دوشنبه 18 مهر 1384

اختلاف نظرها اهداي جايزه نوبل ادبي را يك هفته ديگر به تاخير انداخت، فارس

خبرگزاري فارس: گروه مخفي تصميم‌گيرنده درباره جايزه نوبل ادبي به دليل اختلافات موجود درباره تقدير از «اورهان پامون» نويسنده جنجال‌برانگيز تركيه، برنده نهايي اين دوره را مجددا با يك هفته تاخير اعلام خواهد كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني «گاردين بوكز»، در ده سال گذشته اولين باراست كه جايزه نوبل ادبي با تاخير اعلام مي‌شود.
برندگان جوايز نوبل كه هر ساله در بخش‌هاي مختلف پزشكي، فيزيك، شيمي ، صلح و ادبيات اعلام مي‌شوند به طور جداگانه هر كدام برنده 10 ميليون كرونر سوئدي (730 هزار پوند) مي‌شوند. البته در صورتي كه در هر بخش بيش از يك نفر برنده اين جايزه شوند مبلغ مورد نظر ميان آنها تقسيم خواهد شد.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين تاخير به دليل اختلاف نظر گروه تصميم‌گيرنده بر سر انتخاب «اورهان پامون»، نويسنده جنجال‌برانگيز تركيه است كه گفته مي‌شود آثارش نقش بسيار مهمي در نزديك سازي اروپا و تركيه اسلامي به يكديگر داشته است.
«پامون» 53 ساله اخيرا نيز براي ادعاهايش در آخرين رمان خود با نام «برف» با موضوع تصادم فرهنگ‌هاي موجود در تركيه مورد بازخواست قرار گرفته است.
اين نويسنده ترك به خاطر مصاحبه‌اي كه اوايل سال جاري درباره محكوم‌سازي دولت تركيه در كشتار دسته جمعي كردها و ارمني‌ها با يكي از روزنامه‌هاي معتبر اين كشور از او چهره‌اي جنجالي بوجود آورده است، آنچنانكه مقامات اين كشور شانزدهم دسامبر او را به ميز محاكمه كشاندند.
اورهان پاموك در سال 1952 در استانبول چشم به جهان گشود. تحصيلات خود را در رشته‌هاي معماري و روزنامه‌نگاري به پايان رسانيد و سپس سال‌هاي زيادي را در نيويورك به سر برد. وي اكنون يكي از مهم‌ترين نويسندگان نسل جوان تركيه به شمار مي‌رود و آثارش تاكنون به 34 زبان در بيش از يكصد كشور جهان منتشر شده‌اند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در حاليكه برخي از صاحبنظران دلايل سياسي را عامل تاخير در اعلام جايزه نوبل ادبي مي‌دانند برخي ديگر بر اين عقيده‌اند كه اين تاخير هيچ ربطي به پاموك نداشته و تنها به اين دليل است كه اعضاي آكادمي كه 16 نفر هستند به شدت بر سر انتخاب نويسنده آثار غير داستاني و يا انتخاب يك مقاله نويس اختلاف نظر دارند.
براي دهه‌هاي متمادي جايزه نوبل ادبي به نويسندگان رمان و شعرا اختصاص يافته است ولي به اعتقاد برخي از صاحبنظران اين عرصه، اكنون زمان آن فرا رسيده است كه اين جايزه به ژانرهاي متفاوتي تعلق گيرد به عنوان مثال نويسنده‌اي كه آثارش آميخته‌اي از ژانرهاي داستاني و غير داستاني باشد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26640

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اختلاف نظرها اهداي جايزه نوبل ادبي را يك هفته ديگر به تاخير انداخت، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016