دوشنبه 19 تير 1385

سالا‌ر عقيلی خواننده گروه دستان: نحوه اعطای مجوز کنسرت در ايران نااميدکننده است، سرمايه

سرمايه - سما بابايی : اولين کنسرت گروه دستان در سال جديد بالاخره مجوز دريافت کرد و قرار است که در مجموعهء فرهنگی نياوران تهران برگزار شود.

اين در حالی است که اين گروه برای دريافت مجوز اين کنسرت تقريبائ‌سه ماه منتظر ماند.

سالار عقيلی خوانندهء گروه دستان، صبح ديروز در جلسهء مطبوعاتی که به همين منظور برگزارشده بود، در اين باره گفت: «مشکل موسيقی ايران در حال حاضر به دليل بی‌توجهی سازمان‌ها و دستگاه‌های حامی است، قطعائ اگر نيمی از آن توجهی که به پديده‌ای همچون فوتبال در ايران صورت می‌گيرد به عرصهء موسيقی معطوف می‌شد، وضعيت موسيقی در ايران بارها بهتر از چيزی بود که در حال حاضر شاهد آن هستيم.»

عقيلی اضافه کرد: «اين روزها برای اعطای مجوز برای برگزاری کنسرت، طوری برخورد می‌شود که واقعائ نااميدکننده است. مشکلات ريز و درشتی که در اين راه وجود دارد پيش از هر چيز من را با اين سؤال مواجه می‌کند که واقعائ برگزاری کنسرت چه مشکلی دارد که اين قدر پروسهء صدور مجوز آن طولانی و دشوار است. برای همهء ما روشن است که کنسرت موسيقی متفاوت از هر عملی است که می‌تواند حساسيت‌برانگيز باشد و يا رنگ و بوی سياسی داشته باشد.»

بابک چمن‌آرا برگزارکننده کنسرت گروه دستان که پيگيری‌های صدور مجوز را انجام داده است. در اين باره افزود:«الگوريتم صدور مجوز در روزهای مختلف کاملائ متفاوت است، يعنی از هيچ روند خاصی پيروی نمی‌کند. در اين ميان هم تنها وزارت فرهنگ و ارشاد مقصر نيست، بلکه اين مساله به عوامل و علل بسياری مربوط می‌شود. با اين حال نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نمی‌توان ناديده گرفت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بايد به عنوان حامی و ستون در اين ميان حاضر شود ولی عملائ اين اتفاق نمی‌افتد، گروه دستان از ۱۸ فروردين برای صدور مجوز اقدام کرده بود و تا ۱۰ روز پيش هنوز هيچ پاسخی به ما داده نشده بود.»

حميد متبسم عضو گروه دستان نيز با اشاره به نااميدی اهالی موسيقی از برخوردهای جهت‌دار اضافه کرد: «سال ۶۵ قصد داشتم ايران را ترک کنم آن روزها دوستان و شاگردانم مرا نهی کردند. ‌بعد از دو سال وقتی برای انتشار آلبوم «بامداد» مشکلاتی را که پيش رويم قرار گرفت را ديدند همهء آن‌ها متفق‌القول بودند که بايد بروم. به هر حال زبان هنر به شدت فراگير و بين‌المللی است و در هر زمان و مکانی می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.»

در ادامه حسين بهروزی‌نيا عضو گروه دستان و نوازندهء بربط دربارهء برگزاری اين کنسرت گفت: «چند روزی است که اعضای گروه دستان تمريناتشان را آغاز کرده‌اند و در اين فاصله دو هفته‌ای ما طی يک برنامهء فشرده تمرينات گروهی‌مان را انجام می‌دهيم.

در اين کنسرت اجرای ما شامل دو بخش است، بخش اول شامل اجرای بی‌کلام است که براساس ساخته‌های من و حميد متبسم اجرا خواهد شد.

