سه شنبه 5 مهر 1384

صفار هرندي، وزير ارشاد: به يك بازنگري اساسي در ساحت فرهنگي نيازمند هستيم، ايسنا

* ديدگاه ما نسبت به كار فرهنگي، كيفي...، مخملباف مي‌تواند در كشورش فيلم...، تعداد زيادي عناوين كتاب مايه‌ي افتخار...

خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: فرهنگ و هنر


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ديدگاه ما نسبت به كار فرهنگي، «كمي» نيست، بلكه نگاه «كيفي» است.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه نخستين جشنواره ادبي دانشجويي دفاع مقدس در شيراز با بيان مطالب بالا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اين سوال كه آيا تيراژ كتاب در زمان تصدي مسئوليت شما در وزارت ارشاد همانند دولت خاتمي بالا خواهد رفت و يا فيلتر شده و كنترل شده در اين زمينه عمل مي‌كنيد گفت: تعداد زيادي عناوين كتاب را مايه افتخار نمي‌دانم، كما اينكه كتاب‌هاي بسيار مبتذل سطح پائين منتشر مي‌شد و به آمار عناوين كتاب‌هاي ما افزوده مي‌شد كه اصلا مايه افتخار نيست.

وي افزود: بسياري از كشورهاي دنيا در صنعت نشر از مافياي جلوتر هستند ولي تعداد عناوين كتابهايشان از ما كمتر است اما د رعوض تيراژ بالا دارند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه متوسط تيراژ كتاب در كشور ما 4 يا 5 هزار نسخه است، گفت: اين عدد هم به مدد بعضي از كتب ادعيه و قرآن كريم حاصل شده؛ وگرنه تيراژ كتاب در كشور ما از اين هم كمتر است؛ در حالي كه تيراژ متوسط در كشورهاي پيشرفته چيزي بالاي 20 هزار جلد است؛ لذا من فكر مي‌كنم به جاي رويكرد كمي بايد نگاهمان كيفي باشد.

صفار هرندي در بيان ديدگاهش در خصوص مميزي گفت: همه جاي دنيا بر نشر نظارت مي‌شود؛ حتا در كشورهايي كه خيلي برجسته و غالب است. شما اگر توانستيد كتابي در تحسين نازيسم و فاشيسم در اروپا پيدا كنيد كه بعدا با ناشر و مؤلفش برخورد نشده باشد يا حتا كتاب‌هايي كه بويي از ضديت با صهيونيست‌ها در آن مطرح نشده باشد، مي‌توانيد جايزه بگيريد.

وي تصريح كرد: اين كشورها هم وقتي از خطوط قرمزشان عبور شود، در برابر آن محكم مي‌ايستند و باكي هم ندارند كه اين برچسب به پيشاني‌شان بخورد كه آزادي كه خودشان وعده كرده بودند، محدودش كردند؛ به طوري كه امثال روژه ‌گارودي به صرف بيان يك واقعه تاريخي در اروپا محكوم شده‌اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اعتقادش به حدود و ضوابط در امر نشر گفت: آزادي البته فراوان وجود دارد، اما از قانون نبايد تخطي شود و قانون را نبايد زير پا گذاشت؛ همان گونه كه به حقوق اعتقادي و فرهنگي مردم نبايد تجاوز شود؛ لذا اگر اين‌ها اسمش سانسور يا مميزي است باكي نيست؛ ولي اگر احترام به قانون است من مخلص قانون هستم.

