جمعه 29 تير 1386

راز ماندگاری برنامه‌ طنز صبح‌های جمعه‌ راديو، "جـمعه ايرانی" ۲۰ سـاله در گـفت‌وگو با سـعيد توکل، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

«صبح جمعه با شما»‌ در سال ۶۴ با ايجاد راديو «دريا» در شمال کشور آغاز شد و يکسال پس از آن توانست به عنوان برنامه‌يی مردم‌دوست و به يادماندنی شناخته شود و جای برنامه‌های مختلف صبح‌های جمعه‌ی راديو که اغلب علمی بودند را بگيرد.

به گزارش خبرنگار سرويس راديو خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، «صبح جمعه با شما» شبکه‌ی سراسری راديو از دهه فجر سال ۱۳۶۵ آغاز شد. اما از حدود سال ۸۰ ، وقفه‌يی دو ساله در برنامه ايجاد شد و مجددا از تاريخ ۱۳ تيرماه ۱۳۸۲ با نام «جمعه ايرانی» فعاليت خود را از سر گرفت.

سعيد توکل تهيه‌کننده‌ی اين برنامه در اين زمينه به خبرنگار ايسنا توضيح داد: در مدت اين وقفه ـ که به صلاح ديد مديران راديو، برنامه «صبح جمعه با شما» پايان يافته بود ـ ، تصميم بر اين بود تا آقای کاردان در اين بخش برنامه سازی کنند، اما به دليل جنس برنامه و داشتن مخاطبان خاص برای صبح روز جمعه، مناسب نبود و پس از يک سال و نيم پايان يافت و پس از آن نيز چند ماهی برنامه‌ی «صبح روز تعطيل» پخش شد.

در سال ۸۲ مجددا از اين گروه دعوت شد تا برای ساخت برنامه‌يی مفرح، شاد و نقادانه برای راديو سراسری اقدام کنند و آن‌ها که در اين مدت در راديو تهران برنامه‌يی با نام «قند و نمک» را اجرا می‌کردند دوباره به راديو ايران بازگشتند.


*****


تهيه کننده برنامه‌ی «جمعه ايرانی» راديو ايران معتقد است: راز ماندگاری اين برنامه، مردمی بودن آن است و دليل اثبات آن آمار بالای مخاطبان برنامه است.

سعيد توکل در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس راديو ايسنا ادامه داد: در آن زمان سريالی به نام اوشين از تلويزيون پخش می‌شد که طبق آمار مرکز تحقيقات سازمان صدا و سيما نزديک به ۷۰ درصد مخاطب داشت و از پربيننده‌ترين برنامه‌ها بود. طبق گزارش همين مرکز، «صبح جمعه با شما» از آمار بالاتری يعنی بالای ۷۰ درصد برخوردار بود. در حال حاضر آمار دقيقی در دست نيست. اما از طريق تست‌هايی که به وسيله مسابقه برنامه‌ می‌زنيم آن را بالای ۵۰ درصد تخمين زده‌ايم.

وی درباره‌ی آغاز اين برنامه‌ در سال ۶۵ گفت: اين برنامه تنها برنامه‌ی شاد، تفريحی و انتقادی بود که در آن زمان پخش می‌شد و از آن جا که در کل تلويزيون دو کانال، و راديو هم يک شبکه بيشتر نداشت در خاطرات مردم، از آن دوران باقی ماند.

او که سردبيری برنامه را نيز برعهده دارد ادامه داد: هم به دليل تعداد کم رسانه‌ها و هم به دليل نوآوری پس از تحولاتی که بعد از انقلاب اسلامی در صدا و سيما رخ داد، «صبح جمعه با شما» به نوعی، بدعت تبديل شد و مورد توجه عموم مردم قرار گرفت و از آمار بالای مخاطبان برخوردار شد.

