جمعه 7 دي 1386

پيکر اکبر رادی در ميان بدرقه هنرمندان تشييع شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

پيکر "اکبر رادی" نمايشنامه‌نويس برجسته‌ی ايرانی صبح امروز مصادف با جمعه هفتم دی ماه از مقابل تالار وحدت به‌ سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) تشييع شد.


ايرج راد:
اکبر رادی فقط افتخار تئاتر نيست

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم که جمعی از هنرمندان تئاتر و مسوولان فرهنگی – هنری حضور داشتند؛ ايرج راد مديرعامل خانه‌ی تئاتر ايران طی سخنانی، گفت: اکبر رادی هم از ميان ما رفت؛ گرچه خانواده‌ی تئاتر در يکسال گذشته که او دچار بيماری بود همواره متاثر بودند و برای بهبود وضعيت او دعا می‌کردند و هرگز نمی‌خواستند تصور کنند که او از ميان ما خواهد رفت.

اين بازيگر ادامه داد: اکبر رادی رفت؛ با تمام نظم و انضباطی که داشت. با تمام بزرگی و متانتش و متاسفانه نمی‌توان جلوی مرگ ايستاد.

ايرج راد با اشاره به آثار گرانقدری که از اين نمايشنامه‌نويس بر جای مانده است، تصريح کرد: آثار او همواره در ذهن و فکر ما باقی است و جايگاه اکبر رادی در ميان همه‌ی هنرمندان تئاتر به عنوان يک استاد بزرگ باقی خواهد ماند.

او اکبر رادی را يکی از نمايشنامه‌نويسان انگشت‌شماری دانست که همواره نام او در تاريخ ادبيات نمايشی بزرگ می‌ماند.

راد گفت: اکبر رادی فقط افتخار تئاتر نيست بلکه افتخار اين کشور است و نام او همواره بر جا خواهد ماند.


معاون هنری وزارت ارشاد:
او با آثارش همواره زنده خواهد ماند

محمدحسين ايمانی خوشخو معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در ابتدا تسليت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی را نسبت به درگذشت اکبر رادی اعلام کرد و ادامه داد: ضايعه‌ی درگذشت اين نمايشنامه‌نويس بسيار دردناک است.

او گفت: مرگ واقعيتی انکارناپذير است، اما در ميان انسان‌ها افرادی هستند که مرگ آنها آغاز جاودانگی‌شان است و اکبر رادی يکی از همين انسان‌هاست.

به گفته‌ی ايمانی؛ اکبر رادی با آثار بزرگی که نشانگر جايگاه ارزشمند او در فرهنگ و هنر ماست همواره زنده خواهد ماند.

ايمانی ادامه داد: در تاريخ تئاتر کلاسيک ايران، "رادی" از افراد نادری است که تکيه‌ی خاصی به فرهنگ بومی و ملی ما دارد و اميدواريم روش او الگويی برای نسل جوان ما باشد.

وی در پايان اظهار اميدواری کرد: برنامه‌ريزی‌هايی انجام شود که هر سال نام اين بزرگ‌مرد ادبيات نمايشی به مناسبتی خاص زنده شود و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌ی کل هنرهای نمايشی اقدام لازم را برای عملی شدن اين طرح انجام خواهد داد.


علی نصيريان:
او يکی از ارکان نمايشنامه‌نويسی جديد و معاصر ايران است

به گزارش ايسنا، علی نصيريان هم که سخنانش را با تسليت آغاز می‌کرد، گفت: اکبر رادی از اواخر دهه‌ی ۳۰ به‌عنوان يکی از ارکان نمايشنامه‌نويسی جديد و معاصر ايران قلمداد می‌شد و می‌شود؛ چرا که در اين دهه بود که نويسندگانی که منحصرا نمايشنامه‌نويس شدند ظهور پيدا کردند و اکبر رادی يکی از همين نويسندگان بود که متاسفانه چند تن از آنها از دست رفته‌اند.

اين بازيگر و کارگردان تئاتر تصريح کرد: خدمت‌ها و آثار اين نويسندگان تداوم زندگی آنهاست و اکبر رادی با آثار، رهروان و شاگردانش باقی می‌ماند، به ويژه اينکه شاگردان او آثار بسيار خوبی خلق کرده‌اند و زندگی و حيات معنوی اکبر رادی را ادامه می‌دهند.

وی در پايان اظهار اميدواری کرد: نويسندگان پيشکسوت و همينطور جوانان نمايشنامه‌نويس با توليد آثار ارزشمند جای اکبر رادی را پُر کنند.


هنرمند منشور ميراث تاريخ است

در پايان اين مراسم صدرالدين شجره به نمايندگی از خانواده‌ی اکبر رادی از حضور دوستان و همکاران اکبر رادی تشکر کرد و در ادامه به نقل از اکبر رادی، گفت: «هنرمند منشور ميراث تاريخ است. هنرمند مشعلی است بلند در دست تو که راه از چاه بشناسی و سر به سنگ نکوبی، شهابی است بلند که در شب تاريک از جان مردم جهيده است.»

