شنبه 10 آبان 1382

بي‌‏ينال ششم كاريكاتور از نگاه كاريكاتوريست‌‏ها، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
يك كاريكاتوريست مي گويد: بخش اجرايي دو سالانه كاريكاتور به عنوان مهم‌‏ترين اتفاق در كاريكاتور ايران بايد با توافق تمامي كاريكاتوريست ها باشد، نه اين كه عده‌‏اي خاص به جاي تمام كاريكاتوريست‌‏ها تصميم‌‏گيري كرده و تمام امور را به دست‌‏گيرند.
حسن كريم‌‏زاده، در خصوص ششمين بي‌‏ينال كاريكاتور ايران، به خبرنگار ايلنا گفت: دو سالانه كاريكاتور از نظر اهميت مانند المپيك براي كاريكاتوريست‌‏هاي ايران محسوب مي‌‏شوند و به همين علت آنان سعي مي‌‏كنند تمام قواي خود را جمع كرده و قدرت خود را نشان دهند، بنابراين بايد نظر تمام كاريكاتوريست‌‏ها در آن مطرح باشد.
وي بيشترين زمينه اعتراض هنرمندان اين رشته را به دليل همين موضوع عنوان كرد.
وي درباره علت شركت نكردن خود در اين بي‌‏ينال، گفت: هر كسي مختار است تصميم‌‏گيري كند كه در اين بي‌‏ينال شركت كند يا نه، اما انحصار‌‏گرايي در بخش اجرايي اين دوسالانه مرا از شركت در آن منصرف كرد.
كريم‌‏زاده افزود: در حال حاضر تمامي بخش‌‏هاي هنري اعم از گرافيست‌‏ها، نقاشان و ... داراي انجمن هستند كه معضلات و مشكلات اين صنوف را به شكل بالقوه حل مي‌‏كنند، ولي متأسفانه بخش كاريكاتور فاقد اين موضوع است.
به گفته وي، در هر دوره برگزاري دوسالانه، مسوولان اجرايي قول‌‏هايي براي تشكيل انجمن صنفي كاريكاتوريست ها ارايه مي‌‏دهند كه هيچ‌‏گاه تحقق پيدا نمي‌‏كند.
اين كاريكاتوريست با انتقاد از خانه كاريكاتور، گفت: خانه كاريكاتور در زمينه تشكيل انجمن صنفي هيچ اقدامي نكرده است و اساسنامه‌‏اي ناقص طراحي كرده كه هيچ مشكلي را حل نخواهد كرد.
وي مهمترين علل ركود كاريكاتور طي سال‌‏هاي گذشته را مطبوعات دانست وگفت: مهم‌‏ترين بستر ارايه كاريكاتور مطبوعات هستند، در سال‌‏هاي نخست اصلاحات، كاريكاتور فرآيند گسترده اي در روزنامه ها پيدا كرد و از آن استقبال زيادي شد.
وي اضافه كرد: رفته ‌‏رفته با مشكلاتي كه براي مطبوعات به وجود آمد، كاريكاتور نيز محدود شد و سرانجام با اختلافاتي كه ميان كاريكاتوريست‌‏ها و شوراهاي سردبيري مطبوعات شكل‌‏گرفت، يا تصميم به حذف اين قسمت شد و يا خود كاريكاتوريست‌‏ها كنار كشيدند و سرانجام تمام اين مسايل سبب تكراري شدن سوژه‌‏ها و از بين رفتن طرح‌‏هاي نو شد.
وي اظهار داشت: جامعه كاريكاتور اميد دارد كه تا برگزاري بي‌ينال هفتم، انجمن تشكيل شده باشد و علاوه بر آن خانه كاريكاتور نيز با عملكرد فعال‌‏تر و با تهيه فرم‌‏هاي مخصوص به تمام كاريكاتوريست‌‏ها فراخوان‌‏هايي دهدكه به وسيله آن، هيأت اجرايي و داوران انتخاب شود، تا همه هنرمندان عرصه كاريكاتور، انگيزه ثابتي براي شركت در بي ينال بعدي داشته باشند.
تهران-خبرگزاري كار ايران
بزرگمهر حسين پور گفت: بسياري از كاريكاتوريست‌‏هاي فعال، در بي‌‏ينال سال جاري به علت عملكرد نامناسب بخش اجرايي، تصميم دارند در اين بي‌‏ينال شركت نكنند و به همين دليل كيفيت اين بي‌‏ينال در مقايسه با بي‌‏ينال‌‏هاي گذشته افت بسيار زيادي خواهد داشت.
حسين‌‏پور در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، اظهار داشت: بي‌‏ينال كاريكاتور مهم‌‏ترين اتفاقي است كه در كاريكاتور رخ مي دهد و بنابراين بايد از طرف كاريكاتوريست‌‏ها مورد حمايت واقع شود، اما مشكلاتي كه در نخستين مرحله اتفاق افتاد، عملاً شركت بسياري را در اين بي‌‏ينال منتفي كرد.
وي افزود: نبايد فراموش كرد كه شركت نكردن كاريكاتوريست‌‏ها، اتفاق خوشايندي قلمداد نمي شود، اما اتفاقاتي كه در پشت صحنه اين بي‌‏ينال رخ داد، بسياري را مجبور به انجام اين كار كرد.
حسين‌‏پور با انتقاد از نحوه داوري، انتخاب آثار، عملكرد نامناسب هيأت اجرايي، برخورد نامناسب با كاريكاتوريست ها و آثار، اينگونه فرآيندها را مسبب تصميم جمعي كاريكاتوريست‌‏ها براي عدم حضور در اين بي ينال دانست.