وی درباره انتخاب موسيقی در «جمعه ايرانی» گفت: يکی از پيچيده‌ترين و مشکل‌ترين آيتم‌های برنامه‌ی ‌طنز انتخاب موسيقی آن است و از ميان موسيقی‌های سنتی و پاپ موجود، آن‌هايی را که مردم دوست دارند و برای برنامه‌ طنز مناسب است انتخاب می‌کنيم.

توکل افزود: در بخش‌های طنز نيز برای اين که به سراغ ترانه‌های فاخر نرويم از تمام ترانه‌های روز دنيا استفاده می‌کنيم.

عضو گروه نويسندگان اين برنامه هم‌چنين يکی از موفقيت‌های «جمعه ايرانی» را طيف گسترده‌ی مخاطبان آن دانست و گفت: ما با توجه به بازتاب‌هايی که داريم متوجه شديم که از سطوح مختلف تحصيلی ـ از اساتيد تا دانشجويان ـ درکنار عموم مردم، شنوندگان ما هستند؛ حتی از ميان مسؤولان کشور نيز مخاطب داريم که به گوناگونی و طيف گسترده عملکرد برنامه‌ برمی‌گردد.

اين تهيه کننده برنامه ادامه داد: نقد مسائل جاری جامعه و کشور با مشکلاتی همراه است. اما از آن جا که صدا و سيما چشم‌ و گوش کشور است و لازمه برنامه‌های طنز، انتقاد و بزرگ نمايی است. خوشبختانه رييس سازمان و مديران راديو با اين گونه برنامه‌ها آشنايی دارند و برنامه را حمايت می‌کنند که اين امر مشکلات ما را کمتر و تحمل‌پذيرتر می‌کند.

توکل از منوچهر نوذری، مهرپرور، مقبلی، ديهيم، اميرفضلی، هوشنگ خلعت‌بری، آذر دانشی، مهدی آژير، بهمن‌يار، کنعان کيانی و والا مقام به عنوان کسانی که طی اين سال‌ها به ديار حق شتافتند ياد کرد و گفت: متاسفانه جواهراتی را در اين برنامه از دست داديم که تقريبا جانشينی برای آن‌ها نيست.

او افزود: تمامی اين پيشکسوتان در عرض ۳۰ تا ۴۰ سال کار و کسب تجربه به اين محبوبيت دست يافتند و جوانان نيز بايد سال‌ها کار کنند تا در دل مردم جای گيرند. البته بايد گفت اين‌ها همه تمام تلاش خود را می‌کنند و جاذبه‌هايی را نيز برای شنوندگان ايجاد کرده‌اند.


کسانی که امروز با «جمعه‌ی ايرانی» همکاری دارند:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سردبير و تهيه: سعيد توکل، مجريان: فاطمه نيرومند و مهران اماميه، نقش آفرينان: رضا عبدی، اصغر سمسارزاده، عباس محبی، منوچهر آذری، امير حسين مدرس، داوود منفرد، محمدرضا اسماعيلی، اردشير منظم، داوود باجقلی، مرتضی تبريزی، افشين مقراضی، سياوش ابراهيمی، محسن هرندی، بهروز خوش فطرت، شوکت حجت، نازنين مهينی، مينو جبارزاده، موينکا جهانيان و ناهيد مسلمی.

نويسندگان: سعيد توکل، حسين هاشمی، صادق عبدالهی، داود باجقلی، عباس محبی و محمد حاجی حسينی

دستيار تهيه کننده: رضا توکل، مدير توليد: علی افسری، صدا بردار: رضا محتشمی و مجيد آيينه، گروه موسيقی: داريوش اسدالله پور، محمود ضيايی، مهدی اسماعيلی، منوچهر امينيان، ايزد کاويانی، حسين کوشکانی و مجتبی تيموری، دستيار کارگردان: شيما توکل، هماهنگی: نرگس اصفهانی، جعفر ابراهيمی و پريوش اسعدی بيگی.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33842

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'راز ماندگاری برنامه‌ طنز صبح‌های جمعه‌ راديو، "جـمعه ايرانی" ۲۰ سـاله در گـفت‌وگو با سـعيد توکل، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016