Monday, Oct 7, 2024

صفحه نخست » گزارش تازه فیلتربان از اپلیکیشن «ناظر حجاب» جمهوری اسلامی

8-10.jpgایران وایر - سایت فیلتربان در گزارش تحقیقی تازه‌ای به اپلیکیشن «ناظر» پرداخته و آن را نمایانگر بُعد جدیدی از سیستم نظارتی رو به رشد ارکان نظامی، انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی دانسته است.

به نوشته فیلتربان، این اپلیکیشن ابزاری است برای گزارش‌ دادن در رابطه با زنانی که «پوشش اختیاری» دارند توسط نیروهای رسمی پلیس یا «حجاب‌بان‌»ها به نهادهای انتظامی و قضایی.

در این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۶ مهر منتشر شد آمده است آخرین نسخه اپ ناظر به منظور نظارت بیشتر بر زندگی شهروندان توسعه یافته است؛ تا برای مثال امکان ثبت مجموعه‌ای از رفتارها مانند روزه‌خواری و همچنین مفاهیمی نامشخص از جمله «رفتارهای مغایر با هنجار عمومی» را فراهم کند.

گزارش فیلتربان همچنین نوشته، «ناظر» جدید به دنبال شناسایی شرکت‌کنندگان در اعتراضات و سرکوب آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

به نوشته فیلتربان، این اپلیکیشن به دنبال جرم انگاری طیف وسیعی از بخش‌های متفاوت سبک زندگی شهروندان، همچنین سرکوب ناراضیان، متنقدان و مخالفان سیاسی مدنی است و بدین ترتیب حقوق مصرح در اسناد بالادستی حقوق بشر و حتی قوانین جمهوری اسلامی در این رابطه را نقض می‌کند.


آخرین تحلیل فیلتربان از اپ ناظر نیز نشان می‌دهد که قابلیت‌های نظارتی این اپلیکیشن به‌طور قابل توجهی گسترش یافته است. این اپلیکیشن اکنون دارای امکاناتی برای گزارش مجموعه‌ گسترده‌تری از آنچه که تخلفات اخلاقی نامیده می‌شود، است. از جمله مصرف الکل، روزه‌خواری، پرسه زنی با خودرو و «رفتارهای مغایر با هنجار عمومی» است.

بر اساس گزارش فیلتربان، تخلفاتی که در نسخه به‌روز شده اپلیکیشن ناظر پیش بینی شده است، عبارتند از: کشف حجاب، بد حجابی، اغتشاشات، مزاحمت نوامیس، شرب خمر و رانندگی در مستی، آلودگی صوتی، روزه خواری، دور دور و پرسه‌زنی، رفتار خلاف عفت عمومی.

اپ ناظر توسط شرکت تحقیق و توسعه ناجی برای استفاده نیروهای انتظامی-امنیتی جمهوری اسلامی طراحی و تولید شده است. این شرکت ادعا می‌کند که مأموریت آن بهره‌گیری از تخصص IT در ایران به‌منظور پیشبرد حکمرانی الکترونیک است. در دی‌ماه ۱۴۰۱، شرکت تحقیق و توسعه ناجی به‌طور رسمی به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان مورد تایید دولت شناخته شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy