دوشنبه 14 شهريور 1384

علي‌محمد افغاني‌ تازه‌ترين رمانش را با موضوع جنگ تحميلي مي‌نويسد، نويسنده‌ شوهر آهوخانم همچنان به مميزي اعتراض دارد، ايسنا

نويسنده‌ي رمان «شوهر آهو خانم» از نگارش تازه‌ترين رمان خود با موضوع دفاع مقدس خبر داد.

به گزارش خبرنگار كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افغاني در حال حاضر در اثر «دنياي پدران و دنياي فرزندان»، رماني 700 صفحه‌يي كه تقريبا دو سال از اتمام نگارشش مي‌گذرد و «صوفي صحنه دزد كنگاور»، رماني 300 صفحه‌يي را براي انتشار آماده دارد كه به دلايلي آنها را به ناشر نسپرده است.

او همچنين داستان منظومي را با عنوان «حاج ‌لله باشي» كه اشاره‌اي تمثيلي به دوران حكومت محمدرضاشاه (پهلوي دوم) دارد را براي نشر به دست انتشارات نگاه سپرده است كه ناشر آن را چاپ نكرده و وي درباره دلايل توقف چاپ كتاب نيز اطلاعي ندارد.

او درباره رماني كه قرار است با موضوع هشت سال دفاع مقدس بنويسد، گفت: اسمش‌ را هنوز مشخص نكرده‌ام. «شوهر آهوخانم» هم قرار بود فقط يك داستان كوتاه شود؛ اما به يك رمان بزرگ تبديل شد. درباره اين اثر هم نمي‌دانم دقيقا چقدر خواهد بود.

او همچنين گفت: آدم نمي‌داند چيزي كه مي‌نويسد چه بلايي سرش مي‌آيد. منظورم سانسورهايي است كه وجود دارد و ظاهرا الان وضع جديدي پيدا شده است كه ناشران هم منتظرند ببينند چه مي‌شود. چون بسياري از كتابها براي تجديد چاپ مانده‌اند و ايرادهاي جديد مي‌گيرند. انگار يك نوع فرصت‌طلبي جديد است و هر كس مي‌خواهد خودش را نشان دهد، با مميزي كتاب اين كار را مي‌كند و بر سر كتاب مي‌كوبد و به نظرگاه‌هاي مختلف توجه نمي‌كند.

افغاني درباره توجه‌اش در نوشتن رماني با موضوع جنگ توضيح داد: مطمئنا جنگ ما همه آنچه در فيلمهاي تلويزيوني نشان داده مي‌شود، نبوده است و خود دست‌اندركاران هم اين را قبول دارند. تعهد هنر اگر درست باشد، به هدف مي‌رسد.

افغاني افزود: من به مسائلي توجه مي‌ كنم كه يا به آنها كمتر توجه شده يا اصلا به آنها توجه نشده است و اگر غير اين بود، دست به قلم نمي‌برد. به هر حال اين كار هم شباهتهايي با همه آثارم دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

افغاني كه به تازگي رمانش «شوهر آهوخانم» براي چاپ پانزدهم قرار است منتشر شود، در پايان با اشاره به امر مميزي كتاب يادآور شد: زشت‌ترين كار در يك جامعه اين است كه هنرمندان را برنجانند. من اگر فرصت پيدا كنم، مي‌توانم درباره سانسور يك كتاب بنويسم. رسانه‌ها و خبرنگاران نيز بايد پل ارتباطي و حلقه‌هاي گمشده ميان هنرمندان و حكومت را برقرار و پيدا كنند.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016