جمعه 18 فروردين 1385

پنجاه‌وپنجمين سالگشت درگذشت صادق هدايت، نارضايتی جهانگير هدايت از روند تجديد چاپ آثار هدايت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


جهانگير هدايت نارضايتي خود را از اين‌كه كتاب‌هاي «صادق هدايت» براي تجديد چاپ، روند كسب مجوز را بايد از ابتدا شروع كنند، اعلام كرد.

برادر‌زاده‌ي اين نويسنده همچنين به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت كه مجوز چاپ دايم سه كتاب تجديدچاپي صادق هدايت، براي كسب اجازه‌ي ترخيص از صحافي، خواسته شده است.

چاپ چهارم «سه قطره خون» و چاپ‌هاي سوم «انسان و حيوان» و «خيام صادق» ‌اين نويسنده، به‌تازگي از سوي نشر چشمه منتشر شده‌اند كه براي ترخيص‌شان از صحافي، مجوز چاپ دايم‌شان خواسته شده‌ است.

جهانگير هدايت با بيان اين‌كه در صورتي مجوز ناشر را از او مي‌توانند پس بگيرند، كه خلاف مسلم كرده باشد، اين موضوع را عامل بازدارنده‌اي از چاپ كتاب دانست.

او هم‌چنين تاكيد كرد كه اين نوع برخورد مطلقا با قوانين درباره‌ي كتاب - مصوبه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي - مطابقت ندارد و افزود: اگر قرار باشد تمام مجوزهاي صادرشده در دوران هشت‌ساله‌ي اصلاحات لغو شوند، موضوع ابعاد خيلي وسيعي پيدا مي‌كند.

او همچنين به معلق ماندن صدور مجوز كتاب‌هاي «ياد هدايت 83» ، «يك‌صد سالگي صادق هدايت در ايران و جهان» و «تاريك‌خانه» (به زبان‌هاي فارسي، ‌انگليسي، فرانسه، تركي استانبولي و ارمني) اشاره كرد.

صادق هدايت در روز سه‌شنبه 28 بهمن ماه 1281 در تهران متولد شد. در سال 1293 دوره‌ي متوسطه را در دبيرستان دارالفنون آغاز كرد. در سال 1295 ناراحتي چشم برايش پيش آمد كه در نتيجه در تحصيل او وقفه‌اي حاصل شد، ولي در سال 1296 تحصيلات خود را در مدرسه سن‌لويي تهران ادامه داد و با زبان و ادبيات فرانسه آشنايي پيدا كرد.

در سال 1305 براي تحصيل، به بلژيك اعزام شد، اما پس از مدتي او را براي ادامه‌ي تحصيل به پاريس منتقل كردند. صادق هدايت در سال 1307 براي اولين‌بار به خودكشي دست زد كه او را نجات دادند. سرانجام در سال 1309 به تهران مراجعت كرد و در همين سال در بانك ملي ايران استخدام شد. در اين ايام، گروه «ربعه» شكل گرفت كه عبارت بودند از: بزرگ علوي، مسعود فرزاد، مجتبي مينوي و صادق هدايت. در سال 1311 از بانك ملي استعفا داد و در اداره‌ي كل تجارت به كار مشغول شد. مدتي هم در وزارت امور خارجه اشتغال يافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در سال 1315 در شركت سهامي كل ساختمان به كار مشغول شد و در همين سال، به هند عازم شد و تحت نظر محقق و استاد هندي بهرام گور انكل ساريا زبان پهلوي را فراگرفت. در سال 1316 به تهران مراجعت كرد و مجددا در بانك ملي ايران به كار پرداخت. در سال 1317 از بانك ملي ايران مجددا استعفا داد و در اداره‌ي موسيقي كشور به كار پرداخت. ضمنا همكاري با مجله «موسيقي» را آغاز كرد و در سال 1319 در دانشكده‌ي هنرهاي زيبا با سمت مترجم به كار مشغول شد.

در سال 1322 همكاري با مجله‌ي «سخن» را آغاز كرد. در سال 1324 بر اساس دعوت دانشگاه دولتي آسياي ميانه در ازبكستان به تاشكند رفت. ضمنا همكاري با مجله‌ي «پيام نور» را آغاز كرد. در همين سال مراسم بزرگداشت صادق هدايت در انجمن فرهنگي ايران و شوروي برگزار شد. در سال 1328 براي شركت در كنگره‌ي جهاني هواداران صلح از او دعوت به عمل آمد، ولي در كنگره نتوانست حاضر شود. در سال 1329 به پاريس رفت و در 19 فروردين 1330 در سن 48 سالگي در همين شهر به‌وسيله گاز خودكشي كرد و در گورستان پرلاشز در پاريس به خاك سپرده شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29553

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پنجاه‌وپنجمين سالگشت درگذشت صادق هدايت، نارضايتی جهانگير هدايت از روند تجديد چاپ آثار هدايت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016