دوشنبه 7 آذر 1384

عليرضا افتخاري: چقدر تقليد از محمدرضا شجريان، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقي

اگر حمايت‌هاي لازم از سوي دولت به خانه موسيقي مي شد و هنرمندان موسيقي هم با اشتياق دور هم جمع مي‌شدند اين مركز مي توانست به فعاليت خود ادامه دهد ، ولي وقتي مسئولين اين خانه ساكت نشسته اند و هيچ خط و مشي را تعيين نمي‌كنند و از سوي ديگر هيچ حمايتي هم نمي‌شوند ديگر وجود خانه موسيقي لازم نيست چون با اين اوضاع كاري از پيش نمي‌رود.

عليرضا افتخاري، در گفتگو با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: موزيسين‌ها نمي‌توانند حامي موسيقي باشند چون در اصل حضور خود موزيسين در عرصه موسيقي يعني حمايت از موسيقي، پس بايد كسي كه دلش به حال موسيقي مي‌سوزد و عاشق هنر و هنرمند است اين مسئوليت را بر عهده بگيرد. آقايان روشن‌روان، گنجه‌اي و ديگر اساتيدي كه در هيات مديره خانه موسيقي فعاليت مي‌كنند بايد به كار خود (موسيقي) برسند و اين دولت است كه بايد از خانه موسيقي حمايت كند.

وي افزود: تنها تشكيل خانه ي موسيقي كافي نيست اين خانه نياز به يكسري وسائل و امكاناتي دارد تا چنين امكاناتي فراهم شود هيچ اتفاقي هم نمي‌افتد.

افتخاري يكي از دلايل عمده ي موفق عمل نكردن خانه ي موسيقي را جدايي ميان هنرمندان موسيقي دانست و گفت: اساتيد هر كدام ساز خودشان را مي‌زنند. هيچ كس سر جاي خود نيست و همه به خودشان اجازه انتقاد مي‌دهند.

براي مثال من چيزي حدود 30 سال است كه در موسيقي فعاليت مي‌كنم آن وقت جواناني كه تازه وارد عرصه موسيقي شده‌اند به خود اجازه انتقاد از من رامي‌دهند و روزنامه‌ها هم چاپ مي‌كنند.

مسئله ديگري که اعث شده خانه موسيقي خوب عمل نكند اين است كه ما به آقاي روشن‌روان احترام لازم را نمي‌گذاريم. اگر مي‌خواهيم مشكلات حل شود بايد همدل و يكصدا از ايشان حمايت كنيم.

وي افزود: هنر امروز صاحبان خود را از دست داده هر كسي حرف خود را مي‌زند. آقاي روشن‌روان به تنهايي چه كاري ميتواند انجام دهد. اين نهاد نياز به حامي دارد كه اين هنرمندها را دور هم در اين خانه كه همان خانه موسيقي باشد جمع كند .

افتخاري در اشاره به گوشه‌نشيني هنرمندان موسيقي گفت: بايد اول هنر موسيقي را شناخت بعد به دنبال يادگيري آن بود. بسياري از هنرمندان موسيقي ما منزوي شدند يكي از وظايف اصلي خانه موسيقي دعوت از اين هنرمندان است كه تا آنها به خانه موسيقي بيايند. آقاي روشن روان تا به حال چند بار از اين دوستان دعوت كرده اند؟ من فكر مي‌كنم خيلي كم!.

اين خواننده موسيقي اصيل كشور با ضعيف دانستن عملكرد اين نهاد اظهار داشت: خانه موسيقي قانون و آيين‌نامه‌هايي مي‌خواهد چرا هيچ‌كس به اين خانه نمي‌آيد چون خانه موسيقي هيچ حرف حسابي ندارد. تنها يكسري آمدند جذب خانه موسيقي شدند كه تعدادشان هم انگشت شمارند. وقتي به من كه اين همه در موسيقي زحمت كشيدم احترام گذاشته نمي‌شود من هم متعاقبا به چند نفر مي‌گويم كه اين خانه، خانه موسيقي نيست. اگر اين خانه، خانه موسيقي بود يك كارت دعوت براي ما مي‌فرستاد كه در اين روز دور هم جمع بشويد و در مورد مسائل مختلف موسيقي نظر بدهيد نه اينكه دو هفته گذشته 10 - 15 نفر راجع‌به موسيقي تصميم بگيرند كه اصلا خودشان هيچ از موسيقي نمي‌دانند.

متاسفانه هنرمندان موسيقي با هم نيز مشكل دارند همه مي‌خواهند خود را به گونه‌اي مطرح كنند .

