شنبه 19 ارديبهشت 1383

در پي بازسازي مسجد «هاروني»، مخفيگاه ۵۰۰ ساله ساکنان هاروني كشف شد، خبرگزاری ميراث فرهنگی

ميراث استان ها _ در يكي از روستاهاي استان چهارمحال و بختياري و در پي كشف مخفيگاهي با قدمت 500 ساله، شواهدي از زندگي انساني در اين مخفيگاه كشف شد.
به گزارش «ميراث خبر»، «اردشير آخوندي»، باستان شناس و مدير ميراث فرهنگي استان چهار محال و بختياري با اعلام اين مطلب گفت: «چندي پيش به هنگام بازسازي مسجد روستاي هاروني، دهليزي پيدا شد كه به مخفيگاهي تو در تو به مساحت 5/1 هكتار و عمق 5 متر منتهي مي شود. پس از خاكبرداري و ورود به اين مخفيگاه 500 ساله، آثاري از آخوربندي براي دام ها، تنور براي پختن نان و استخوان هاي حيوانات اهلي ــ گوسفند ــ به دست آمد.»
وي در تكميل توضيحات خود افزود: «در زمان صفويه و حتي دوره هاي پيش از آن، چهار محال و بختياري مسير عبور راهزنان بوده است. به همين دليل روستاييان در اين دوره در زير خانه ها و مزارع خود، تونل هايي به وجود مي آوردند. تا هنگام حمله راهزنان، از زنان، كودكان و احشام خود محافظت كنند. اين نوع مخفيگاه ها در بسياري از خانه هاي روستايي آن زمان ديده مي شود، اما مخفيگاه اخير از نظر باستان شناسي بسيار حايز اهميت است. چون در آن، آثار زندگي انساني نيز مشاهده مي شود.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«سيد امين رضوي»، كارشناس مرمت و مسئول روابط عمومي ميراث فرهنگي چهار محال و بختياري نيز در اين باره گفت: «در حال حاضر اين تونل، حفاظت مي شود و با هماهنگي ميان مردم و ميراث فرهنگي، مسجد جديد خارج از محوطه دالان ساخته خواهد شد. پس از تخصيص اعتبار، اين دالان ها را استحكام بخشي كرده و براي بازديد عموم آماده خواهيم كرد. در بعضي نقاط اين دهليزها، ريزش خاك منجر به بسته شدن راه ها در زيرزمين شده است كه با خاكبرداري، مسير حركت در دهليزهاي تو در تو هموار خواهد شد.»
در حال حاضر آخوندي، مدير ميراث چهار محال و بختياري و باستان شناسان اين مخفيگاه، قصد دارد يكي از ورودي هاي ديگر اين دهليز را خارج از محوطه مسجد يافته و فعاليت پژوهشي بر روي اين مخفيگاه را از دالان ها جديد آغاز كند.
روستاي هاروني در 35 كيلومتري شهركرد واقع شده و يكي از روستاهاي قديمي اين استان غني محسوب مي شود.
ساكنين هاروني كه از سال هاي دور در اين منطقه ساكن بوده اند براي بقاي خود راه هاي گوناگوني داشته اند كه ايجاد مخفيگاه هايي در زير خانه ها و زمين هاي زراعيشان، از مهم ترين اين روش ها بوده است. اين دالان ها هم اكنون به عنوان انبار آذوقه و غله مورد استفاده روستاييان قرار مي گيرد. مخفيگاه به دست آمده در زير مسجد اين روستا، مي تواند اطلاعات مهمي را درباره زندگي ساكنين اين روستا در دوره هاي گذشته از جمله زمان صفويه در اختيار باستان شناسان قرار دارد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7397

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در پي بازسازي مسجد «هاروني»، مخفيگاه ۵۰۰ ساله ساکنان هاروني كشف شد، خبرگزاری ميراث فرهنگی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016