يكشنبه 2 آذر 1382

يكي از قديمي‌ترين كتابفروشي‌هاي كشور در آستانه تعطيلي قرار گرفته است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ادب
فروشگاه شماره يك انتشارات دانشگاه تهران كه از قديمي‌ترين كتابفروشي‌هاي كشور است و عمري به قدمت عمر دانشگاه تهران دارد، در آستانه تعطيلي قرار گرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار بخش ادب ايسنا (خبرگزاري دانشجويان ايران) به نقل از يكي از مسؤولان معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران، ظاهرا قرار است اين مركز بزرگ كتابفروشي به راهروي كلينيك دانشگاه (سالن انتظار) تبديل شود. تابلويي هم از هم‌اكنون بر بالاي كتابفروشي نصب شده است كه مقدمه اين تغيير به حساب مي‌آيد.
رضا رستمي ـ مدير مركز پلي‌كلينيك 16 آذر ـ در اين باره به خبرنگار ايسنا توضيح داد: تا آنجايي كه من مطلع هستم، قرار نيست كتابفروشي شماره يك بسته شود؛ بلكه قرار است جابه‌جا شود.
اما به گفته برخي از كاركنان كتابفروشي، مدتي است كه انتشارات دانشگاه تهران با مسؤولان كلينيك در اين باره بحث و اختلاف نظر دارند و ظاهرا نتيجه به نفع توسعه كلينيك خواهد بود و هيچ مكاني را هم براي كتابفروشي در نظر نگرفته‌اند.
به‌گفته آنان، ساير كتابفروشي‌هاي بسته شده ازجمله كتابفروشي انتشارات علمي فرهنگي، كتابفروشي مركز نشر دانشگاهي و ... نيز به همين دليل تعطيل شده‌اند.
رستمي در ادامه به خبرنگار ايسنا گفت: حداقل چيزي را كه من شنيده‌ام، امكان جابه‌جايي است و بقيه امور ديگر مربوط به هيات رييسه دانشگاه و تصميم‌گيري آنهاست؛ اما چيزي كه به ما گفته‌اند، تصميم به جابه‌جايي كتابفروشي است.
رضا رستمي گفت: درباره ساير كتابفروشي‌هاي ابتداي خيابان 16 آذر فكر مي‌كنم دفتر حقوقي دانشگاه توضيحات بهتري داشته باشد.
وي اضافه كرد: اين فضا فضاي دانشگاه است و دانشگاه هم تصميم دارد كه از آن در راستاي اهداف دانشگاه، يعني امور فرهنگي - آموزشي استفاده كند. تا حالا در اختيار انتشاراتي‌ها بوده است؛ ولي دانشگاه با توجه به اينكه خودش نياز به اين فضا دارد، بايد اين اقدام صورت بگيرد؛ مثل اينكه شما مغازه‌اي را تا يكروزي اجاره داده‌ايد و حالا خودتان به آن نياز پيدا كرده‌ايد.
رستمي گفت: طبق اطلاعي كه دارم، اين است كه دانشگاه مكاني داشته و اجاره داده بود و الان مي‌خواهد خودش بگيرد و استفاده كند و هيچ اتفاق خاصي هم نمي‌افتد. مسلما دانشگاه استفاده‌اش غيرآموزشي و غيرپژوهشي كه نخواهد بود، حتما در راستاي اهدافش خواهد بود.
وي درباره كتابفروشي شماره يك توضيح داد: اين بحث جابه‌جايي كتابفروشي سالها بوده كه مطرح شده است و حداقل سه سال است كه ما مكاتباتي داشته‌ايم و مهمترين دليل كه تا الان جابه‌جا نشده اين بوده كه تصميمي به تعطيلي اينجا نداشته‌اند، تصميم به جابه‌جايي بوده و منتظرند زمينه‌اش فراهم شود.
