جمعه 18 دي 1383

شهلا لاهيجي: به‌نظر مي‌آيد شعر و ادبيات داستاني را جزو تفنن و زائده‌هاي فرهنگي تعبير مي‌كنند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - كتاب

مگر دلايل سانسور كتاب قانع كننده است كه دلايل حذف شعر و ادبيات داستاني از كتاب سال قانع كننده باشد؟ مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان با بيان اين مطلب افزود:‌ با اين كتاب سال هيچ اتفاقي براي ما نمي‌افتد. ما به همين مسابقات بخشهاي غيروابسته بسنده مي‌كنيم؛ هيمن.
شهلا لاهيجي درباره انتخاب كتاب سال به خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: ‌تا وقتيكه چرخ به اين منوال مي‌چرخد، من هيچ نظري درباره كتاب سال ندارم. بايد بياييم تعريف جديدي از كتاب بدهيم و بعد كتاب سال را انتخاب كنيم.
وي يادآور شد: الان اغتشاش فكري حاكم است. ما فعلا اسير بازي قدرت هستيم و در اين كشاكش، ادبيات شعر و هر آنچه كه به روح آدمي بستگي دارد ظاهرا جايي ندارد. بايد نگاهمان را نسبت به كتاب عوض كنيم و اول ببينيم ما به چه چيزي ”كتاب” مي‌گوييم.
لاهيجي درباره سياستهاي برگزاري و انتخاب كتاب سال ازسوي وزارت ارشاد توضيح داد: مگر جز اين است كه آنها بايد براي انتخاب كتاب سال سياست گذاري كنند؟ تا وقتي كه ما ترس خورده از نزديك شدن به ادبيات داستاني هستيم و از آن اجتناب مي‌كنيم و آن را جزو حوزه كتاب نمي‌دانيم، پس انتخابي صورت نمي‌گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه در هيچ كجا و هيچ كجا ادبيات و شعر كه جزو هنرهاي اول اين مملكت هستند قرار ندارند، متذكر شد: چيزي جز اين هم نيست. مساله نقد نگاه است. اينها حتي فراتر از سياست و سياستگذاري است و به نظر مي‌آيد كه شعر و ادبيات داستاني را جزو تفنن و زائده‌هاي فرهنگي تعبير مي‌كنند.
لاهيجي افزود: اگر امسال به شاعر اتريشي نوبل مي‌دهند، محض دلخوشي ملت اتريش نيست؛ بلكه ارزش و ارج نهادن به ادبيات منظوم و منثور است و اين از حماقت جايزه دهندگان نيست؛ بلكه به دليل اهميتي است كه ادبيات داستاني و شعر در جهان امروز دارد و هر دو يعني زندگي، و ظاهرا اينجا به اين قسمت بهايي داده نمي‌شود؛ يعني به زندگي.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان در پاسخ به اينكه معمولا پاسخ‌هاي داده شده ازسوي مسؤولان برگزاري انتخاب كتاب سال در اين حوزه قانع كننده نيست، يادآور شد: مگر دلايل سانسور كتاب قانع كننده است؟

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16610

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شهلا لاهيجي: به‌نظر مي‌آيد شعر و ادبيات داستاني را جزو تفنن و زائده‌هاي فرهنگي تعبير مي‌كنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016