جمعه 11 ارديبهشت 1383

دانشگاه شيکاگو ، کتيبه هاي باستانی را به ايران بازمی‌گرداند، خبرگزاری ميراث فرهنگي

پس از مذا کرات سازمان ميراث فرهنگي ايران بابخش شرق شناسي دانشگاه شيکاگو ،اين دانشگاه ،۳۰۰ لوح گلی باستانی را که حاوی اطلاعاتی در مورد زبان‌ها و زندگی روزمره مردم در امپراتوری ايران است ، به ايران بازمی‌گردانند.
این الواح گلی 2500 سال قدمت دارند و مورخان با استفاده از آنها به جزییات زندگی مردم ایران در آن زمان، از جمله جیره روزانه جو کارگران، پی برده‌اند. اکنون مقامات موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو با هدف برقراری پیوند مجدد با پژوهشگران ایرانی قصد دارند این آثار باستانی مهم را که از سال۱۹۳۳ جهت بررسي وپژوهش از ايران به اين دانشگاه منتقل شده است را به ایران بازگردانند.
جیل استاین، مدیر این موسسه، که فردادر راس هیاتی این الواح را با خود به ایران خواهد آورد امیدوار است بتواند با مقامات ایرانی در مورد فعاليت هاي جدید پژوهشي و مطالعات علمي در ایران، انتشار مشترک کتاب، و آموزش حفاظت از آثار به دانشجویان ایرانی به توافق برسد. استاین می‌گوید: «بازگشت الواح ، قدمی برای نشان دادن حسن نیت این موسسه و کمک به فعالیت‌های علمي آینده است.»
این 300 لوح که جزء ده‌ها هزار لوحی است که در سال 1933 توسط باستان‌شناسان موسسه شرق‌شناسی در حفاری‌های تخت‌جمشید کشف شد، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف دارند.
موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در بيشتر سالهاي قرن بیستم با ایران همکاری علمي نزدیک داشت. بسیاری از دانشجویان باستان‌شناسی ایرانی در این دانشگاه تحصیل و تحقیق کردند و این موسسه معمولاً چند پروژه مهم باستان‌شناسی و حفاری را در ایران سرپرستی می‌کرد، اما این پیوند و همکاری در سال 1979 خاتمه یافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7029

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دانشگاه شيکاگو ، کتيبه هاي باستانی را به ايران بازمی‌گرداند، خبرگزاری ميراث فرهنگي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016