پنجشنبه 8 آذر 1386

مدير شورای نظارت و ارزشيابی موسيقی وزرات ارشاد: با خواننده های غير مجاز موسيقی رپ برخورد می شود، راديو فردا

يک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران روز پنجشنبه اعلام کرد « شمار زيادی خواننده غيرمجاز رپ در کشور شناسايی» شده اند و با آنها برخورد خواهد شد.

محمد دشت‌گلی، مديرشورای نظارت و ارزشيابی موسيقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره موسيقی «رپ» گفت:«اين گونه موسيقی به خودی خود مشکلی ندارد ولی به دليل استفاده خواننده‌ها از الفاظ زشت و مستهجن غيرمجاز شناخته شده است».

موسيقی «رپ» نوعی موسيقی اعتراضی است که سياه پوستان آمريکايی در اوايل دهه ۸۰ ميلادی آن را به شنوندگان معرفی کردند و اينک در ايران و در ميان جوانان نيز طرفدارانی به دست آورده است.

مديرشورای نظارت و ارزشيابی موسيقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود «اين نوع موسيقی موجب نشر نوعی اخلاق ناپسند در جامعه می‌شود در حالی که موسيقی، هنر متعالی و مقدسی است».

آقای دشت گلی گفت: «طبق هماهنگی با اداره اماکن نيروی انتظامی، استوديو- های غيرمجاز که در زمينه توليد اين نوع آثار فعاليت دارند، پلمپ و با خواننده‌های اين نوعی موسيقی نيز برخورد می‌شود».

«خاموشی آوای رپ خوان ها»

پيشتر، ماموران پليس جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۳مرداد در يورش به يک کنسرت موسيقی زيرزمينی در منطقه محمد شهر کرج، ۲۳۰ تن را بازداشت کرده بودند

پايگاه اينترنتی «جام جم» نيز در گزارشی زير عنوان «آوای رپ خوان ها با حضور پليس خاموش شد» در اينباره نوشته بود: «در پی اطلاع ماموران انتظامی از يک فراخوان اينترنتی برای حضور جوانان در مراسم رپ خوانی در يکی از باغهای اطراف کرج ، موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت و با تحقيقات تخصصی مشخص شد، عاملان برگزاری اين پارتی پس از دعوت ، عنوان کرده اند بزودی با کسانی که تمايل به حضور دارند تماس خواهند گرفت ، به طوری که هيچ يک از دعوت شدگان از مکان و زمان برگزاری پارتی رپ خوان ها اطلاع نداشتند.»

در پايان فروردين ماه سال جاری نيز تعدادی از اعضای گروه‌های موسيقی ايرانی موسوم به «زير زمينی» بازداشت و استوديو هايی که در آن آهنگ های خود را ضبط می کردند توسط نيروی انتظامی پلمپ شده بود.

يکی از خواننده‌های رپ در تهران در آن زمان به راديو فردا گفته بود که شش تن در اين رابطه بازداشت شدند. به گفته وی، از روز ۳۰ فروردين، سه استوديو که موسيقی زيرزمينی را در آن ضبط می‌کردند، پلمپ شد و چند نفرازخواننده‌های اين گروه‌ها دستگير شدند.

در همين حال، آقای دشت گلی درباره موفقيت اين طرح ابراز ترديد کرد و گفت:«اين نوع برخورد نيز تا حدی کارساز است زيرا خواننده موسيقی رپ می‌تواند از طريق سايت های اينترنتی با کمترين هزينه اثرش را عرضه کند و بايد در اين زمينه چاره‌انديشی شود».

اين در حالی است که دولت ايران در فروردين ماه سال جاری چندين سايت مربوط به موسيقی زير زمينی در ايران فيلتر کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«آلبوم ترنج غیر قانونی است»

در همين حال آقای دشت گلی انتشار آلبوم محسن نامجو با عنوان «ترنج» توسط حوزه هنری را غير قانونی خواند.

مديرشورای نظارت و ارزشيابی موسيقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت : «براساس نص صريح قانون و تصويب مجلس شورای اسلامی صدور مجوز برای کنسترت ها و انتشار آلبوم موسيقی از وظايف اين وزارتخانه است و ديگر سازمان ها نبايد مستقل عمل کنند».

آقای دشت گلی افزود:« انتشار آلبوم موسيقی «ترنج » از سوی حوزه هنری خلاف نص صريح قانون است».

«ترنج» نخستين آلبوم رسمی محسن نامجو، يکی از جنجالی ‌ترين خوانندگان موسيقی زيرزمينی ايران، است. آقای نامجو تاکنون موفق به برگزاری کنسرت رسمی در ايران نشده است.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35069

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مدير شورای نظارت و ارزشيابی موسيقی وزرات ارشاد: با خواننده های غير مجاز موسيقی رپ برخورد می شود، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016