سه شنبه 14 تير 1384

نجف دريابندري: حاصل كار دولت خاتمي مثبت است، ايسنا

* هنرمندان و نويسندگان در دوران خاتمي محلي از اعراب داشتند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نجف دريا‌بندري حاصل كار و عمل دولت خاتمي را مثبت ارزيابي كرد.

اين مترجم پيشكسوت در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ارزيابي‌اش از علمكرد دوران هشت‌ساله‌ي رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي، عنوان كرد: فعاليت فرهنگي در دوران خاتمي، نتايج مثبتي داشته است؛ از اين جهت كه شرايط براي فعاليت‌هاي هنري، ادبي و فرهنگي فراهم شد.

او شروع حركت‌هايي در زمينه‌ي فراهم آوردن امكانات براي هنرمندان و نويسندگان را به زمان رياست غلامحسين كرباسچي در شهرداري تهران مرتبط دانست و گفت: از فعاليتهاي فرهنگي اين هشت‌ساله اطلاع آماري ندارم، ولي به‌طور كلي، در اين مملكت هنرمندان و نويسندگان طي اين سال‌ها محلي از اعراب داشتند.

دريابندري افزود: خاتمي از امكاناتي كه در زمان كرباسچي براي جماعت هنرمند فراهم آمده بود، استفاده كرد.

دريابندري درباره‌ي تاثير شخصيت فرهنگي خاتمي بر عملكرد فرهنگي دولت او نيز گفت: خاتمي قبل از رياست جمهوري‌اش، جداي از رياست كتابخانه‌ي ملي، مدتي وزير ارشاد بود و اين طبيعي بود كه در دوره‌ي رياست جمهوري‌اش، به وزارت ارشاد توجه ويژه‌اي داشته و اين بخش جزو اولويت‌هايش باشد؛ اين بود كه مهاجراني را به عنوان وزير انتخاب كرد كه خيلي مؤثر بود و تا وقتي او وزير ارشاد بود، خيلي تلاش مي‌كرد زمينه‌ساز كارهاي فرهنگي باشد. من حتا به ياد دارم بديعي اوليس جويس را ترجمه كرده بود، اما به‌خاطر نگراني از سانسور (و شايد دلايل ديگري) دست نگه داشته بود كه مهاجراني با او تماس گرفت و دعوت كرد كه كتابش را منتشر كند. اين در مملكت ما سابقه نداشته كه وزير ارشاد تلفن بزند و از نويسنده و مترجم بخواهد اثرش را منتشر كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مترجم «پيامبر و ديوانه» در همين زمينه يادآور شد: مهاجراني بالاخره جزو دولت خاتمي بود و بايد گفت دولت خاتمي از جهت چاپ كتاب، عملكرد مثبتي داشت. زمان رفتن مهاجراني هم من نامه‌اي به خاتمي نوشتم و گفتم مانع رفتن او شود. اما مسجد‌جامعي هم به همان خوبي بود، يعني كارهاي اهل كتاب را تاييد مي‌كرد، ‌منتها ظاهرا آن‌طور كه شنيده‌ام، يك هيات سانسور‌كننده از بيرون به وزارت ارشاد آمده بودند و كم‌كم داشتند جلو مي‌آمدند و كار وزارت ارشاد را كنترل مي‌كردند كه حتا اخيرا براي يكي از كتاب‌هاي من ـ «خانه‌ي برناردا آلبا» ـ هم مانعي به‌وجود آوردند كه فعلا منتشر نشده است.

دريابندري گفت: مسجد‌جامعي وزير خوبي بود، منتها مسائل و مشكلاتي در كار او ايجاد شد كه نتوانست آن‌طور كه بايد، كارش را انجام دهد و همه‌ي اينها در كار خاتمي هم بود؛ يعني او هم به مشكلات زيادي برخورد كرد، منتها ظاهرا آدمي است كه با مسائل و مشكلات مي‌سازد؛ تا آنجا كه مي‌تواند، به نويسنده‌ و هنرمند آزادي عمل مي‌دهد، ولي وقتي جلوي اينها گرفته مي‌شود، او هم كوتاه مي‌آيد. به هر حال، نتيجه‌ي كارش اين بوده كه در حدود يكي دو سال آخر رياستش، آن آدم قبلي نبود و خب اين براي ما جاي تاسف دارد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25540

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نجف دريابندري: حاصل كار دولت خاتمي مثبت است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016