محمد شكرچي‌زاده ـ مسؤول موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: در هر صورت در طرح جامع دانشگاه تغييراتي در فضابندي فيزيكي كنوني اتفاق خواهد افتاد كه بخشي از آن همين گسترش معاونت دانشجويي است و قرار گرفتن فضاي مناسبتري براي انتشارات دانشگاه.
وي درباره اينكه در صورت تخليه كتابفروشي آيا اين فضا در اختيار انتشارات قرار خواهد گرفت، پاسخ داد: خب در هر صورت فضاي مجزايي را دانشگاه براي انتشارات دانشگاه اختصاص خواهد داد؛ يعني صرف تعطيلي يك فروشگاه نيست. اگر دانشگاه به اين نتيجه برسد كه آن فضا را در طرح جديد دانشگاه در اختيار معاونت دانشجويي قرار دهد، در هر صورت فضاي مناسبي را حتما براي انتشارات دانشگاه قرار خواهد داد.
وي درخصوص تعطيلي چند كتابفروشي خيابان 16 آذر و ارتباط آنها با اين مساله نيز اظهار داشت: نه، بحث اين است كه همين فروشگاهها به طور موقت با توجه به ضروريات زمان خودش در دهه 60 در اختيار تعدادي از ناشران دولتي قرار گرفته است كه الان ديگر آن ضروريات وجود ندارد و آنها هم طبق قراردادهايي كه وجود داشته براي آن مدت زمان مشخص كه ظاهرا پنج سال بوده است، مي‌بايد در اختيار مي‌داشتند؛ اما در پايان آن مهلت بايد آن فضا در اختيار دانشگاه تهران قرار مي‌گرفته كه به هر ترتيب اين پيگيرها انجام نشده بود و الان دارد انجام مي‌شود . آنجا فضايي نيست كه جنبه اين را داشته باشد به صورت تجاري در اختيار كتابفروشي قرار گيرد.
وي افزود: در طرح جامع دانشگاه، تغييراتي در فضابندي و كاربري آنجا ايجاد خواهد شد و به يك معنا اين فضاها به دانشگاه تهران برگردانده خواهد شد.
او درباره اينكه آيا بعدا فضايي به اين كتابفروشي‌ها اختصاص خواهد يافت گفت: دانشگاه تهران هيچ مسؤوليتي براي اين كار ندارد و خود ناشران بايد فضايي را پيدا كنند؛ همانطور كه الان برخي از آنها فضاهايي پيدا كرده‌اند.
مدير انتشارات دانشگاه تهران در پايان در پاسخ به اين كه پرسش كه آيا كتابفروشي شماره يك تعطيل نمي‌شود گفت: اميدواريم تعطيل نشود، به هر صورت ما درصدد يافتن محل مناسبي براي اين امر داريم و خود مسؤولان دانشگاه هم به خاطر اهميتي كه مساله كتاب و پژوهش دارد، مكاني را اختصاص خواهند داد.
گفتني است: چندي پيش با پيگيري اداره حقوقي دانشگاه تهران و حكم مرجع قضايي، چند كتابفروشي ديگر در ابتداي خيابان 16 آذر تعطيل شد كه علت آن گسترش فضاي آموزشي دانشگاه عنوان شد. هرچند كه بر سردر كتابفروشي تعطيل‌شده كانون پرورشي فكري كودكان و نوجوانان، پلاكاردي نصب شده است كه در آن، افتتاح فروشگاه موقت كتاب‌هاي دانشجويي در همين مكان نويد داده شده است.
در همين زمينه ايسنا خبر ديگري منتشر کرده است حاکي از آنکه فروشگاه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز در خيابان 16 آذر تعطيل مي‌شود.