بخش دوم هم در حال و هوای مکتب اصفهان اجرا خواهد شد و اين بخش هم از ساخته‌های من است و سالار عقيلی با صدايش در اين بخش گروه دستان را همراهی می‌کند. اشعار بخش مکتب اصفهان را از حافظ، مولانا و عطار انتخاب کرده‌‌ايم که شامل چهار تصنيف و سه قطعهء بی‌کلام است.»

در ادامهء اين نشست حميد متبسم دربارهء قدمت همکاری نوازندگان و اعضای گروه دستان گفت: ‌«گروه دستان بيش از ۱۴ سال است که شکل گرفته و تقريبائ اکثر اعضای آن طی اين مدت ثابت بوده‌اند و همکاری نزديک و تنگاتنگی را در اين سال‌ها تجربه کرده‌اند. سالانه تقريبائ ۴۰ کنسرت برگزار می‌کنيم و همين مساله سبب تعامل زياد اعضای گروه می‌شود. آنقدر که هماهنگی بسيار زياد ميان اعضای گروه سبب شده که در برنامه‌های مختلف بخشی از اجرا را براساس تقاضاهايی که در حين کنسرت صورت می‌گيرد، تغيير دهيم. به عنوان مثال چندی پيش با خانم پريسا در مادريد کنسرتی داشتيم که اغلب حاضران در اين برنامه مشتاقانه از ما اجرای دوباره شوريده را می‌خواستند و ما با وجود برنامه‌ريزی قبلی بخش‌هايی از آلبوم شوريده را اجرا کرديم.»

متبسم دربارهء سرپرستی گروه دستان و مديريت فنی گفت: «در گروه دستان هر کدام از اعضا که قطعه‌ای را می‌سازد خودش دربارهء نحوهء اجرا تصميم‌گيری می‌کند و با بقيه در ميان می‌گذارد، اما اگر منظور از سرپرستی فنی هماهنگی‌های لازم برای اجرای برنامه است بايد بگويم اين بخش به عهدهء من است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامهء‌اين نشست سعيد بهروزی‌نيا به تشريح اهداف و برنامه‌های گروه دستان پرداخت و گفت: «هدف اصلی ما در اين گروه جذب جوانان با استفاده از ابتکاراتی است که نوازندگان ما در حين اجرا ارايه می‌کنند. ما از سازهايی همچون بربط، کمانچه و تار صداهايی را بيرون می‌آوريم که با صدای هميشگی آن‌ها متفاوت است، ‌ما به اين ترتيب به آن‌چه که می‌خواستيم رسيديم.»

در ادامهء اين بحث متبسم اضافه کرد: «ما در تلاش هستيم که به خلاقيت برسيم. آن قدر که حتی سعی می‌‌کنيم از يک خوانندهء ثابت استفاده نکنيم. به نظرم اساسائ نبايد يک گروه موسيقی از يک خوانندهء ثابت استفاده کند، زيرا همين تغييرات است که برنامه را جالب‌تر می‌کند. به هر حال طی اين مدت به همهء ما ثابت شده است که گروه‌هايی که دارای خوانندهء ثابت هستند عمرشان کوتاه است. اغلب گروه‌های موسيقی همچون عارف، کامکار و شيدا هم در اصل خوانندهء ثابت ندارند.»

در ادامه سالار عقيلی خوانندهء گروه دستان در اجرای جديدشان اضافه کرد: «اين اولين تجربهء اجرای زندهء من با گروه دستان است، اگرچه سال گذشته آلبوم سعدی را با اين گروه روانهء بازار کردم.اين گروه علاوه بر تکنيک‌های خاص، از نظم و ترتيب حيرت‌انگيزی برخوردار است.»

کنسرت گروه دستان از ۲۸ تا ۳۱ تيرماه در مجموعهء فرهنگی- هنری نياوران برگزار می‌شود، ‌علاوه بر اين قرار است بعد از پايان اين کنسرت بخش اول اين کنسرت در آلبومی تحت عنوان «ساز دستان» روانهء بازار موسيقی شود.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30866

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سالا‌ر عقيلی خواننده گروه دستان: نحوه اعطای مجوز کنسرت در ايران نااميدکننده است، سرمايه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016