دوشنبه 27 تير 1384

جعفر پناهي: "آفسايد" را براي پروانه‌ نمايش مي‌فرستم؛ فيلمي درباره‌ قربانيان بازي ايران و ژاپن و...، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


جعفر پناهي، كارگردان سينماي ايران، به تازگي فيلمبرداري آخرين ساخته سينمايي‌اش «آفسايد» را كه در سكوت خبري آغاز شده بود، به پايان برد و تدوين آن نيز كه توسط خودش همزمان انجام شده بود، در مراحل پاياني به سر مي‌برد و با آماده سازي، براي دريافت پروانه نمايش، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال مي‌شود.

به گزارش ايسنا، داستان «آفسايد» درباره دختري است كه به ياد قربانيان بازي ايران و ژاپن تصميم مي‌گيرد با پوشيدن لباس پسرانه وارد ورزشگاه آزادي شود، تا در بازي حساس ايران و بحرين جاي آنها خالي نباشد. اما به دليل ممنوعيت ورود زنها به استاديوم دستگير مي‌شود و در بازداشتگاه موقت به همراه ديگر دختران بازداشتي از ديدن بازي محروم مي‌شود.

جعفر پناهي كه آخرين ساخته‌هايش «دايره» و «طلاي‌سرخ» همچنان منتظر دريافت پروانه نمايش است، درباره پروانه ساخت اين فيلم به خبرنگار هنري ايسنا گفت: مطمئن هستم اين فيلم تلنگري اساسي جهت حضور خانواده‌ها در استاديوم‌ها خواهد شد. عدم حضور زنها در اين مكانها باعث شده فضاي نامناسب مردانه‌اي بر آنها حاكم شود كه اميد است به احترام حضور خانواده‌ها اين شرايط دگرگون گردد. بنابراين با توجه به نتيجه‌ي اين فيلم نمي‌خواستم سابقه‌ي اين حركت در پرونده‌ي كاري افرادي قرار بگيرد كه در سه سال گذشته دوران سياه سينمايي را به دليل مديريت غلط، بر سينماي ايران حاكم كردند. اين مديريت غلط باعث شده، خيلي‌ها نااميد از ساختن فيلم بشوند، بعضي‌ها كوچ كردند و رفتند، بعضي ديگر نااميد در اين دوران به سر مي‌برند؛ دوراني كه بسياري از فيلمسازان به مراكز امنيتي و قضايي احضار شدند، دوراني كه فيلم‌ها شديدا سانسور شد؛ منظور برخوردي است كه در جشنواره‌ي فجر با فيلمها و فيلمسازان شد. اين موضوعات براي هميشه در حافظه‌ي تاريخ سينماي ايران ثبت خواهد شد.

كارگردان «بادكنك سفيد» در ادامه تصريح كرد: معاونت سينمايي و اداره‌ي نظارت عامل بازدارنده در راه كميت و كيفيت توليد است؛ به خصوص كه اگر آدم‌هاي ترسو پر از كينه و وابسته به ميز بر مسند آن تكيه دهند.

جعفر پناهي درباره ايده ساخت «آفسايد» به ايسنا گفت: از سالها قبل وسوسه كار بر روي چنين سوژه‌اي را داشتم. انگيزه‌ي اصلي مصاحبه‌اي بود كه از آقاي بهمنش در يكي از مجلات خوانده بودم و ايشان به يك سابقه تاريخي اشاره كرده ‌بودند كه

«ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه به 404 قبل از ميلاد مسيح برمي‌گردد آن زمان اجازه نمي‌دادند زنان به ورزشگاه بروند. اگر اين اتفاق مي‌افتاد با حكم اعدام روبرو مي‌شدند. تا اينكه يك زن در يونان قديم براي استقبال از پسر قهرمانش لباس مردانه پوشيد و به ورزشگاه رفت». اين تلنگر‌هاي اساسي باعث شد به طور مداوم به ورزشگاه بروم. حتي يكبار دخترم را نيز بردم، اما آنها به او اجازه‌ي ورود ندادند؛ تا اينكه او بعد از چندي با لباس پسرانه وارد استوديوم شد.

پناهي افزود: بخشي از فيلم به صورت مستند درهنگام بازي ايران و بحرين فيلمبرداري شده و بخشي از آن بازسازي شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تاكيد كرد: در هنگام بازي در ورزشگاه آزادي سعي كردم زياد جلب توجه نكنيم، تا فيلم تمام شود و با توجه به فضاي بسته‌اي كه در وزارت ارشاد هست، نمي‌خواستيم خبر آن منتشر شود.

كارگردان دايره خبر مي‌دهد: بعد از طي مراحل فني، «آفسايد» را براي اخذ پروانه‌ي نمايش به ارشاد خواهم فرستاد تا در اولين فرصت در ايران به نمايش درآيد.

به گزارش ايسنا، عواملي كه در اين پروژه همكاري داشته‌اند، عبارتند از: مدير فيلمبردراي: محمود كلاري. صدابردار: نظام‌الدين كيايي. طراح هنري: ايرج رامين‌فر. فيلمنامه‌نويس: جعفر پناهي، شادمهر راستين. مدير توليد: سعيد هاشمي. گريم: پارميس زند. دستيار كارگردان: رامين راستاد. تدوين كامپيوتري: مهرداد جلوخواني. عكاس و فيلمبردار پشت صحنه: پناه پناهي. منشي صحنه: رضا خيري. دستيار صدا: اميرحسين رسولي. دستياران فيلمبردار: كوهيار كلاري، كاميار شيسي، مرتضي غفوري. جانشين توليد: علي برادري. محصول هنرهاي تصويري سوره، جعفر پناهي، تهيه‌كننده: داوود سماواتي.

بازيگران: سيما مبارك‌شاهي، صفر سمندر، شايسته ايراني، محمد خيرآبادي، آيدا صادقي، مسعود خيمه‌كبود، گلناز فرماني، محمدرضا قره‌باغي، مهناز ذبيحي، هادي سعيدي، نازنين صديق‌زاده، مسعود غياث‌وند، مليكا شفاهي، علي برادري، علي روشن، محسن تابنده، رضا خيري، كريم خدابنده‌لو. به همراه هشتاد هزار تماشاگر بازي ايران و بحرين. مدت فيلم نود دقيقه به اضافه‌ي سه دقيقه‌ي وقت تلف شده (تيتراژ).

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25737

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جعفر پناهي: "آفسايد" را براي پروانه‌ نمايش مي‌فرستم؛ فيلمي درباره‌ قربانيان بازي ايران و ژاپن و...، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016