يكشنبه 13 ارديبهشت 1383

پيام كوفي عنان به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين‌الملل - فرامنطقه‌يي
دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات، سوم ماه مه (دوشنبه)، از جهانيان خواست به روزنامه‌نگاران كمك كنند تا بتوانند كار حياتي خود در ايمني و بدون ترس انجام دهند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل در پيام خود آورده است:
اطلاعات بدون شك منبع قدرت است. آنهايي كه دسترسي به رسانه‌ي آزاد و مستقل دارند، از اختيارات بيشتر برخوردارند و هم چنين اطلاعات مورد نياز براي بهره‌برداري بهتر از آن اختيارات را دارا هستند. روز جهاني آزادي مطبوعات يادآور مهمي درباره‌ي تشريك مساعي و نقش روزنامه‌نگاران در عصر اطلاعات به ويژه در زمينه‌ي حمايت از حقوق بشر و ارتقاي توسعه است.
عنان افزوده است: اين روز هم چنين روزي است كه بايد در آن روزنامه‌نگاراني كه در حال انجام وظيفه كشته شده‌اند، يا گزارشگري آنان موجب زنداني شدن يا تحت تعقيب قرار گرفتن‌شان را به ياد آورده و به ايشان احترام بگذاريم. كميته‌ي حمايت از روزنامه‌نگاران هم چنين حقايق تاسف باري را درباره‌ خطرات و دشمني‌هايي كه روزنامه‌نگاران با آنها مواجه هستند، مستندسازي مي‌كند. 36 روزنامه‌نگار در سال 2003 كشته شدند و حداقل 17 نفر ديگر طي 3 ماه اول سال 2004 به قتل رسيدند. مرگ آنان نتيجه تلاش‌هايشان براي ارايه‌ي حقايق به ما، تهيه گزارش دست اول از رويدادهاي مهم، ارايه دورنماهايي از فرايندهاي زمان ما و به گونه‌اي خلاصه كار اساسي روزمره روزنامه‌نگاري بوده است. در واقع بعضي از آنها عمدا به دليل آن چه كه گزارش مي‌كردند يا به دليل وابستگي‌شان به سازماني خبري هدف قرار گرفتند. به نقل از كميته‌ي حمايت از روزنامه‌نگاران، افزون بر اين، 136 روزنامه‌نگار ديگر طي سال 2003 صرفا به دليل حرفه خود زنداني شدند.
دبيركل سازمان ملل عنوان داشته است: روزنامه‌نگاري به عنوان يك حرفه در برابر چنين تهديدهايي از خود پايمردي نشان داده است. ولي تهديدهاي مكرر عليه شرافت حرفه‌يي و شخصي روزنامه‌نگاران بايد مورد ملاحظه همگي ما باشد كه به رسانه به عنوان عامل آزادي بيان و بيشتر اوقات تنها ابزار تحريك كننده وجدان جهاني متكي هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آن مسايل و رويدادها لازم نيست آني و تكان دهنده باشند. در حالي كه جنگ در عراق عمده‌ترين موضوعي بوده كه اخيرا ارباب جرايد و سياستمداران را به گونه‌اي يكسان به خود مشغول كرده است، نبردهايي از نوع ديگر مانند مبارزه عليه فقر، تبعيض و امراض نيازمند توجه هستند. سال گذشته در روز جهاني آزادي مطبوعات، سوال من اين بود كه چرا پاره‌اي از مسايل و وقايع پوشش خبري جذب مي‌كنند، در حالي كه ساير موارد كه به نظر مي‌رسد به همان اندازه مهم هستند، نمي‌توانند جلب توجه نمايند. اين سوال امروز هم به قوت خود باقي است. همان گونه كه جامعه‌ي بين‌المللي تنها نبايد در برابر سقوط يك دولت از خود عكس‌العمل نشان دهد، بحراني تمام عيار نيز روزمره كودكان زنان و مردان جهاني را تحت تاثير قرار مي‌دهد، براي مطرح شدن وجود دارند.
در انتهاي اين پيام آمده است: در روز جهاني آزادي مطبوعات اجازه دهيد تعهد خود را نسبت به آزادي و استقلال رسانه‌ها به عنوان نياز اساسي براي ايجاد جهاني بهتر و منصفانه‌تر تجديد نماييم و اجازه دهيد همگي ما تعهد نماييم بيشترين تلاش خود را انجام دهيم براي تضمين اين كه روزنامه‌نگاران يعني مردان و زناني كه مي‌كوشند كه به ما كمك كنند تا خود و جهان خود را بهتر بشناسيم، بتوانند كار حياتي خود را در ايمني و بدون ترس به ثمر رسانند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7136

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيام كوفي عنان به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016