ايسنا مي نويسد چند روز پيش از روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، خبري با اين مضموم دريافت كرده است که «در روز جهاني كودك، فروشگاه و نمايشگاه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان توسط اداره حقوقي دانشگاه تهران مورد تعرض قرار گرفت.»، در اين خبر با بيان اينكه فروشگاه‌هاي واقع در خيابان 16 آذر از سال 1364 به دستور نخست وزير وقت در اختيار تعدادي از مؤسسات انتشاراتي دولتي قرار گرفته؛ تا محصولات فرهنگي و هنري ويژه كودكان را عرضه كنند، آمده است: با وجود مذاكرات انجام شده و قول مساعد رييس دانشگاه تهران، اداره‌ي حقوقي اين دانشگاه بدون توجه به فعاليت‌هاي فرهنگي اين مكان و هماهنگي با رياست دانشگاه، اقدام به چنين كاري كرده است.
مدير روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در اين خبر اعلام نكرد كه تعرض به فروشگاه يادشده چگونه انجام گرفته است؛ اما عنوان كرد: اگر نگاه مساعد و توجه به مسائل فرهنگي مسؤول اجراي احكام دادگستري نبود، ‌مسؤولان اداره حقوقي دانشگاه تهران بدون توجه به تبعات آتي، مانع از ادامه فعاليت اين فروشگاه مي‌شدند و اين رفتار از نهاد فرهنگي همچون دانشگاه تهران انتظار نمي‌رود.
اما رييس اداره حقوقي دانشگاه تهران روز گذشته در تماس خبرنگار ايسنا، خبر تعرض به فروشگاه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را تكذيب كرد.
عليرضا آذربايجاني تصريح كرد: بيش از سه سال است كه از دعواي حقوقي بين دانشگاه تهران و فروشگاه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مي‌گذرد و اين دعوا منجر به صدور حكم تخليه شده است كه دادگاه تجديد نظر هم حكم را تاييد كرده است. اكنون زمان اجراي حكم است و اين مساله هيچ ارتباطي به روز جهاني كودك نداشته و ندارد.
به گزارش ايسنا علي رضايي ـ از مسؤولان بخش بازرگاني كانون ـ نيز با تاييد اختلاف‌هاي اداره‌ي حقوقي دانشگاه تهران با فروشگاه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تاكيد كرد: مذاكراتي بين رياست كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و رياست دانشگاه تهران صورت گرفته و بر اساس اين مذاكرات، بحث تخليه فروشگاه مورد نظر منتفي شده بود.
وي با اظهار بي‌اطلاعي از زمان انجام اين مذاكرات گفت: به نظرم، رييس دانشگاه تهران در جريان تعقيب حكم تخليه توسط اداره‌ي حقوقي‌اش نبوده است؛ چراكه در جريان مذاكرات چيني‌فروشان و رييس دانشگاه تهران، قرار بود اين حكم اصلا اجرا نشود.
رضايي همچنين با طرح اين پرسش كه چرا اين حكم روز 16 مهرماه اجرا مي‌شود، گفت: خود اين مساله، معنادار است. وقتي در روز جهاني كودك ماموران با كاميون و كارگر به سراغ اين فروشگاه مي‌آيند، نه‌تنها تعرض؛ بلكه يورش و تهاجم است.
وي در واكنش به اين موضوع كه آيا تعيين زمان اجراي احكام به شاكيان پرونده‌ها مربوط است، گفت: شاكي مي‌تواند زمان اجراي حكم را تعيين كند و اين را مي‌توان از هر مرجع حقوقي سؤال كرد.
گفتني است: كارمندان فروشگاه يادشده كه تا شامگاه روز گذشته، داير بود و همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌داد، هم‌اكنون درحاليكه فروشگاه به‌صورت نيمه‌باز است، در حال جمع‌آوري تدريجي كتاب‌ها هستند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1550

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يكي از قديمي‌ترين كتابفروشي‌هاي كشور در آستانه تعطيلي قرار گرفته است، ايسنا' لينک داده اند.

تعطيلي يكي از قديمي ترين كتابفروشي هاي كشور
http://news.gooya.com/culture/archives/002146.php...
Links
November 23, 2003 10:44 PM

Copyright: gooya.com 2016