وي گفت: اين مشكلات كما بيش در بي‌‏ينال‌‏هاي گذشته نيز وجود داشت كه متاسفانه هيچگاه كسي به آنها توجه نمي‌‏كرد ولي اين بار كاريكاتوريست ها تلاش كردند تا با اين حركت نگاه همه را به خود جلب كنند تا اين مشكلات حل شود.
اين كاريكاتوريست تنها راه حل مشكلات را برگزاري همه‌‏پرسي از كاريكاتوريست‌‏ها دانست و گفت: اگر هيات انتخاب، داوري و انتخاب آثار توسط خود كاريكاتوريست‌‏ها تعيين شود، ديگر مشكلات و انتقادهايي به اين شكل وجود نخواهد داشت.
وي يادآور شد: به طور كلي كاريكاتور ارتباط تنگاتنگي با سياست دارد و فضاي سياست زده كشور در حال حاضر سبب تكراري شدن كار كاريكاتوريست‌‏ها و ارايه حرف‌‏هاي تكراري از سوي آنها شده است.
تهران-خبرگزاري كار ايران
يكي از اعضاي هيات داوري بي ينال ششم معتقد است: بي‌‏ينال ششم از نظر خلاقيت و نوآوري، تكنيك، زيبايي شناسي و نوع اجرا، روند رو به رشدي داشته است و روند كلي آن نسبت به بي‌‏ينال‌‏هاي گذشته بسيار مثبت بوده است.
افشين سبوكي به ‌‏خبرنگار ايلنا گفت: اين شايعه‌‏كه بسياري‌‏از كاريكاتوريست ‌‏ها بي‌‏ينال ششم را بايكوت كرده‌‏اند، كذب محض است و به جز تعداد محدودي از كاريكاتوريست‌‏ها، بسياري از آنها در اين بي‌‏ينال شركت كردند و اين قضاوت‌‏ها چندان عادلانه نيست.
وي در خصوص انتقاداتي كه بر داوري و فراخوان بي‌‏ينال ششم كاريكاتور وارد شده‌‏ است ، گفت: انتخاب داورها بر اساس رأي‌‏گيري است و فراخوان از تمام كاريكاتوريست‌‏ها به عمل آمده و نمايندگان آنها تعدادي را به عنوان داور انتخاب كرده‌‏اند.
سبوكي با تاكيد بر بي نقشي داوران در انتخاب داوري، اظهار داشت: داورهاي اين دوره پس از راي گيري هيات انتخاب تعيين شده اند و بي گمان با وجدان راحت در مورد گزينش آثار عمل مي كنند.
وي افزود: حرف و حديث‌‏هاي امروز در بي‌‏ينال‌‏هاي گذشته نيز وجود داشته است و همواره مخالفت‌‏هاي فراواني با آن شده است ولي به هر حال نمي‌‏شود به طور كامل حق را به هيچ كدام از طرفين درگير با قضيه داد، ضمن آن كه بايد پذيرفت كه برگزاري هيچ بي‌‏ينالي نمي‌‏تواند بدون عيب و نقص باشد.
عضو هيأت داوري بي‌‏ينال ششم كاريكاتور با طرح اين پرسش كه آيا با وجود ضعف‌‏هاي موجود بايد موجوديت بي ينال را زير سؤال برد، گفت: چند ماه قبل كه برنامه بي‌‏ينال كاريكاتور داشت از برنامه‌‏هاي ارشاد حذف مي‌‏شد، هيچ كس اعتراض نكرد و امروز كه چند نفر دلسوز كاريكاتور دنبال كار را گرفته و به هر شكلي كه مي توانستند بي‌‏ينال را تشكيل دادند، چنين مورد انتقادهاي بي‌‏رحمانه قرار مي‌‏گيرند.
وي افزود: فضاي كاريكاتور تا مدت‌‏ها به دور از هر گونه شايعات كار خود را ادامه مي‌‏داد، اما اكنون مسايل بسياري وارد عرصه كاريكاتور شده است كه براي هنر نوپاي كاريكاتور در ايران بسيار زود است.
وي با اشاره به مشكل محدوديت‌‏هاي مطبوعاتي، گفت: درحال حاضر فضاي محافظه كاري حاكم برمطبوعات، شرايط را براي كاريكاتوريست‌‏ها با مشكل مواجه ساخته است.
به عقيده وي، كاريكاتور هنر خلاقي است كه در مرزهاي محدود امكان حيات ندارد اما اين به هيچ عنوان به معناي نخوت در جامعه كاريكاتوريست نيست.
سبوكي با مورد انتقاد قراردادن شايعاتي كه پيرامون داوري قرار دارد، گفت: در داوري آثار به هيچ عنوان به اسامي نگاه نشده است و اين موضوع به خودي خود نقطه قوتي در فضاي كلي داوري به شمار مي رود.
وي عدم تشكيل انجمن‌‏كاريكاتور را مهم‌‏ترين مشكل جامعه كاريكاتوريست ها دانست و گفت: در صورت تشكيل انجمن كاريكاتور، مي توانيم به شكل منطقي تمامي مشكلات را از طريق نمايندگان كاريكاتوريست‌‏ها حل كرد و آنگاه ديگر با مشكلاتي از اين قبيل مواجه نخواهيم بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/875

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بي‌‏ينال ششم كاريكاتور از نگاه كاريكاتوريست‌‏ها، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016