچنین نفوذ خود را در منطقه از دست می‌داد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به نوشتۀ فیگارو از قرار جناح تندرو حکومت اسلامی خواستار پایان خویشتنداری در مقابل اسرائیل و پاسخ به این کشور بوده، به ویژه این که بیست و چهار ساعت پیشتر، بنیامین نتانیاهو، در پیامی ویدیویی بار دیگر گفته بود که هیچ نقطه‌ای از ایران خارج از دسترس اسرائیل نیست. به نوشتۀ فیگارو پنهان کردن علی خامنه‌ای در مکانی امن به این معنا است که رژیم ایران خطر حمله به او را منتفی نمی‌داند.

کلمان ترم به فیگارو گفته است که با حملۀ اخیر موشکی تهران به اسرائیل شاهد یک حملۀ حقیقی نظامی از جانب ایران هستیم که پاسخ اسرائیل را در پی خواهد داشت. مسئله به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی این است که تا کجا جمهوری اسلامی ایران حاضر است برای قربانی کردن منافع ملی ایران پیش برود، زیرا، پاسخ اسرائیل می‌تواند خود ایران را به خطر بیندازد. فیگارو سپس افزوده است که برغم بی میلی تهران برای وارد شدن به جنگی تمام عیار علیه اسرائیل، حملۀ موشکی تهران به این کشور باعث شده که ایالات متحد آمریکا به نحوی از انحاء در حملات بعدی به ایران با اسرائیل همراهی کند. همه چیز از این پس، به‌ نوشتۀ فیگارو، به پاسخ اسرائیل و توان آمریکا برای مهار نتانیاهو بستگی دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy