سه شنبه 29 آبان 1386

قديمی‌ترين و بزرگ ترين کتابخانه عمومی تهران فردا بازگشايی می شود، مهر

مراحل تعميرات قديمی ترين و بزرگترين کتابخانه استان تهران که بسياری از بخشهايش از زمان افتتاح (نزديک به ۴۰ سال قبل) تا کنون دست نخورده باقی مانده بود، به پايان رسيد و فردا پس از دو ماه بازگشايی می شود.
محمد صدقی رئيس کتابخانه مرکزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اتمام کار تعميرات اين کتابخانه گفت: تقريباً از دو ماه پيش به اين سو که کار تعميرات آغاز شد، کتابخانه با وجود ارائه خدمات در تعدادی از بخشها به حالتی نيمه تعطيل درآمد که اين کارها انجام شده و فردا در روز "کتاب، کتابدار و اطلاع رسانی" بازگشايی می شود.

وی درباره تعميرات انجام شده در کتابخانه عمومی پارک شهر، افزود: اين تعميرات شامل چند بخش بوده است؛ يکی تاسيسات و موتورخانه ساختمان و ديگری تعويض کامل لوله های آب پس از گذشت نزديک به ۴۰ سال از زمان افتتاح آن. همچنين ساختمان بار ديگر نقاشی، ميزهای مطالعه و روکشها تعويض و پارکتهای نو برای کف ساختمان خريداری شد. علاوه بر اين کل تجهيزات اين کتابخانه از جمله قفسه های کتاب و همچنين سيستم هواساز تعويض شد.

صدقی درباره هزينه اين تعميرات خاطرنشان کرد: تمام کارها و تعميرات صورت گرفته در دو ماه اخير با همکاری اداره کل ارشاد استان تهران و مديريت کتابخانه های عمومی اين استان و با اعتباری نزديک به ۱۰۰ ميليون تومان انجام شده است.

به گزارش مهر، کتابخانه عمومی مرکزی تهران در ۱۶ مهرماه سال ۱۳۴۰ در محل سفره خانه سنتی‌ و در زمينی به مساحت ۲۸۳۰ متر مربع‌ در محوطه پارک شهر تهران افتتاح شد و در آبان ماه سال ۱۳۵۰ به ساختمان کنونی‌ در ضلع جنوبی پارک شهر انتقال يافت‌. کتابخانه مرکزی پارک شهر قديمی ترين و - با وجود احداث کتابخانه هايی مجهزتر - هنوز بزرگترين کتابخانه عمومی استان تهران محسوب می شود. آرشيتکت اين کتابخانه فرح پهلوی بوده و در معماری آن از سنگهای فيروزه ای قيمتی و سفارش داده شده از خارج از کشور استفاده شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در بخش مرجع اين کتابخانه که در زيرزمين آن واقع شده، کتاب‌های چاپ سنگی و نفيس نگهداری می‌شود. بخش نشريات اين کتابخانه در سال ۱۳۶۰ فعاليت خود را آغاز کرده و در حال حاضر، علاوه بر ۱۲۰ هزار جلد کتاب، ۶۵۰ عنوان مجله و ۱۶ عنوان روزنامه در دسترس اعضا و مراجعان قرار می‌دهد و آرشيو کاملی از نشريات ادواری از سال ۱۳۶۰ به بعد را نيز نگهداری می‌کند. پيک فرهنگ اين کتابخانه هم در آذرماه سال ۱۳۷۳ تأسيس شد و شروع به فعاليت کرد و مراجعان با عضويت در آن از خدمات ارسال کتاب به وسيله پست بهره مند می شوند. کتابخانه مرکزی پارک شهر در حال حاضر نزديک به سه هزار نفر عضو دارد. تا چند سال پيش در اين کتابخانه ۴۰ نفر نيروی انسانی به فعاليت مشغول بودند که به دليل کمبود نيرو در ديگر کتابخانه های عمومی استان تهران، تعدادی از کتابداران کتابخانه مرکزی پارک شهر به اين کتابخانه ها منتقل شدند و کتابخانه مذکور در حال حاضر تنها با ۱۱ نفر نيروی انسانی اداره می شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34941

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قديمی‌ترين و بزرگ ترين کتابخانه عمومی تهران فردا بازگشايی می شود، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016