صفار هرندي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايسنا و تعريف او از هنرمند متعهد و هنر ارزشي گفت: معتقدم كه هنر هميشه توام با يك تعهد است و همه هنرمندان متعهد هستند؛ اما اينكه تعهد خود را به پاي چه چيزي مي‌ريزند مهم است، تعهد را مي‌شود به پاي ناهنجاري‌ها ريخت و مي‌شود به پاي هنجارها و ارزش‌ها ريخت؛ اما در كشور ما يك عرف تعريف شده در ميان مردم وجود دارد كه بايد به ان احترام گذاشت؛ لذا اگر يك شاعر و فيلمساز و نويسنده حرمت اين اعتقادات را داشته باشد، تعهد او ارزشي است؛ اما اگر به جاي دفاع از رزمنده دفاع مقدس از دشمن او تعريف و تحسين كند، در اين صورت او متعهد است اما متعهد به دشمنان ماست.

وي در پاسخ به سؤالي درباره اينكه آيا فيلمسازي مثل مخملباف امكان ساخت فيلم در دولت جديد را دارد گفت: مخملباف مي‌تواند به جاي افغانستان در ايران فيلم بسازد و اگر در ايران فيلم نمي‌سازد حتما يك دلايلي دارد كه اين را بايد از ايشان بپرسيد ولي مي‌تواند بيايد در كشورش فيلم بسازد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به وضعيت جشنواره تئاتر ايران زمين گفت: واكنش نسبت به جشنواره تئاتر ايران زمين از مجامع حكومتي نبود بلكه از مجامع مردمي بود و حكومت در واقع پاسخ آن فريادهاي مردمي را داد.

وي افزود: هيچ كس از اتفاقات جشنواره ايران زمين دفاع نكرد اما همه درصدد اين بودند كه بگويند به آن صورت كه گفته شد نبود در واقع همه قبول دارندكه آن صورتي كه گفته شد چيز بدي بوده ولي مي‌آمدند و توجيه مي‌كردند كه ان طورها نبوده اما فيلم‌ها را كه ديدند متوجه شدند همان طور بوده است.

صفار هرندي گفت: به گمانم اين عرصه هيچ وقت بسته نيست اما به دست كساني بسته مي‌شود كه قدر آزادي را نمي‌دانند لذا وقتي از آزادي به بهره‌برداري كنيد ابتدا گريبان خود ازادي را مي‌گيرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بيان ديدگاهش مبني بر ادامه جشنواره تئاتر ايران زمين به ايسنا گفت: چه بسا در ذهن‌ها شكل بگيرد كه اساسا چنين تئاتري را مي‌خواهيم چه كار؟ در حالي كه بايد گفت ما تئاتر مي‌خواهيم، تئاتر ايران زمين هم مي‌خواهيم منتهي با مشخصات ايران زميني خودمان نه اينكه فرهنگ ديگري خودش را بر ما تحميل كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در بيان اعتقادش نسبت به مسائل فرهنگي در گذشته و در دولت جديد گفت: نه به صورت مطلق گذشته را نفي مي‌كنم و نه انكار مي‌كنم كه به يك بازنگري اساسي در ساحت فرهنگي نيازمند هستيم حتما اشتباهاتي صورت گرفته كه بايد نسبت به آن‌ها تجديد نظر صورت بگيرد.

وي افزود: در مجلس هم گفتم كه از اين پس شرايط بازتري خواهيم داشت اما معناي شرايط باز اين نيست كه از مرزهاي قانوني عبور شود، قانون بايد مورد احترام باشد تا همه به حقوق خود دست پيدا كنند.

صفار هرندي خاطرنشان كرد : تغيير نگرش، خودش مبنايي‌ترين هدف گذاري براي ما است، چه بسا بسياري از كارهاي گذشته باز هم انجام بشود اما از ديدگاه متفاوت لذا در اين بخش ديدگاه ما مبتني است به ارزش‌هاي وا قعي اين ملت كه اين نگاه مي‌بايست در ادبيات داستاني، شعر تئاتر ، موسيقي و سينماي ما جاري شود.

همه هنرمندان متعهدند اما بايد ديد تعهد خود را به پاي چه چيزي مي‌ريزند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26357

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صفار هرندي، وزير ارشاد: به يك بازنگري اساسي در ساحت فرهنگي نيازمند هستيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016