جمعه 19 اسفند 1384

فریدون جنیدی: "زبان و ادب فارسی" رو به فراموشی می رود، مهر

- حق هر ایرانی است که ریشه زبان مادری خود را بشناسد

فریدون جنیدی - محقق زبان و ادبیات فارسی ، گفت : متاسفانه ریشه های زبان و ادب فارسی در جامعه ما رو به فراموشی می رود و دانش آموزان و دانشجویان از ادبیات و زبان خود بی اطلاع هستند .
این شاهنامه پژوه و محقق زبانهای باستانی در گفتگو با خبرنگار کتاب مهر ، ضمن بیان این مطلب افزود : بزرگترین اثر ایرانی در زمینه معرفی تاریخ و اساطیر ایرانی شاهنامه فردوسی است که لبریز از آیین های ملی و خرد مندانه ترین شاهکار حماسی به شمار می رود . با اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی پژوهشها و مطالعات جدی تری نسبت به دوران قبل درمتون حماسی و شاهکارهای ملی ما انجام گرفت ولی هنوز چنان که شایسته است به این زمینه پرداخته نشده است .

فریدون جنیدی ادامه داد : در تاریخ ادبیات فارسی و حتی در آثار عرفانی ما توجه به عناصر ملی و آیین های باستانی ما دیده می شود و همواره عرفان و مذهب در کنار میهن دوستی و عشق به سرزمین اجدادی در ادبیات ما درخشیده است . بدون آشنایی با ریشه های زبان غنی فارسی نمی توان آن را به جلو حرکت داد و باید بیشتر از پیش در آبیاری درخت کهنسال فرهنگ و ادب فارسی تلاش شود .

این نویسنده خاطرنشان کرد : زبان فارسی و سنت های اصیل ایرانی در طول تاریخ با تحولات زیادی روبرو بوده اند که آموزش آنها به جوانان ضمن برانگیختن ذوق و اشتیاق در آنها ، اعتقادی دوباره به آرمانهای ایران اسلامی ایجاد می کند . متاسفانه آموزش زبان باستانی و پهلوی تنها به صورت کلاسهای پراکنده و بیرون از حیطه مدرسه و دانشگاه انجام می شود در حالی که حق هر ایرانی است که ریشه زبان مادری خود را بشناسد .

وی تصریح کرد : از زمان حمله مغول به ایران مردم ما یکباره از فرهنگ غنی و ادبیات گسترده خود دور شد و هنوز پس از گذشت دورانهای متمادی درخت زبان فارسی به بار ننشسته است . باید با تلاشی جدی و همیاری ملی نگاهی فراتر به تاریخ و فرهنگ خود داشته باشیم .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جنیدی در پایان گفتگو عنوان کرد : بنیاد نیشابور از نهادهایی است که با همین هدف به آموزش ، تحقیق و نشر کتاب می پردازد و با برگزاری کلاس های هفتگی شاهنامه خوانی و آموزش خط و زبان پهلوی در جهت اعتلای فرهنگ جامعه تلاش می کند . انتشار دو فرهنگ عظیم در معرفی واژه های اوستایی و پهلوی از جمله فعالیت های این بنیاد است .

به گزارش مهر ، فریدون جنیدی از محققان فرهنگ باستانی است . وی که متولد20 فروردین 1318 در نیشابوراست سالها به تدریس شاهنامه و زبان های باستانی در دانشگاه های صنعتی شریف ، تهران و کرمان اشتغال داشته و در حال حاضر در کنار تدریس آزاد به ویرایش شاهنامه و تالیف کتاب های تاریخی و ادبی اشتغال دارد .

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29249

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فریدون جنیدی: "زبان و ادب فارسی" رو به فراموشی می رود، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016