شنبه 7 آبان 1384

يادواره استاد جواد معروفي در شهر موسيقي جهان برگزار شد، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۰۷‬

دومين يادواره "جواد معروفي" استاد فقيد پيانو ايران جمعه شب در خانه كنسرت (كنسرت هاوس) شهر موسيقي جهان (وين) با حضور صدها تن از علاقمندان موسيقي ايران زمين برگزار شد.

در اين يادواره كه با تلاش "ساسان محبي" آهنگساز و نوازنده ايراني پيانو مقيم اتريش برگزار شد، قطعاتي از ساسان محبي و فردريك ببر به رهبري "نصير حيدريان" استاد برجسته ايراني دانشگاه موسيقي گراتس توسط گروه اركستر سمفونيك ايراني اجرا شد كه بارها مورد تحسين و تشويق شركت‌كنندگان قرار گرفت.

اركستر سمفونيك ايراني متشكل از نوازنده‌هايي ازكشورهاي ايران، اتريش، دانمارك، ارمنستان، مجارستان، لهستان و ژاپن بود كه به اجراي قطعات اركسترال و آوازي به زبان‌هاي فارسي، انگليسي وآلماني توسط دو خواننده سوپرانو به نام‌هاي "كرينا هردن" و"دنيس بك" از كشورهاي آمريكا و دانمارك پرداخت.

همچنين "ساسان محبي" سوليست اين كنسرت، قطعاتي از پيانو را اجرا كرد كه با استقبال گرم شركت‌كنندگان مواجه شد و به درخواست آنان چندين قطعه ديگر از جمله قطعه معروف "خواب‌هاي طلايي" اثر زنده ياد معروفي را به اجرا در آورد.

استاد معروفي از ‪ ۱۴‬سالگي به نواختن پيانو مشغول شد و از آغاز تاسيس انجمن موسيقي سوليست اركستر آن انجمن بود و از آغاز تاسيس راديو ايران نيز به عنوان تكنواز پيانو همكاري خود را با راديو آغاز كرد و همزمان با بزرگاني چون ابوالحسن صبا، حبيب سماعي، حسين تهراني، احمد عبادي، علي اصغر بهاري، روح ا... خالقي و ديگر بزرگان موسيقي به خلق آثار گرانبها و ماندني پرداخت.

اولين كاري كه معروفي براي اركستر نوشت و تنظيم كرد، "ديلمان" نام داشت كه با صداي استاد "بنان" و چهار مضرابي از ساخته هاي "ابوالحسن صبا" اجرا شد.

از استاد معروفي آثار موسيقايي بسياري از جمله قطعه اصفهان، فانتزي ژيلا، خواب‌هاي طلايي، عاشورا، فراق راز خلقت، رومينا و طبيعت، خزان، روزگار من، چه شورها، خواب‌هاي خوش، بر باد رفته و هفت دستگاه موسيقي ايراني (براي پيانو) به يادگار مانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي مدت‌ها در راديو تكنواز پيانو بود و پس از آن رهبري اركسترهاي مختلف راديو را به عهده داشت.

استاد معروفي با بيش از ‪ ۴۰‬سال سابقه در زمينه آهنگسازي نخستين كسي بود كه قطعاتي در دامنه موسيقي ايراني براي پيانو ساخته وتنظيم كرده است.

استاد جواد معروفي تكنواز، آهنگساز و رهبر اركستر و از تواناترين نوازندگان پيانو در ايران در ‪ ۱۶‬آذر سال ‪ ۱۳۷۲‬در سن ‪ ۸۱‬سالگي درگذشت.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26967

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يادواره استاد جواد معروفي در شهر موسيقي جهان برگزار شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016