سه شنبه 20 آبان 1382

پري زنگنه تجربيات دنياي نابينايي‌‏اش را منتشر مي كند، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
جلسه نقد و بررسي كتاب و مراسم ضيافت افطار با حضور هنرمندان مختلف , ديروز هجدهم آبان در محل پاتوق فرهنگي, واقع در مجموعه سينمايي ايران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگ و انديشه ايلنا، در اين مراسم پري زنگنه هنرمند و نويسنده از چاپ دوعنوان كتاب خود به نام‌‏هاي " آواي نام‌‏ها از ايران زمين " و " پري لالايي‌‏ها " يادكرد و افزود: با وجود اين كه نويسندگي را تجربه نكرده‌‏بودم ولي اكنون به صورت جدي مشغول نوشتن پنج عنوان كتاب هستم كه دو عنوان آن در حال توزيع است.
وي در ادامه گفت: به دليل وسعتي كه فرهنگ ايران درباره نام‌‏ها و واژه‌‏ها دارد برآن شدم تا از واژه‌‏هاي زيبا، تنوعي براي نامگذاري كودكان ايراني ايجاد كنم به همين منظور كتاب آواي نام‌‏ها از ايران زمين را كه چاپ پنجم آن به پايان رسيده است را تدوين كردم.
وي به كتاب پري لالايي‌‏ها اشاره كرد و بيان داشت: كتاب ديگر من به نام پري لالايي‌‏ها كه آماده پخش است در مورد داستان‌‏هاي محلي ايران و به صورت قصه‌‏هاي هفتگي براي كودكان مي‌‏باشد.
اين هنرمند در ادامه افزود: كتاب ديگر كه نتيجه زندگي نابينايي من است در حال ويرايش و در مرحله پاياني است. اين كتاب درباره شناخت نابينايي در جامعه است. به طوري كه گفته‌‏هاي من را به صورت واقعي جلوه مي‌‏دهد.
وي تصريح كرد: به دليل اين‌‏كه جنبه آموزشي اين كتاب صادقانه باشد من با ده‌‏ها نابينا و همچنين اساتيد و معلمان نابينايي كه داشتم, مصاحبه و نشست‌‏هايي را انجام دادم تا گفتارم سنديت پيدا كند.
وي به بخش‌‏هاي مختلف كتاب نابينايان اشاره كرد و گفت: اين كتاب داراي بخش‌‏هاي مختلفي است و به دليل اين‌‏كه مردم راحت‌‏تر بتوانند به موضوعاتي كه برايشان جالب است دست پيدا كنند, ابتدا يك بيوگرافي مختصر درباره خود و سپس توضيحاتي راجع به آشنا شدن خود با دنياي نابينايان و بخش‌‏هايي كه از كودكي آغاز مي‌‏شود و سلسله مراتبي را كه يك انسان نابينا در زندگي طي مي‌‏كند در كتاب آورده‌‏ام.
زنگنه در پايان گفت: در كنار نوشتن از موسيقي غافل نشده‌‏ام و در حال حاضر نيز مشغول تمرين اپراهاي صحنه‌‏اي هستم تا بتوانيم در تالار رودكي" چندخواني" داشته باشم و قطعات اپراهايي را كه اجرا كرده‌‏ام به صورت كنسرت اجرا نمايم.
در ادامه اين نشست فتح‌‏الله بي‌‏نياز, منتقد, به نقد و بررسي كتاب شهربازي نوشته حميد ياوري پرداخت و گفت: داستاني را كه ياوري نوشته است " دريك شكل خطي روايت مي شود و شبيه اين داستان زياد نوشته شده است.
وي در ادامه افزود: آن چيزي كه باعث شد به اين داستان در نزد منتقدين امتياز داده شود تنيده‌‏شدن وهم و واقعيت در يكديگر است.
بي‌‏نياز به حوزه نظريه‌‏هاي ادبي اشاره كرد و گفت: در حوزه نظريه‌‏هاي ادبي در داستان به يك تضاد و كشش نياز است كه اگر اين تضاد وجود نداشته باشد خواننده جذب نمي‌‏شود. در واقع بايد گره‌‏اي وجود داشته باشد تا خواننده را به دنبال خود بكشد.
وي در ادامه گفت: بعضي از نويسندگان به خاطر تكراري شدن اين گره, از روايت گره به شكل‌‏عادي پرهيز مي‌‏كنند و سعي دارند آن را به حاشيه برند و كمرنگ كنند.
وي خاطرنشان كرد: در اين داستان رفتن از جهان وحي به جهان واقع بايد به گونه‌‏اي باشد كه براي خواننده تأثير پذير باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1170

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پري زنگنه تجربيات دنياي نابينايي‌‏اش را منتشر مي كند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016