جمعه 5 اسفند 1384

بیست قطعه از حسین علیزاده منتشر شد، مهر

بیست قطعه از حسین علیزاده با تنظیم برای سنتور توسط مینا افتاده به همت موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی "مهر"، همانطور که از نام کتاب بیست قطعه از حسین علیزاده پیداست، در این کتاب منتخبی به سلیقه مینا افتاده از ساخته های حسین علیزاده انتخاب شده اند تا علاقمندان به موسیقی به ویژه علاقمندان ساز سنتور از آن بهره ببرند.
نام حسین علیزاده نوازنده تار و سازهای مضرابی و آهنگساز موسیقی ایران، نامی آشنا برای اهالی موسیقی جدی ایرانی وهمچنین علاقمندان این موسیقی است. بی شک دوستداران موسیقی فاخر سنتی و علاقمندان به فراگیری آن از نواختن آثار علیزاده و ملودی های ماندگار وی سود خواهند برد، اگرچه تمامی این قطعات در اصل برای ساز تار نوشته شده اند، اما گرآورنده تمامی آنها را برای اجرا با ساز سنتور برگردانده است.

همانطور که در مقدمه کتاب هم اشاره شده است، تمامی این قطعات برای ساز تار نوشته شده اند اما خانم افتاده تنظیمی جدید از آنها را برای ساز سنتور ارائه کرده اند که اگر چه نمی توان تمام ریزه کاری ها و حالات قطعات را با ساز سنتور اجرا کرد، اما بی شک اجرای این قطعات که از چهار کتاب ده قطعه 1، 2، 3 و 4 حسین عیلزاده هستند، خالی از لطف نیست. به نظر می رسد که هدف اصلی از نگارش این کتاب همانطور که در آن اشاره شده است، آشنایی با آثار استادان برجسته موسیقی ایران و شناخت این قطعات است که از ملودی های بسیار زیبا، خلاقیت و تنوع در ریتم و همچنین تکنیک بالا برخوردارند و می توانند راهنمایی ارزشمند برای نسل جون وجویای موسیقی فاخر ایرانی باشند. در این کتاب قطعات به شکلی برای ساز سنتور تنظیم شده اند که به ساختار اصلی ملودی ها وزن آنها لطمه ای وارد نشود، از این رو با توجه به امکانات سنتور و در برخی موارد با تغییر کوک رایج و تغییر اکتاو و حتی انتقال بعضی از آنها مانند هروایه که از افشاری یک گام به افشاری گام دیگر انتقال داده ده یا حذف جمله ای از هجران به علت استفاده از نغمه صورت گرفته است.

بیست قطعه از حسین علیزاده در 70 صفحه و قطع A4 نگاشته شده است و در آن قطعاتی در شور، ابوعطا، بیات ترک، افشاری، نوا، سه گاه، چهارگاه، شوشتری، ماهور و راست پنجگاه، آمده است که از جمله آنها می توان به خزان، چهارمضراب، نوروز 62، نوروز 63، هروایه، رقص زار، راز ونیاز، نغمه و هفت مضرابی اشاره کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از دیگر نکات قابل توجه این کتاب می توان به ذکر منابع صوتی موجود در کشور از هر قطعه اشاره کرد که این نکته می تواند برای علاقمندان و نوازندگان کمک بسیار کاربردی باشد.

نت نویسی بیست قطعه از حسین علیزاده را "نریمان امینیان" به عهده داشته است و "صمد ور" نغمه نگاری آن را انجام داده است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28964

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بیست قطعه از حسین علیزاده منتشر شد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016