سه شنبه 3 مرداد 1385

احسان نراقی: كارهاي مسوولان اداره فرهنگ و ارشاد منطقی ندارد، يك سال اخير سياه ترين دوران تاريخ كتاب ايران است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يكسال اخير سياه ترين دوران تاريخ كتاب ايران است و بعدها در تاريخ از آن به عنوان فاجعه قرن ياد خواهند كرد.

"احسان نراقي" در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا،درباره صدور مجوز كتاب گفت: صدور مجوز كتاب از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سليقه اي است. مجموعه مقالاتم را كه سال ها پيش منتشر شده بود، ناشر براي تجديد چاپ به ارشاد فرستاد، اما پس از دو ماه هنوز وضعيت اين كتاب مشخص نشده است و اين تنها مشكل من نيست؛ هر ناشري دست كم 40 عنوان كتاب دارد كه وضعيت‌‏شان مشخص نشده است و اين نشان مي دهد كه كارهاي مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامي هيچ منطقي ندارد.
وي تصريح كرد: "مسجد جامعي" با حالت معقول و روشنفكرانه با كتاب روبرو شدند و در دوران "خاتمي" و وزارت "مسجد جامعي"، ايران در عرصه كتاب بيشتر توليد را داشت و زماني كه "خاتمي" بر سر كار آمد؛ تعداد كتاب منتشر شده در حدود 8000 عنوان بود، اما در پايان دوره رياست ايشان شاهد انتشار 40 هزار عنوان كتاب در كشور بوديم.
نراقي با بيان اينكه درخشان ترين دوره انتشار كتاب در ايران به دوره "خاتمي" باز مي گردد، گفت: در اين سال ها بسياري از كتاب هاي فيلسوفان قرن بيستم در ايران ترجمه و منتشر شد و اين اتفاق بسيار مهمي است كه از كنار آن نمي توان گذشت.در حدود 2 سال پيش در يونسكو ،يكي از دوستان مصري ام را ديدم، او به من گفت: تعداد كتاب هاي ترجمه منتشر شده در ايران در حوزه علوم انساني چند برابر كتاب هاي منتشر شده در جهان اسلام است و اين قابل تقدير است.
وي با اشاره به وضعيت فعلي صدور مجوز در كشور اظهارداشت: بي اطلاعي و بي سوادي بازرسان اداره كتاب و ترس و رعبي كه از سوي بالا به آنها اعمال مي شود؛ موجب منع انتشار كتاب در كشور شده است. بهتر است از اين پس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان اداره امتناع ياد كنيم.
نراقي يكسال اخير را سياه ترين دوران تاريخ انتشار كتاب در ايران خواند و گفت: در يكسال اخير كمترين تعداد كتاب منتشر شده است و بعدها از آن به عنوان فاجعه قرن ياد خواهند كرد، اين با توجه به اينكه آمار كتاب خواني در كشور ما بسيار پايين است، فاجعه است. دستگاهي كه بايد در خدمت انتشار كتاب باشد، در خيانت به كتاب گام برمي دارد.
وي با اشاره به اينكه ما در سياه ترين دوران انتشار كتاب به سر مي بريم، افزود: مگر مردم ايران آنقدر بي شعورند كه با خواندن يك كتاب اخلاقشان فاسد شود، همه اين مسائل از تنگ نظري مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ناشي مي شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي افزود: اگر در كشور ما قانون مطبوعات وجود دارد, بايد اجازه بدهيم كه يك كتاب منتشر شود, اگر شكايتي از آن شد؛ آن زمان هيات منصفه راي بدهد و آن وقت كتاب را از بازار جمع كنيم، نه اينكه خودسرانه و بدون تامل و تعقل مانع انتشار يك كتاب بشويم.
نراقي در پايان سخنانش، گزارش تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از وزارت فرهنگ و ارشاد "خاتمي" را كذب محض خواند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31110

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احسان نراقی: كارهاي مسوولان اداره فرهنگ و ارشاد منطقی ندارد، يك سال اخير سياه ترين دوران تاريخ كتاب ايران است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016