سه شنبه 17 آبان 1384

تغییرات اساسی در مرکز موسیقی در پرده ای از ابهام، مهر

با تغییر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفتر موسیقی و همچنین تصویب طرح ساماندهی موسیقی و از سوی دیگر حذف بخش هایی از جشنواره موسیقی جوان، به نظر می رسد که تغییراتی اساسی در نظام ساختاری و برنامه ای مرکز موسیقی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار موسیقی "مهر"، در آخرین روزهای هفته گذشته اعلام شد که مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفتر موسیقی تغییر نام داده است که برای بسیاری از هنرمندان این رشته و همچنین علاقمندان ابهام های بسیاری داشت.

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تغییرات اساسی در تالار وحدت ایجاد شد که تعطیلی یک ماهه این تالار را در پی داشت. با پیگیری برگزاری جشنواره موسیقی جوان، دبیر این جشنواره نیز اعلام کرد که در صدد برگزاری این جشنواره بعد از وقفه ای دو ساله به همت مرکز موسیقی است. او همچنین اذعان کرد که ممکن است بخش پاپ از این جشنواره حذف شود. این در حالی است که تنها جشنواره ای که به صورت جدی به موسیقی پاپ می پرداخت، همین جشنواره موسیقی جوان بود.

در همین حین "داریوش پیرنیاکان" در گفت و گویی اعلام کرد که مرکز موسیقی در این روزها مشغول نگارش طرح چهارساله ساماندهی موسیقی است.

وی در مورد این طرح گفته بود: این طرح در شورای عالی سیاستگذاری تصویب شده و به زودی جزییات آن مشخص می شود. مرکز موسیقی در چهار سال آینده بر اساس آنچه در این شورا تصویب می شود، عمل می کند تا به نقطه مطلوب برسد. برای ارتقای کیفی و کمی موسیقی در سطح کلان لازم است که برنامه های بلند مدتی برای آن تعیین کرد تا با انجام و پیگیری آنها به وضعیت مطلوب تری برسیم.

با امکان حذف بخش پاپ از جشنواره موسیقی جوان و تاخیر دوباره در برگزاری این جشنواره نیز دوباره این موضوع قوت گرفت که اجازه اجرای موسیقی هایی جز سبک های کلاسیک و سنتی در تالار وحدت صادر نخواهد شد.

به گزارش "مهر" علی آیینه ساز مدیر تالار وحدت در این خصوص می گوید: این مساله به سیاست های مرکز موسیقی بر می گردد. اما با توجه به سیاست‌‏های مرکز موسیقی تمام برنامه های این تالار، معطوف به اجراهای سمفونیک، ملی و کلاسیک است.

آیینه ساز نیز در مورد تغییراتی که در ماه گذشته در تالار وحدت انجام شده است، خاطر نشان کرد: تم های صوتی ما که از پانزده سال گذشته تاکنون ارتقا پیدا نکرده بود، از چهار صد وات قدرت به 4 کیلو وات قدرت یعنی ده برابر گذشته ارتقا پیدا کرده است. ضمن آنکه ما در گذشته از هجده کانال صدایی میکروفن استفاده می کردیم. اما با تمهیداتی که به تازگی صورت گرفته، هم اکنون چهل و یک کانال صوتی در سیستم صدایی تالار وحدت نصب و راه اندازی شده است که جهش بسیار خوبی محسوب می‌‏شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمد حسین همافر که پیش از این با عنوان رییس مرکز موسیقی شناخته می شد و در دولت جدید نیز از مدیرانی به شمار می رود که در سمت قبلی اش ابقا شده است، با تغییر نام مرکز موسیقی به دفتر موسیقی همچنان عنوان مدیر کل خود را حفظ کرده است.

به نظر می رسد قرار است تا دفتر موسیقی شکل و شمایلی دیگر و حتی چارتی بزرگ تر از مرکز موسیقی داشته باشد. این اقدامات در حالی صورت گرفته است که تعاملات میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منجر به وقوع این اتفاقات شده است.

نکات مبهم بسیاری در این تغییر دیده می شود و برای بسیاری این پرسش ها مطرح است که آیا بزرگ تر شدن چارت سیستمی چون مرکز موسیقی می تواند کمکی به موسیقی ایران باشد یا صرفا گامی در جهت هر چه بیشتر کردن بروکراسی اداری به شمار می رود؟!

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27248

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تغییرات اساسی در مرکز موسیقی در پرده ای از ابهام، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016