سه شنبه 5 تير 1386

مهستی درگذشت، راديو فردا و بی بی سی

مهستی، خواننده مشهور ايرانی که از بيماری سرطان روده رنج می برد، به سن ۶۱ سالگی درسانتا روزای کاليفرنيا در گذشت.

مهستی که نام اصلی اش «خديجه (افتخار) دده بالا» است، در سال ۱۳۲۵ متولد شد. او که خواهر ديگر خواننده محبوب ايرانی هايده است، توسط پرويز ياحقی، آهنگساز پر آوازه ايرانی، کشف ومعرفی شد.

مهستی کار خوانندگی را از برنامه گل های رنگارنگ و با آهنگ « آخه دلم را برده خدايا» که ساخته پرويز ياحقی بود، شروع کرد.

در آغاز، مهستی با مشکلات زيادی از طرف خانواده اش برای شروع کارخوانندگی مواجه شد، با توجه به فشار خانواده مهستی تصميم گرفت که با تصوير جديدی از زن خواننده ايرانی پا به عرصه بگذارد. مهستی همواره خود را خواننده ای معرفی می کرد که به ارزش های خانوادگی احترام می گذارد.

موفقيت مهستی باعث شد تا ۵ سال بعد از شروع کارش، خواهر ديگر او هايده نيز پا به عرصه خوانندگی بگذارد.

مهستی همزمان با انقلاب در ایران به بريتانيا و سپس به آمريکا مهاجرت کرد.

مهدی ذکايی، روزنامه نگار و سردبير مجله جوانان در لس آنجلس در همين رابطه و درگفت و گويی با راديو فردا ضمن اشاره به خوانندگانی نظير هايده، مهستی و حميرا، اين نسل را «کلاسيک» خواند و در مورد مهستی گفت:«کاری که مهستی در قالب خوانندگی ارائه می داد، در نوع خودش تکرار نشدنی است.»

آقای ذکایی در مورد بیماری مهستی گفت:« سه ماه پیش، در دیداری که بعد از کنسرت دبی با ایشان داشتم گفت که هیچ گاه توصیه های دکترانش را جدی نگرفته و از شیمی درمانی نیز سر باز زده است.»

در سال ۲۰۰۵ ميلادی، به خاطر« يک عمر فعاليت هنری» از مهستی در مجلس باشکوهی در لس آنجلس تقدير به عمل آمد.

در مارس ۲۰۰۷ مهستی اعلام کرد که دچار سرطان روده شده و از آن پس تلاش کرد تا جامعه ايرانی مقيم آمريکا را بيشتر با بيماری سرطان و نقش تمرين های فيزيکی در درمان اين بيماری آشنا کند.

از مهستی ۳۵ آلبوم موسيقی برجای مانده است.

***

مهستی، خواننده ايرانی، درگذشت، بی بی سی

مهستی، خواننده ايرانی در سن شصت سالگی به دليل ابتلا به سرطان، در سانتا رزا در شمال کاليفرنيا درگذشت.
خبر درگذشت اين خواننده قديمی ابتدا در رسانه های فارسی زبان منتشر شد، وی از مدتها قبل به دليل ابتلا به سرطان روده بيمار و بستری بود.

خديجه دده بالا که بعدها با روی آوردن به خوانندگی نام هنری مهستی را برای خود برگزيد، در سال ۱۹۴۶(۱۳۲۵) متولد شد. در نوجوانی استعدادش برای خوانندگی توسط پرويز ياحقی، يکی از مشهورترين موسيقيدان های ايران، کشف شد.

نخستين آوازهای او در مجموعه گلهای رنگارنگ که در دهه چهل از راديو ملی ايران پخش می شد، به کارهای او اعتبار بخشيد و او را به خواننده ای محبوب در دهه های چهل و پنجاه بين مردم بدل ساخت و به علاوه راه را برای ورود خواهر بزرگترش، هايده به عالم خوانندگی نيز باز کرد.

مهستی از ازدواج اول خود با خسرو ناظميان، يک دختر به نام سحر دارد که در شمال کاليفرنيا زندگی می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کمی پس از انقلاب ايران، مهستی به بريتانيا رفت و پس از چند سال به آمريکا مهاجرت کرد. در سال ۲۰۰۵ نيز آکادمی جهانی هنر، ادبيات و رسانه ها از وی برای ۳۵ سال فعاليت در زمينه موسيقی سنتی و پاپ ايرانی تقدير به عمل آورد.

از وی بالغ بر ۳۵ آلبوم موسيقی از جمله: "هوای يار"، "آشفته"، "مسافر" و "گل اميد" منتشر شده که اغلب آنها با استقبال روبرو شده است.

در بهمن ماه سال گذشته مهستی اعلام کرد که مبتلا به سرطان پيشرفته است و غفلت در درمان آن، سبب وخامت بيماری شده است و از اين طريق از جامعه ايرانيان درخواست کرد تا در برابر عوامل سرطان زا و يا نشانه های اين بيماری هوشياری بيشتری به خرج دهند.

مهدی ذکايی، سردبير مجله جوانان در لس آنجلس در باره درگذشت مهستی می گويد: "وی روز گذشته در بيمارستان درگذشت، درحالی که با وخامت حالش به منزل دخترش، سحر در شمال کاليفرنيا رفته بود و دو روز آخر نيز در اغما به سر می برد."

آقای ذکايی با اشاره به آثار برجامانده از مهستی در موسيقی ايران می گويد که تاثير مهستی در موسيقی سنتی ايران غيرقابل انکار و با ارزش است و سرمايه موسيقی سنتی ايران محسوب می شود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33573

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مهستی درگذشت، راديو فردا و بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016