يكشنبه 18 مرداد 1383

گفتگوي ايلنا با وزير ارشاد: با دست پاچگي نمي‌‏شود در حوزه فرهنگ كار كرد

عليرغم تصور برخي‌‏,كشورهاي افغانستان وتاجيكستان اصرار به اتحاد فرهنگي با ايران ندارند


تهران-خبرگزاري كار ايران
با وجود زبان و فرهنگ مشترك بين سه كشور ايران، افغانستان و تاجيكستان توقع مي‌‏رود اين سه كشور كه بر اثر حوادث سياسي از هم جدا شده‌‏اند و طي اين سال‌‏ها بر اثر همين فشارهاي سياسي صدمات فرهنگي زيادي ديده‌‏اند، ‌‏با ايجاد يك تشكل يا اتحاد فرهنگي به مقابله با رقيبان بپردازند, اما اين مهم تاكنون صورت نگرفته است؛ در اين ميان توقع از ايران كه مادر فرهنگي اين تمدن محسوب مي‌‏شود بيشتر است. حضور شاعران و نويسندگان دوكشور تاجيكستان و افغانستان در مراسم جايزه ادبي پروين كه با حضور وزير فرهنگ ايران و تعدادي از مقامات فرهنگي دو كشور بزرگزار شد ،بهانه‌‏اي شد تا خبرنگار ادبي ايلنا در پايان مراسم به سراغ وزير فرهنگ جمهوري اسلامي ايران برود و دراين مورد با او گفتگويي انجام دهد. آنچه كه مي‌‏خوانيد حاصل سماجت خبرنگار ما در گفتگو با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه سعي مي‌‏كرد با پاسخهاي كوتاه از اين مهم گذر كند.
**************************
فكرنمي كنيد، ما بايد حركتي بزرگ‌‏تر از دادن جايزه‌‏هايي مانند "جايزه ادبي پروين اعتصامي" براي اتحاد بين سه كشور ايران ، افغانستان و تاجيكستان ، انجام دهيم ؟
- اين برنامه اتحادفرهنگي نبود ،‌‏ تنهايك جايزه ادبي بود.

ما هم مي دانيم اين يك جايزه ادبي بود. اما حركت كوچكي است و از كشوري مانند ايران توقع مي‌‏رود حركت‌‏هاي بزرگتري در عرصه فرهنگ و ادب انجام دهد.
- چرا ! همين حركت‌‏هاي كوچك كه پيوند بخورد بزرگ مي‌‏شود.

يعني قرار است با تمام فشارهاي فرهنگي و غير فرهنگي كه روي جامعه ما است همينطور آرام آرام حركت كنيم ؟
- بله،ما درحوزه فرهنگ آرام آرام حركت مي‌‏كنيم و اساسي.

فكر نمي كنيد قبل از آنكه تكان بخوريم جاي ما را در كشورهاي ديگر بگيرند. همانطور كه انگليسي‌‏هادر هند و افغانستان جاي ما را گرفتند و زبان فارسي تبديل به زبان انگيسي شد ؟
_ البته نگراني كه داريم، ولي با دست پاچگي نمي‌‏شود در حوزه فرهنگ كار كرد. بايد طرح و ايده داشته باشيم، اساسي حركت كنيم.

سرعت عمل چه مي‌‏شود؟
- سرعت عمل هم نياز است؛ من دستپاچه نيستم. فرهنگ ايران ظرفيت‌‏هاي بالايي دارد, ما اگر اين فرهنگ را بشناسيم و بتوانيم از ظرفيت‌‏هاي آن استفاده كنيم. در بسياري از كشورها جايگاه خوبي به‌‏دست مي‌‏آوريم.

ما فرهنگ را مي شناسيم، ولي به‌‏نظر مي‌‏آيد سرعت حركت وزارت فرهنگ خيلي پايين است ؟
- شما فكر مي‌‏كنيد فرهنگ را مي شناسيد!

پس ما دردوره وزارت شما نمي توانيم شاهديك كار بزرگ فرهنگي باشيم؟
- كار فرهنگي بزرگ قبلا انجام شده است.

به نظرمي آيدما سعي مي‌‏كنيم خودمان را در كارهاي فرهنگي با كشورهاي عربي هماهنگ كنيم در حالي كه منطقي‌‏تر به نظر مي‌‏آيد با توجه به علاقه نويسندگان و مردم دو كشورتاجيكستان و افغانستان، وجود و تشابه فرهنگي وزباني بيشتر با دو كشور مذكور يك اتحاد فرهنگي ايجاد كنيم .


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

- بحث , بحث كشورهايي عربي نيست, بيشتر تلاش ما در حوزه تمدن و فرهنگ ايراني است, حوزه جهاني ايراني براي ما اولويت دارد ، در اين ترديد نكنيد.من گفتم شما دستپاچه نشويد.

به نظر مي‌‏رسد به اندازه‌‏اي كه شايسته است براي اتحاد فرهنگي با دو كشور فارسي زبان ديگرتلاش نكرده‌‏ايم، درحالي كه آنها با تشكيل چنين اتحادي موافق هستند و از آن استقبال مي‌‏كنند.
- آنطورهم كه عده‌‏اي فكر مي‌‏كنند اين كشورها, شديدا به اتحاد فرهنگي , ما اصرار دارند, نيست. البته در زمينه فرهنگي با اين كشورها, تاكنون كارهايي انجام شده است.

مي‌‏توانيد يك نمونه نام ببريد؟
- بله ، از جمله شركت ايرانيان در برنامه‌‏هاي فرهنگي در كشور همسايه افغانستان و تاجيكستان و برعكس,
حضور نويسندگان دو كشور مذكور در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران.

اينها كارهاي كوچكي است
- بله، ما كارهاي كوچك را به هم پيوند مي‌‏دهيم، آن‌‏وقت يك كار بزرگ مي‌‏شود.

يعني اينها كافي است؟
- نه كافي نيست.

آيا مي‌‏توانيم اميدوار به ارايه يك طرح بزرگ و اساسي در زمينه فرهنگ در مدت باقي مانده از وزارت شما باشيم، به طوري كه از شما به يادگار بماند و ديگران آن را ادامه دهند؟
-كارهايي كه ما انجام مي‌‏دهيم بستگي به حضور افراد ندارد و اگر من هم نباشم ديگران آنها را ادامه مي‌‏دهند. اميدوارم كارهايي كه انجام مي‌‏دهيم به يادگار بماند.

گفتگو از:پوريا گل‌‏محمدي

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10767

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي ايلنا با وزير ارشاد: با دست پاچگي نمي‌‏شود در حوزه فرهنگ كار كرد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016