شجره ادامه داد: اکبر رادی نويسنده‌ای است که همواره با آن چه نوشته است، زندگی کرده است و آنگونه که ‌زيسته نوشته است. بسيار دشوار است مثل او زندگی کردن و من هرگز نتوانستم مثل او زندگی کنم.

در مراسم هنرمندانی چون اسماعيل خلج، جواد مجابی، اکبر زنجان‌پور، محمد محمدعلی، عباس جوانمرد، محمد رحمانيان، محمد چرم‌شير، مهتاب نصيرپور، نغمه ثمينی، اصغر همت، حميد امجد، فرشيد ابراهيميان، پيام فروتن، محسن حسينی، کوروش نريمانی، نادر برهانی‌مرند، قطب‌الدين صادقی، محمد يعقوبی، محسن حسينی، مسعود دلخواه و ... آمده بودند.

گفتنی است: اکبر رادی، نمايشنامه‌نويس برجسته‌ی ايرانی بامداد پنجم دی ماه در بيمارستان پارس تهران در گذشت.

او در سن ۶۸ سالگی در حالی دار فانی را وداع گفت که چند ماهی می‌شد که از بيماری سرطان مغز استخوان رنج می‌برد.

از جمله نمايشنامه‌های او می‌توان از "لبخند باشکوه آقای گيل"، "در مه بخوان"، "آهسته با گل سرخ"، "منجی در صبح نمناک"، "هاملت با سالاد فصل"، "آميز قلمدون"، "شب روی سنگ‌فرش خيس"، "آهنگهای شکلاتی"، "پايين گذر سقاخانه" و... نام برد.

***

مهر:
خالق "شب روی سنگفرش خيس" به خاک سپرده شد

مراسم تشييع پيکر اکبر رادی نمايشنامه‌نويس برجسته ايران صبح امروز جمعه ۷ دی با حضور معاون هنری وزارت ارشاد، مسئولان، هنرمندان و اصحاب رسانه از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، بسياری از هنرمندان و دوستداران رادی، ساعاتی قبل از شروع مراسم در مقابل تالار وحدت گرد هم آمده بودند تا برای آخرين بار با اين استاد بزرگ وداع کنند.

در اين مراسم ايرج راد گفت: "رادی هم از ميان ما رفت، گرچه خانواده تئاتر در اين يک سال گذشته وقتی او بيمار شد و در وضعيت سخت به سر می‌برد متأثر بودند و دعا می‌کردند و هرگز نمی‌خواستند به موضوع رفتن رادی فکر کنند."

وی افزود: "رادی با تمام نظم، بزرگی، متانت و ادبی که داشت متأسفانه از ميان ما رفت. نمی توان جلودار مرگ بود، اما او با آثاری که به جا گذاشت همواره در بين ما حاضر است و در ذهن و کار ما و کسانی که در ادبيات نمايشی قلم می زنند به عنوان يک استاد جايگاه ويژه خود را دارد."

مديرعامل خانه تئاتر تصريح کرد: "اکبر رادی جزو معدود نمايشنامه‌نويسان معاصر است که جايگاهی خاص دارد و نامش در اين حيطه همواره بزرگ و جاويد باقی خواهد ماند. رادی تنها افتخار تئاتر نيست بلکه افتخار مملکت ماست و نامش هميشه جاويد است."

محمدحسين ايمانی خوشخو با بيان پيام تسليت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: "تحمل اين ضايعه بزرگ چه دردناک است. مرگ واقعيتی است که در اين جهان بايد پذيرفت، ولی در اين ميان هستند کسانی که مرگ را آغاز زندگی جاودانه می‌دانند. در مرگ اکبر رادی از يک سو رفتن به ديار باقی را می‌بينيم و از سوی ديگر شاهد اين هستيم که تا ايران هست رادی نيز زنده است."

وی تصريح کرد: "رادی جايگاهی ويژه در فرهنگ و هنر ايران به خود اختصاص داده و در ادبيات کلاسيک کسی است که تکيه خاص به فرهنگ بومی مردم کشورش داشت و الگويی کامل برای جوانانی خواهد بود که در حيطه نمايشنامه‌نويسی فعاليت می‌کنند."

معاون امور هنری وزير ارشاد در پايان خاطرنشان ساخت: "با تمهيداتی که در نظر گرفته شده برنامه‌ای در طول سال‌های آينده برگزار می‌شود تا نام اکبر رادی هميشه زنده بماند و الگويی برای ادبيات نمايشنامه‌نويسی ايران باشد."

