Thursday, Oct 17, 2024

صفحه نخست » "تیرباران مهاجران افغان" از سوی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی

afghan.jpgتیرباران ده‌ها مهاجر اهل افغانستان از سوی نیروهای مرزی ایران در منطقه سراوان، با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده است. درحالی که برخی‌ها جمهوری اسلامی ایران را «رژیم قاتل و وحشی» خوانده‌اند، برخی‌های دیگر نیز خواهان وضاحت فوری در این مورد شده‌اند

زکریا حسنی - رادیو بین المللی فرانسه

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۳۰۰ شهروند افغانستان که تلاش می‌کردند از مرز ایران و پاکستان، وارد ایران شوند، مورد تیراندازی نیروهای مرزی ایران قرار گرفتند. به بنیاد گزارش‌ها از این میان، فقط یک گروه ۳۰ تا ۴۰ نفری آنان جان سالم بدر برده‌اند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری افغانستان، گفته که در این مورد «به شدت نگران» است و از مقامات ایران خواسته تا فورا در مورد این رویداد غم‌انگیز، وضاحت دهند.

کلر چندلر از سناتوران استرالیایی نیز به این رویداد واکنش نشان داده و با «قاتل و وحشی» خواند رژیم ایران، گفته که جمهوری اسلامی ایران، معتدل و اصلاح نخواهد شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

رژیم طالبان هم اعلام کرده که تحقیقات در این مورد ادامه دارد و پس از روشن شدن موضوع، طالبان «تصمیم لازم» را خواهند گرفت.

سازمان حقوق بشری حال‌وش نیز با نشر ویدیویی از بازماندگان این رویداد، کشته شدن ۲۶۰ مهاجر اهل افغانستان در این رویداد را تائید کرده است.

با این حال، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در کابل پیش از این، این رویداد را رد کرده و گفته بود که پی‌گیری‌های حکومت ایران نشان می‌دهد که این رویداد،‌ «صحت ندارد.»

خبر تیرباران این مهاجران درحالی نشر می‌شود که در ماه‌های پسین، موج بی‌سابقه‌ای از افغان-ستیزی در ایران آغاز شده و مقام‌های ایرانی بارها از اخراج گروه‌های بزرگ مهاجران اهل افغانستان خبر داده‌اند.

شماری از مهاجرانی که دارای ویزای معتبر و گذرنامه نیز بودند، تائید کرده‌اند که از سوی نیروهای انتظامی ایران، اخراج شده‌اند.

:::



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy