Tuesday, Feb 4, 2025

صفحه نخست » اظهارات مهم دبیر شعام درباره‌ی مذاکره با کفار و تقابل با اسرائیل

ahmadian.jpgایرنا - دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: هدف جنگ در طول تاریخ اعمال اراده و پیروزی بوده است. اما هدف مقاومت، تداوم مقاومت است؛ جنگ پایان دارد، اما مقاومت تمام نمی‌شود.

احمدیان ضرورت برخورداری نخبگان از ادراک و تشخیص درست شرایط فعلی را یادآور شد و گفت: امروز ما درگیر بحث داغی درباره مقاومت هستیم. با این پرسش‌ها مواجه شده‌ایم که فلسفه مقاومت چیست؟ از کجا شروع شده است؟ آیا مقاومت در این سی چهل سال اخیر و با حزب ا... لبنان و مقاومت فلسطین ایجاد شده یا یک جریان ریشه‌دار تاریخی است؟ رسالت مقاومت چیست و چگونه باقی می‌ماند؟

مقاومت در بیان قرآن و عترت
اوگفت: قرآن مقاومت را معرفی کرده است. در مورد انبیا در سوره نحل می‌فرماید «و لقد بعثنا فی کلّ أَمةٍ رسولاً»؛ در هر امتی ما رسولی را بر انگیختیم، استثنا ندارد. و پس از آن جمع‌بندی می‌کند رسولان ما چه می‌گفتند: «أَنِ اعبدوا الله و اجتنبوا الطّاغوت»؛ خدا را بندگی کنید و از طاغوت دوری کنید. یعنی نمی‌شود دستور اول را خوب انجام داد، به دومی توجه نداشت. به تعبیر امام راحل می‌فرمودند اگر حضرت ابراهیم ده برابر عبادت می‌کرد و سختی‌ها را متحمل می‌شد، اما کاری با جباران آن روز خودش نداشت، کسی به کار او کار نداشت. پس مقاومت، رسالت جوامع الهی و انسانی و هر فرد انسان است. فکر نکنید این گوشه‌ای از دین است؛ همه دین حول این موضوع منظم شده است.

او در ادامه افزود: برخی افراد گفتگو و مذاکره را در تقابل با استقامت قرار می‌دهند. این برداشت اشتباه است. با کفار هم می‌شود مذاکره کرد، اما با رعایت چه اصلی؟ بر مبنای اصل مقاومت می‌شود، مذاکره کرد. براساس مقاومت است که جهاد اصغر و جهاد اکبر معنا پیدا می‌کند، جهاد کبیر هم معنا پیدا می‌کند. «لا تطع الکافرین ... و کفی بالله وکیلا». جهاد کبیر یعنی اطاعت نکردن. مفهوم این اطاعت نکردن این نیست که حتما زد و خورد داشته باشید، مفهوم این است که گوش به حرف‌شان ندهید. جایی که حرف‌شان را منطقی و قابل جمع با اصول خودتان می‌بینید، اشکالی ندارد گوش کنید. اما جایی که تناقض و تضاد باشد، آنجا نمی‌شود گوش کرد. زندگی ائمه ما پر از تشخیص مواردی است که کجا می‌شود کوتاه آمد و کجا نمی‌شود. اگر جایی که باید کوتاه بیاییم، سرسختی کنیم، آسیب می‌بینیم. آنجایی هم که باید بایستیم، اگر کوتاه بیاییم، باز اشتباه است. قدرت مومن و قدرت عقل بر همین مبناست. عقل آن چیزی است که بین دو ضرر، اقل الضررین را تشخیص دهد و بین دو نفع اکثر النفعین را تشخیص بدهد.


احمدیان یک پرسش مهم را مطرح کرد و افزود: برخورد طاغوت با مقاومت چیست؟ شکست دادن، هدف نهایی دشمن نیست. جنگ روانی دشمن را ببینید، هدف دشمن این است که به مقاومت پایان دهد. اگر به دنبال شکست دادن است، برای این است که اثبات کند ادامه ندهید، فایده ندارد. تاکتیک‌های دشمن؛ دروغ، شایعه‌پراکنی، اختلاف و تفرقه‌افکنی است. تلاش می‌کنند بین ما اختلاف ایجاد کنند و متأسفانه گاهی برخی از ما در این پازل گرفتار می‌شوند. مثلاً دشمن می‌گوید چون مسئولین ایران دیروز و امروز ما را نزدند، پس ترسیده‌اند.

عده‌ای هم در داخل می‌گویند چرا می‌ترسید بزنید؟ خلق دوگانه‌های کاذب و درگیر ساختن جبهه مقاومت در این دوگانه‌ها از ترفندهای دشمن است. راهکار ائمه اطهار این است که تن به این دوگانه‌ها نداده‌اند. فرار از دوگانه‌ها هنر مؤمنین است و گیر افتادن در آن‌ها اشتباه است. می‌گویند «به مذاکره بگویید بله یا بگویید خیر». ما گفتیم «نه می‌گوییم بله و نه می‌گوییم خیر». این دوگانه‌ها مانند مذاکره یا عدم مذاکره، موافقت با FATF یا مخالفت با آن را دشمن می‌سازد و بعضی به آن‌ها دامن می‌زنند. هدف همه این موارد اختلاف در جبهه مقاومت و جامعه ایران است. دوگانه‌سازی، ایجاد اختلاف، چندگانه‌سازی، تحقیر، مسخره‌کردن و متهم کردن به ترس، از ابزارهای دشمن است. حالا یک بار غریبه این کارها را می‌کند اشکالی ندارد، اما یک وقت خود ما این کار را نسبت به هم انجام می‌دهیم. مراقب این باید بود.


احمدیان اظهار کرد: خیلی تلاش می‌کنند، مسئله مقاومت را پاک کنند و بگویند چهل سال است که بین ایران و اسرائیل جنگ بوده است. جنگ و مقاومت تفاوت دارد. اولاً مواجهه ما با رژیم صهیونیستی جنگ نبوده است، همین الان هم جنگ به آن معنا نداشته‌ایم. او اقدامی کرد ما هم اقدامی کردیم. مفهوم جنگ این نیست، کسی که جنگ را بشناسد می‌فهمد که این جنگ نیست.

دشمن گفت که تا ۲۵ سال آینده چه کارهایی می‌کنم، ایشان فرمودند تا ۲۵ سال آینده معلوم نیست شما باشید، شما نیستید. ثالثاً کی فرمودند با جنگ می‌رویم و می‌گیریم؟ کسی بخواهد این کار را بکند، برای کار نظامی برنامه‌ریزی می‌کند. ما مشغول این نیستیم، مشغول تقویت مقاومت هستیم. ممکن است یک روز به درگیری نظامی هم منجر بشود، که دشمن با جنگ نظامی از بین برود؛ اما بنای ما این نیست که مقاومت با جنگ عمل کند. مقاومت فی نفسه دشمن را از پای درمی‌آورد. این مفهومی است که بنده از فرمایش رهبر معظم انقلاب برداشت می‌کنم.

در تفکر انقلاب اسلامی، حذف اسرائیل یعنی پوچی اسرائیل را بر همگان آشکار کردن، تا کارکرد خود را از دست بدهد و خود به خود ساقط شود.

غایت مقاومت «فرج» است
دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمع‌بندی مباحث خود گفت: بر این اساس در راهی که پیش رو داریم، مقاومت شرط است نه جنگ. پس نکته اول این که مقاومت با جنگ تفاوت عمده‌ای دارد، جنگ یکی از اَشکال مقاومت آن هم در مدت کوتاهی است. نکته دوم این که هدف جنگ در طول تاریخ اعمال اراده و پیروزی بوده است. اما هدف مقاومت، تداوم مقاومت است. سوم این که جنگ پایان دارد، اما مقاومت تمام نمی‌شود. چهارم این که خداوند با نتیجه جنگ که پیروزی است کاری ندارد، چون رسالت انسان پیروزی نیست، تداوم مقاومت است.

لازم به ذکر است پس از پرسش و پاسخ دانشجویی در انتهای این نشست، تندیس یادبود بیست وسومین دوره «جهاد اکبر» به دکتر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی اهدا گردید.





Copyright© 1998 - 2025 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: [email protected] تبلیغات: [email protected] Cookie Policy