چهارشنبه 8 تير 1384

پنج كتاب جديد و شش تجديد چاپي از محمد مختاري منتشر مي‌شود؟ ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


به گفته‌ي سياوش مختاري، انتشارات توس براي ارايه‌ي انتشار آثار مرحوم محمد مختاري رغبت چنداني ندارد و خانواده‌ي وي از اعلام آمادگي ناشراني براي چاپ تعدادي از كارهاي آماده و تجديد چاپ آثار قبلي او استقبال مي‌كنند.

فرزند محمد مختاري در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب، از مذاكره با انتشارات ديگري براي پي‌گيري چاپ آثار مختاري خبر داد.

به گفته‌ي او انتشارات توس در تجديد چاپ كارها تعلل كرده است. مجموعه‌ي شعرهاي مختاري (از ‌١٠ دفتر شعر)، مجموعه‌ي مقاله‌هاي فرهنگي - سياسي (در سه جلد)، شعرهاي زندان (كه بخشي از آن‌ها در مجله‌ي كارنامه منتشر شده است)، دو بخش باقيمانده از مجموعه‌ي شعر «خيابان بزرگ» و دفتر شعرهاي دو سال پاياني زندگي محمد مختاري، مجموعه‌ي آماده براي انتشار اوست. دفتر شعرهاي آخر شامل منظومه‌ي بلند «من و شهرزاد» و تعدادي شعرهاي كوتاه است كه با عنوان احتمالي «من و شهرزاد» منتشر خواهد شد.

آثار مختاري كه چاپ قبلي آنها تمام شده است، عبارتند از: زاده‌ي اضطراب جهان (ترجمه‌ي ‌١٥٠ شعر از ‌١٢ شاعر اروپايي / چاپ دوم)، انسان در شعر معاصر (چاپ سوم)، حماسه در رمز و راز ملي (چاپ سوم)، اسطوره‌ي زال (چاپ سوم)، ‌٧٠ سال عاشقانه (آنتولوژي شعر عاشقانه‌ي معاصر ايران از سال ‌١٣٠٠تا ‌١٣٧٠، چاپ سوم) و تمرين مدارا (چاپ سوم).

كتاب «سياوش كسرايي» از سري كتاب‌هاي شاعران معاصر نيز در مرحله‌ي آماده‌سازي است. مختاري طي برنامه‌اي قرار بوده به بررسي كار ‌٣٩ شاعر بپردازد كه از اين مجموعه فقط منوچهر آتشي منتشر شده است. به جز كسرايي، كتاب يدالله رؤيايي در حد يادداشت‌هايي باقي مانده در كنار بقيه فهرست‌ها و يادداشت‌هايي كه مختاري تهيه كرده بود، در مجموعه‌ي مقاله‌ها ارايه خواهد شد.

همچنين به گفته‌ي سياوش مختاري، مجموعه‌ي شعر آماده براي چاپ «بهار و واقعه» در سال ‌٦١ و «يادداشت‌هاي سفر» و بعضي از شعرهاي او در سال ‌٧٥ توسط وزارت اطلاعات برده شده كه هنوز به آنها برگردانده نشده است.

او از ديگر مواردي را كه بايد از طريق خانواده‌ي مختاري پيگيري شود، نيامدن اسم او در تصحيح انتقادي «داستان سياوش» از شاهنامه ذكر كرد. طبق گفته‌ي فرزند مختاري، زماني كه او در زندان بوده، مؤسسه‌ي مطالعات و تحقيقات فرهنگي، اين كتاب را با حذف نام محمد مختاري و تنها با ذكر نام او در مقدمه‌ي كتاب به چاپ رسانده است؛ كتاب در سال ‌٦٣ با اسم استاد مينوي منتشر شده و بعد از آن تجديد چاپ نشده است كه به گفته‌ي فرزند مختاري، پدرش به خاطر ديني كه به استاد حس مي‌كرده، از اين اتفاق دلگير نبوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، از محمد مختاري، متولد اول ارديبهشت ماه سال ‌١٣٢١، حدود ‌٢٣ عنوان كتاب منتشر شده است كه عبارتند از: مجموعه‌ي شعرهاي در وهم سندباد، قصيده‌ي‌ هاويه، بر شانه‌ي فلات، شعر ‌٥٧، منظومه‌ي ايراني، سحابي خاكستري، ‌آرايش دروني، و وزن دنيا، ترجمه‌هايي مثل واقع‌گرايي و داستان بلند (جان آبدايك) و تسوتايوا، آخماتوا، ماياكووسكي و ماندلستام (ترجمه‌ي زندگي‌نامه) و آثاري در زمينه‌ي نقد و تحليل ادبي و هنري: چشم مركب (نوانديشي از نگاه شعر معاصر)، شاعران معاصر (منوچهر آتشي) ، نيما و شعر امروز در كتاب ري را.

مختاري در دوازدهم آذرماه ‌٧٧ ناپديد و چند روز بعد جسد او در حوالي تهران پيدا شد. در پانزدهم دي‌ماه همان سال وزارت اطلاعات با صدور اطلاعيه‌اي، دخالت عناصري از آن وزارتخانه را در قتل مختاري تاييد كرد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25378

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پنج كتاب جديد و شش تجديد چاپي از محمد مختاري منتشر مي‌شود؟ ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016