چهارشنبه 28 بهمن 1383

"كوچ آسماني"، فيلمي از کيومرث درم بخش در جشنواره کن، ايلنا

كوچ آسماني درم بخش در كن به نمايش در مي آيد
تهران- خبرگزاري كار ايران

فيلم مستند داستاني" كوچ آسماني" ساخته" كيومرث درم بخش" به فستيوال كن راه يافت.

به گزارش خبرنگار گروه هنر ايلنا، اين فيلم بلند سينمايي به آداب و رسوم ايل شاهسون در قالب مستند-داستاني مي پردازد و خط داستاني را طي مي كند. اين فيلم بيشتر به آئين، مراسم جشن و كوچ اين ايل اشاره دارد و جذابيت هاي گردشگري منطقه سبلان را به نمايش مي گذارد. "درم بخش" درباره سير داستاني" كوچ آسماني" گفت: فيلم, داستان پسرجواني است كه بي سواد است و در منطقه سبلان با ستاره شناسي آشنا مي شود كه تمام دانش خود را به او منتقل مي كند.
وي افزود : فيلم داستاني, اميد برانگيز دارد و بر اين نكته تاكيد مي كند كه انسان ها در هر شرايطي مي توانند متحول شوند. در اين فيلم سعي كردم به عطر و رنگ و بوي ايراني برسم و آن را به مخاطب جوان انتقال دهم.
"درم بخش" همچنين دو فيلم مستند كوتاه با مضامين ميراث فرهنگي و محيط زيست ساخته است." رنگ خون قرمز است. چه انسان, چه حيوان". يكي از آنهاست كه به شكار بي رويه گوزن در جنگل هاي شمال ايران مي پردازد و سايت هاي اينترنتي كه به جذب شكارچي هاي خارجي مشغولند را هدف قرار داده است. اين فيلم قرار است در جشنواره فيلم سبز به نمايش درآيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فيلم" سنگ افراشت ها" نيز كه در خرداد ماه امسال ساخته شده منطقه اي از اردبيل را تصوير كرده كه براي اولين بار فيلم و تصوير از آن تهيه شده و قدمت 6000 ساله دارد .
"درم بخش" درباره اين منطقه گفت: اين منطقه جزو 4 نقطه سنگ افراشته دنياست كه به جاي مانده. ديگر سنگ افراشته ها در ولزانگليس، فينسيتر فرانسه ، اقوام مايا و اينكاهاي مكزيك قرار دارند. اين مكان ها حدود هزار سنگ نيز به بلنداي 3 متر هستند كه براي ديدن ستاره ها استفاده مي شوند. اقوام اوراتور كه قبل از ايلامي ها بودند به اين شيوه با دانش نجوم و هندسه آشنا بودند. از روي نقوش اين سنگ ها به قدمت چندين هزار ساله مي رسيم كه قدرت و رهبري در دست زنان ايراني بوده است.
قابل ذكر است كه" درم بخش" در مرحله پيش توليد مستند جديدي درباره تركمن هاست و فيلمبرداري آن در ارديبهشت ماه سال آينده انجام خواهد شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18365

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"كوچ آسماني"، فيلمي از کيومرث درم بخش در جشنواره کن، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016