Wednesday, Oct 16, 2024

صفحه نخست » ملک عبدالله‌ به عباس عراقچی هشدار داد

amalkA.jpgاردن به میدان جنگ منطقه تبدیل نخواهد شد

کیهان لندن - در شرایطی که گفته می‌شود اسرائیل آماده تلافی حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود، عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۵ مهرماه در امان با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار کرد.

بر اساس بیانیه دفتر پادشاهی اردن، «ملک عبدالله دوم بر لزوم توقف جنگ اسرائیل در غزه و لبنان به عنوان نخستین گام برای رسیدن به آرامش در منطقه تاکید کرد و گفت که اردن به میدانی برای درگیری‌های منطقه‌ای تبدیل نخواهد شد.»

وی تأکید کرد، «ادامه یافتن کشتار و ویرانی، منطقه را در خشونت و درگیری‌های گسترده نگه می‌دارد.»

پادشاه اردن همچنین بر «تمایل اردن برای همکاری با شرکای این کشور جهت بازگرداندن ثبات در منطقه و ایجاد افق سیاسی برای فلسطینیان و نیز ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه به منظور کاهش فاجعه انسانی» تأکید کرده است.

این اولین سفر یک وزیر خارجه جمهوری اسلامی به اردن از سال ۲۰۱۴ است. در این دیدار ایمن صفدری وزیر خارجه اردن و همچنین حسین عبدالله ولیعهد اردن نیز حضور داشتند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

وبسایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی گزارش داد، عراقچی در این دیدار «دیدگاه جمهوری اسلامی درباره وضعیت امنیتی منطقه» را تبیین کرده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ادعا کرد که «طرفین بر اراده دو‌ کشور برای توسعه روابط دوجانبه و استمرار رایزنی‌ها و مشورت‌ها در خصوص تحولات منطقه در راستای کمک به حفظ امنیت و ثبات در منطقه تأکید کردند» این در حالیست که منابع اردنی اشاره‌ای به ابراز علاقه پادشاه اردن برای توسعه روابط دوجانبه با رژیم ایران نکرده‌اند.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» مدعی شد این سفر در راستای تداوم تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلام ایران برای توقف جنگ در غزه و لبنان است اما برخی منابع گزارش دادند که تهران از طریق آمریکا به اسرائیل پیام داده که اگر پاسخ نظامی اسرائیل به حمله موشکی «به اهداف خاص محدود شود»، نظام آن را پایان بحران فعلی تلقی خواهد کرد.

برخی منابع گزارش دادند که عباس عراقچی مأموریت دارد تا از طریق کشورهای عربی منطقه و وساطت آنها، شدت حمله تلافی‌جویانه اسرائیل کاهش یابد یا محدودتر شود. دیدار عراقچی با ملک عبدالله دوم در شرایطی انجام شد که پیشتر منابع یهودی گزارش داده بودند، حکومت ایران به دنبال سرنگونی خاندان سلطنتی اردن است!

در ماه‌های اخیر در چند نوبت شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی با پهپاد و راکت پایگاه آمریکایی‌ها در اردن را هدف قرار دادند که طی آن سه نیروی نظامی ایالات متحده نیز کشته شدند.

همچنین در سال‌های اخیر رژیم ایران از طریق حزب‌الله اقدام به قاچاق مواد مخدر به اردن کرده است. بارها نیروهای امنیتی اردن با عوامل جمهوری اسلامی در مناطق مرزی درگیر شدند.

اردن از جمله کشورهایی است که با همکاری بریتانیا و آمریکا شمار زیادی از موشک‌های پرتاب شده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت اسرائیل را رهگیری و خنثی می‌کند اما در مورد این اقدام توجیه قانونی دارد زیرا موشک‌ها از آسمان اردن عبور کرده و این کشور برای تأمین امنیت شهروندان خود حق دارد با این تهدیدات مقابله کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy