وزرای کشورهای حاشیه خلیج فارس خواستار گنجاندن برنامه موشکی و گروههای نیابتی ایران در مذاکرات شدند
یورونیوز - وزرای امور خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای از آمریکا خواستند تا برنامه موشکی و پهپادی ایران و همچنین گروههای تحت حمایت تهران را در گفتگوهای پایان دادن قطعی به جنگ در خاورمیانه بگنجاند.
وزرای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه مشترک خود پس از نشست با مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کردند: «صلح و امنیت پایدار منطقهای نیازمند پاسخگویی به تمامی تهدیدهای ایران، از جمله موشکهای بالستیک، پهپادها و حمایت این کشور از گروههای مسلح در منطقه است.» این در حالی است که این موضوعات در پیشنویس توافقنامه میان ایران و آمریکا قرار ندارد.
در این بیانیه آمده است: «همچنین وزیران بر اهمیت بازگشایی تنگه هرمز تاکید و اضافه کردند آزادی ناوبری بدون قید و شرط و بدون محدودیت، از جمله حق عبور ترانزیتی که در حقوق بینالملل تضمین شده است، همچنان برای امنیت منطقهای و جهانی امری اساسی به شمار میرود. آنان هرگونه اعمال عوارض، مالیات یا تلاش برای تحمیل کنترل بر این تنگه را رد کردند و از اعلام عمان و سازمان بینالمللی دریانوردی مبنی بر آغاز اجرای طرح تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانوردی که در منطقه گرفتار شدهاند، استقبال کردند.»
این وزرا در بخش اقتصادی بیانیه خود افزودند: «هرگونه مبادله تجاری و سرمایهگذاری با ایران باید مشروط و برگشتپذیر باشد.» آنها همچنین از تهران خواستند تا به مفاد توافق پایبند باشد و «رفتار بیثباتکننده خود» را متوقف کند.
این وزیران حملات گروههای وابسته به جمهوری اسلامی در عراق علیه کشورهای عضو شورای همکاری را محکوم کردند؛ از جمله حملات پهپادی که به تاسیسات غیرنظامی، زیرساختهای حیاتی و امنیت انرژی آسیب وارد کردهاند.
آنان همچنین بار دیگر حمایت خود را از تلاشهای دولت جدید عراق برای انحصار سلاح در دست دولت و جلوگیری از استفاده گروههای مسلح غیردولتی از خاک عراق برای تهدید کشورهای همسایه اعلام کردند.

















