چهارشنبه 16 ارديبهشت 1383

يك شهر باستاني دو هزار ساله در نزديكي بم كشف شد، خبرگزاری ميراث فرهنگی

به دنبال بررسي هاي باستان شناسي در نزديك بروات

ميراث استان ها _ به دنبال بررسي هاي باستان شناسي و پژوهشي در 6 كيلومتري شهر بم و در نزديكي بروات؛ يك شهر تاريخي با بيش از دو هزار سال قدمت كشف شد.
به گزارش «ميراث خبر»، شهر تاريخي، باستاني و خشتي بم يكي از قديمي ترين شهرهاي كشور محسوب مي شود كه به اعتقاد باستان شناسان به دليل انجام نشدن فعاليت هاي پژوهشي تاكنون به طور دقيق تاريخ سكونت در آن مشخص نشده است. اما با توجه به آثار موجود در اين شهر از جمله بناي ارگ پژوهشگران قدمت اين شهر را به دوران اشكاني، ساساني و حتي قبل تر نسبت مي دهند.
محمد حسن طالبيان مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم در مورد كشف يك شهر قديمي در نزديكي بروات و حد 6 كيلومتري شهر بم گفت: «اين شهر تاريخي و باستاني كه در نزديكي بروات كشف شده است بيش از 20 هكتار وسعت دارد و بررسي هاي سطحي كارشناسان در آن نشان مي دهد كه قدمت اين شهر با توجه به سفال هاي سطحي به قبل از دوران اشكاني باز مي گردد.»
وي با مهم خواندن كشف اين شهر گفت: «هم اكنون اطلاعات بسيار دقيقي از شكل گيري هسته اوليه شهر بم در هزاره هاي پيش به طور دقيق در دست نيست و كشف اين شهر، كاوش ها و پژوهش هاي آينده مي تواند تاريخ دقيق آغاز سكونت در شهر بم را روشن سازد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

طالبيان همچنين گفت: «باستان شناسان پروژه نجات بخشي ارگ بم قرار است طي طراحي ويژه مطالعات جامع و بررسي هاي باستان شناسي را در شناسايي دقيق اين شهر تاريخي و باستاني مهم شروع كنند.»
باستان شناسان معتقدند كه بررسي هاي آينده در شهر جديد كشف شده ممكن است تاريخ شهر بم را تغيير دهد. پيش از اين نيز باستان شناسان پروژه پژوهشي نجات بخشي ارگ بم در بررسي هاي خود و از طريق ثبت تصاوير هوايي توانسته بودند در يك كيلومتري شرق مكان فعلي شهر بم روستاها و قنات هاي شهر بم را كه مربوط به 800 سال قبل است كشف كنند.
ارگ بم بزرگ ترين مجموعه خشتي جهان، منحصر به فردترين اثر تاريخي شهرستان بم و يكي از شاخص هاي كشور محسوب مي شود. اين ارگ دو هزار ساله كه از خشت ساخته شده است بر اثر زلزله 3/6 ريشتري صبح جمعه پنج دي ماه دچار تخريب گسترده اي شد و 80 درصد از آن از ميان رفت و هم اكنون به بزرگ ترين تل خشتي جهان تبديل شده است.
روستاي بروات بين شهر بم و ارگ جديد بم جاي گرفته است. اين روستا در 6 كيلومتري بم قرار دارد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7245

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يك شهر باستاني دو هزار ساله در نزديكي بم كشف شد، خبرگزاری ميراث فرهنگی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016