علی نصيريان، يکی ديگر از حاظران در مراسم با بيان اينکه رادی از اواخر دهه ۳۰ يکی از ارکان نمايشنامه‌نويسی جديد و معاصر ايران شد، بود و هست، اظهار داشت: "در دهه ۴۰ شعر و رمان‌نويسی به خوبی پيش می‌رفت، اما در آن زمان نمايشنامه‌نويسی روند خوبی نداشت. در آن دهه چند نفر پا به عرصه گذاشتند که امروز برخی از آنها ديگر در ميان ما نيستند و رادی آخرينشان بود که البته اين راهی است که همه ما روزی خواهيم رفت."

وی آثار رادی و فعاليت شاگردانش را ادامه‌دهنده راه وی دانست و تصريح کرد: "کارهای خوب جوانان دست پرورده او باعث می‌‌شود زندگی و حيات معنوی رادی ادامه داشته باشد. بدون تعارف يکی از ستون‌های بسيار مهر نمايشنامه‌نويسی و شخصيت پيدا کردن تئاتر ايران از دهه ۴۰ اکبر رادی بوده است."

اين بازيگر سينما و تئاتر با اشاره به اينکه تئاتر ايرانی با عباس جوانمرد و با کمک مرحوم رادی و برخی ديگر از هنرمندان پا گرفت، اظهار اميدواری کرد پيشکسوتان و جوانان تئاتری با آثار خوب خود بتوانند جای اکبر رادی را پر کنند.

صدرالدين شجره که از طرف خانواده رادی سخن می‌گفت، ضمن تشکر از حضور هنرمندان در اين مراسم به ذکر جمله ای از مرحوم رادی پرداخت و گفت: "هنرمند منشور ميراث تاريخ است. هنرمند مشعلی است بلند در دست تو که راه را از چاه بشناسی و سر به سنگ نکوبی. هنرمند شهابی است بلند که در دشتی تاريک از جان مردم جهيده است."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: "از ۱۲ سالگی که با استاد رادی آشنا شدم ديدم او هر چه نوشت خود زندگی کرد و زندگی را آنگونه که می‌نوشت می‌زيست. فکر می‌کنم مشکل است مثل رادی بتوان زندگی کرد."

بعد از اين سخنان، پيکر اکبر رادی با همراهی حاضران در مراسم به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل شد تا ديگران برای آخرين بار با او وداع کنند.

قطب الدين صادقی سر مزار رادی، او را نوری دانست که با متانت خود باعث اميدواری اهالی تئاتر در فضای کينه‌توزانه حاکم بر تئاتر می‌شد.

وی خاطر نشان ساخت: "البته رادی طوفان درونی خود را با بهترين و با ادب ترين وضعيت بيان می کرد و از کسانی که از پشت به وی خنجر می‌زدند و از او بدگويی می‌کردند، ناراحت بود. وی آيينه تمام‌نمای تئاتر ايران است. رادی از آنچه می‌نوشت لحظه‌ای تخطی نمی‌کرد و مردی با اصول بود که در مقابل هيچ مدير کوچکی سر تعظيم فرود نمی‌آورد."

صادقی تصريح کرد: "رادی به تمام معنا خادم تئاتر بود و هر چه او را به نام رادی معرفی کرد به خاطر لياقت خودش بوده است. اکبر رادی به ما ياد داد چگونه هنرمندی متعهد باشيم. با اينکه در زمان حياتش به وی توجه بسياری نشد، ولی آينده نشان خواهد داد که چه مرد بزرگی بوده است. آخرين جملات رادی آغاز تفکر ماست."

اسماعيل خلج نيز که از ابتدای مراسم در فراغ اکبر رادی می گريست، با بيان اينکه از سال ۱۳۴۰ که با رادی همکار بوده چيزهای زيادی از او يادگرفته، گفت: "سجايای اخلاقی رادی در من تأثيرات فراوانی گذاشت. هيچگاه نديدم پشت سر کسی حرفی بزند و غيبت ديگران را بکند. او هميشه در قلب من جا دارد."

حسين پارسايی، مجيد سرسنگی، بهرام بيضايی، محمد يعقوبی، محمد رحمانيان، محمد چرم شير، حميد امجد، کورش نريمانی، کورش سليمانی، مسعود دلخواه، اکبر زنجانپور، بهزاد فراهانی، هستی مرزبان، محمد ابراهيميان، عادل بزدوده، ايوب آقاخانی، شکرخدا گودرزی، تاجبخش فناييان، فريندخت زاهدی و بسياری ديگر از چهره‌های هنری و اساتيد دانشگاهی از ديگر حاضران در اين مراسم بودند.

اکبر رادی صبح روز چهارشنبه پنج دی در سن ۶۸ سالگی به دليل سکته قلبی در بيمارستان پارس تهران درگذشت.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35365

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيکر اکبر رادی در ميان بدرقه هنرمندان تشييع شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016