وي افزود: تنها به دنبال انتقادهاي بيهوده از يكديگر هستيم. فقط به دنبال اين هستيم كه ببينيم فلان هنرمند، موسيقي پاپ خواند انتقاد كنيم. فلان هنرمند سه تارش را با گيتار كوك كرد، انتقاد كنيم و... .

وي به ايسنا گفت: متاسفانه تنها مي‌خواهيم از استاد شجريان تقليد كنيم. در صورتيكه واقعيت اينست كه ما در موسيقي تنها يك شجريان مي‌خواهيم. روي سخنم با كساني است كه انتقاد بيهوده مي‌كنند. از اطراف شجريان دور شويد و به جاي تقليد خودتان را پيدا كنيد چقدر تقليد از محمدرضا شجريان.

اين خوانند گفت: متاسفانه هيچ ضابطه‌اي در موسيقي ما حاكم نيست. هنوز در مورد مسئله كوچكي مثل موسيقي پاپ مشكل داريم و يك برنامه منظم و مدون براي موسيقي‌مان تدوين نكرده‌ايم. هنوز نتوانسته‌ايم قانوني را در حمايت از حق هنرمند تدوين كنيم. يعني نتوانسته‌ايم حق كپي‌رايت را كه در تمام دنيا پذيرفته شده است در ايران پيدا كنيم. هنرمند با تمام مشكلات و هزينه‌هاي مختلف يك كاست را كار مي‌كند هنوز كاست به بازار نيامده، CD و نوارهاي اثر بين مردم بصورت قاچاق پخش مي‌شوند. به نظر من اين مشكلات موانع اصلي بر سر راه موسيقي كشور است.

افتخاري درباره راهكارهاي اصلي بر رفع مشكلات خانه موسيقي و فعال شدن اين نهاد مدني در موسيقي كشور گفت: پس از بحث اول که همان درست عمل کردن خانه موسيقي است ، دوم بحث برگزاري كنسرت‌هاست كه خانه موسيقي مي‌تواند با برگزاري چند كنسرت در سال بسياري از مشكلات خود را حل كند. بايد اول خود آقاي روشن روان گنجه‌اي و مسئولين خانه موسيقي اين حركت را شروع كنند تا بقيه هنرمندان موسيقي هم به تبعيت از آنها شروع به فعاليت كنند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به روند كند حركتي خانه موسيقي تصريح كرد: اهداف ما هر چند هم كه درست بود اما با حركتي بسيار بسيار كند به دنبال اين اهداف رفتيم. متاسفانه كار نمي‌كنيم فقط مي‌خواهيم در خانه بنشينيم و از همديگر ايراد بگيريم. ما مي‌گوييم خانه موسيقي كنسرت برگزار كند تا مشكلاتش حل شود اما در اين چند سال چند بار آقاي گنجه‌اي كنسرت دادند. آقاي ناصح‌پور كي يك كنسرت برگزار كردند . تنها مي‌خواهيم پشت ميز بنشينيم و ايراد بگيريم .

وي تاكيد كرد: متاسفانه ما هنرمندان هر چند در ظاهر با هم مشكلي نداريم اما در باطن با يكديگر همدل و يكصدا نيسيتم بطور حتم اگر يك دل و يكصدا در خانه موسيقي جمع مي‌شديم بسيار قدرتمند‌تر بوديم و توانايي‌اي اجرايي‌مان هم بيشتر از الان بود.

عليرضا افتخاري با اشاره به برگزاري يك فستيوال موسيقي بصورت مرتب در كشور خاطرنشان كرد: يكي از راههاي تامين بودجه و حل مشكلات خانه موسيقي برگزاري يك فستيوال 3 يا 4 روزه در ماه است. اگر اين فستيوال بصورت جمعي برگزار شود به طور حتم مردم هم استقبال مي‌كنند آنها عاشق هنرمندان هستند و از چنين فستيوالهاي استقبال مي‌كنند.

چرا خانه موسيقي نبايد توانايي برگزاري يك چنين فستيوالهايي را داشته باشد .

وي تاكيد كرد: خانه موسيقي اگر اين چنين فستيوالهايي را برگزار كند و از هنرمندان بخواهد كه در اين برنامه‌ها شركت كنند بطور حتم هنرمندان موسيقي نيز با اشتياق به سوي خانه موسيقي مي‌آيند و آنرا ياري مي‌كنند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27612

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عليرضا افتخاري: چقدر تقليد از محمدرضا شجريان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016