چهارشنبه 5 بهمن 1384

دعوت عام برای برگزاری جشن سده، کميته بين المللی نجات آثار دشت پاسارگاد

هموطنان! دوستداران ميراث فرهنگی و بشری ايرانزمين!
وضعيت پاسارگاد و آينده سد سيوند همچنان نامعلوم است! اگر چه، به همت و با تلاش بی وقفه عاشقان ميراث ملی و بشری ايران، آبگيری اين سد به تعويق افتاده است اما هنوز معلوم نيست که رأی قطعی مراجع متعدد تصميم گيری در ايران چه خواهد بود. تا اين لحظه تنها اين نکته گفته شده که قرار است در پانزدهم اسفند ماه 84 کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصميم نهايي را بگيرد، در حالي که معلوم نيست اين کميسيون قدرت اجرايی خود را از کجا بدست آورده است و چگونه می تواند بر دستگاه های اجرايی، و بخصوص وزارت نيرو که همواره بر آبگيری سد سيوند اصرار ورزيده است، اعمال نظر کند. در عين حال، زمزمه عقب افتادن يک سال و دو سال آبگيری سد هم مطرح شده است حال آنکه به هيچ روی با يک سال و دو سال و دهسال نه می شود دهکده های هخامنشی را جابحا کرد، نه می شود کارخانه های باستانی را تکان داد و نه می شود آن همه کشفيات با ارزش ملی و بشری را به جايي ديگر منتقل کرد. اکنون اکثر اهل فن در اين نظر متفق می شوند که سد سيوند هيچگاه نبايد آبگيری شود.
بهر روی، در حالت بلاتکليفی فعلی که بر اين تصميم گيری حاکم شده است، کميته بين المللی نجات آثار باستانی دشت پاسارگاد می خواهد تا همچنان چراغ اعتراض و کوشش برای جلوگيری از آبگيری اين سد تاريخ کُش را فروزان نگاهدارد و تا اعلام انصراف کامل از آبگيری سد سيوند، دست از کوشش برای تحقق اين خواست انسانی و ملی برندارد.
ما، از روز تشکيل اين کميته تا به امروز، در راستای آگاه ساختن مردمان جهان و سازمان های بين المللی، در فرصت هايی همچون روزهای مهرگان، روز بزرگداشت کورش، روزهای جشن آذرآبادگان، و هفته ادبيات و هنر پاسارگاد، برنامه هايي موفق و تأثيرگذار را در سطح بين المللی برگزار کرده ايم. اکنون نيز قصد داريم، به مناسبت «جشن سده»، که يکی از جشن های بزرگ ايرانی است، در روز دهم بهمن (مصادف با سی ام ژانويه) بار ديگر دست به کاری گسترده بزنيم. جشن سده، جشن آتش، جشن پيروزی حرارت و گرما بر يخبندان و سرما است و ما از اين مجموعه نمادين ياری می طلبيم تا ابرهای مهاجم نابودی را از آغازگاه زمانی و مکانی تاريخ و فرهنگ مان دور سازيم. چرا که اگر پاسارگاد ميراث مادی گذشتگان ما برای بشريت است، آئين هايی همچون جشن سده بخش معنوی اين ميراث را تشکيل می دهند.
ما، بدينوسيله، از تمامی اعضا و حمايت کنندگان کميته و به خصوص رسانه های گروهی دعوت می کنيم که اين جشن بزرگ ايرانی را به روز خواستاری نجات پاسارگاد تبديل کنند. البته که کميته نجات پاسارگاد آماده است تا بيشترين توانايي ها و اطلاعات خود را در اختيار آن ها قرار دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين از همه هموطنان و همه دوستداران ميراث فرهنگی ايرانزمين، در داخل و خارج کشور، می خواهيم تا جشن سده را همچون يک عيد بزرگ برگزار کرده و با برگزاری ميهمانی و تبريک گفتن به يکديگر آن را در حافظه ی فرزندان خود به ثبت برسانند؛ چرا که حفظ آثار معنوی و مادی مربوط به هويت ايرانی ما بدون آموزش نسل آينده راه بجايی نمی برد.
توجه داشته باشيد که ما، نه به عنوان انسان هايي کهنه پرست، بلکه به عنوان انسان هايي امروزی که برای ميراث مادی و معنوی خود احترام و ارزش قايل هستيم به پيشباز جشنی می رويم که پايه و اساس آن بر شادمانی و روشنايي گذاشته شده است. ما، به عنوان ستايش کنندگان انسان، بر اين باوريم که گوهر هستی انسان جز از شادمانی و روشنی ساخته نشده است و بيهوده نيست که، در سراسر طول تاريخ جهان، انسان ها با سلاح همين شادمانی ها و روشنی ها به جنگ تاريکی و غم و اندوه و رنج و مصيبتی که شايسته انسان نيست رفته اند.

با مهر و احترام
کميته بين المللی نجات آثار دشت پاسارگاد
سوم بهمن – بيست و سوم ژانويه 2006
www.savepasargad.com
E-mail: Admin@savepasargad.com
Fax: 509-352-9630

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28520

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دعوت عام برای برگزاری جشن سده، کميته بين المللی نجات آثار دشت پاسارگاد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016